Ajudes d'intervenció en el sector apícola en la Comunitat Valenciana

Codi SIA: 3014944
Codi GUC: 24826
Organisme: Conselleria d'Agricultura, Ramaderia i Pesca
Termini de sol·licitud: OBERT
(29-04-2024
27-05-2024)
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Al·legació/Aportació

  • Resolució

  • Justificació

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Es convoquen per a l'anualitat 2024 les ajudes regulades en l'Orde 8/2023, de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'establixen les bases reguladores de les ajudes d'intervenció en el sector apícola en la Comunitat Valenciana.

Observacions

Observacions

Les sol·licituds es presentaran preferentment per via telemàtica.

Requisits

Requisits

1- Serà requisit per a l'obtenció de les ajudes: a) Portar realitzant l'activitat apícola amb anterioritat a l'1 de gener de l'any de presentació de la sol·licitud d'ajuda, a excepció dels qui hagueren iniciat l'activitat a través d'un canvi de titularitat d'explotacions en estat d'alta amb anterioritat a eixa data. A més, quedarà exempta del requisit anterior la creació de figures associatives o persones jurídiques integrades per apicultors/as que ho foren abans de l'1 de gener de l'any de presentació de la sol·licitud, o la creació d'explotacions de titularitat compartida en la qual un dels membres anara apicultor o apicultora amb anterioritat a eixa data. En cas de fusions d'explotacions ja existents, es considerarà la data d'inici de l'activitat la del titular amb major antiguitat. b) Complir amb el que s'establix en el Reial decret 608/2006, de 19 de maig, pel qual s'establix i regula un Programa nacional de lluita i control de les malalties de les abelles de la mel. c) Disposar d'una assegurança de responsabilitat civil relacionat amb l'activitat apícola. d) Complir les previsions contingudes en el Reial decret 209/2002, la normativa d'ordenació apícola autonòmica i el Pla Anual Zoosanitari vigent en la campanya apícola. Els ruscos abandonats i els ruscos morts no donaran dret al cobrament d'ajudes pel seu titular. 2- Els socis o associats de les agrupacions d'apicultors/as seran beneficiaris de les ajudes establides en l'Orde si complixen amb els requisits establits en el punt 1 anterior. 3- Només podrà sol·licitar-se ajuda per a l'execució d'una acció determinada sobre un mateix rusc, una única vegada per campanya apícola, independentment de si la persona sol·licita eixa ajuda a títol individual o com a integrant d'una cooperativa o agrupació de productors. 4- No podrà ser considerada persona beneficiària un sol·licitant per a qui es demostre que ha creat artificialment les condicions exigides per a complir els criteris d'admissibilitat o de prioritat establits en el Reial decret 906/2022, de 25 d'octubre, pel qual es regula la Intervenció Sectorial Apícola en el marc del Pla Estratègic de la Política Agrícola Comuna, tal com s'establix en l'article 62 (relatiu a mesures anti-elusió) del Reglament (UE) 2021/2116, del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

- Les persones físiques o jurídiques, o ens sense personalitat jurídica, titulars d'explotacions apícoles, incloses aquelles que siguen integrants d'explotacions de titularitat compartida contemplades en la Llei 35/2011, de 4 d'octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries. - Les agrupacions d'apicultors/as, en la mesura que els seus socis o associats beneficiaris de les ajudes establides en esta orde complisquen amb els requisits establits en l'apartat anterior.

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

El termini de presentació de sol·licituds serà de 20 dies hàbils a comptar des de l'endemà del dia que es publique l'extracte de la resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV núm. 9837, de 26.04.2024).

Formularis documentació

S'ha de presentar la sol·licitud acompanyada de la següent documentació: a) Còpia del NIF del sol·licitant, en cas de no autoritzar la seua consulta per l'òrgan gestor del procediment. b) Acreditació de la identitat de la persona jurídica sol·licitant, en cas de no autoritzar la seua consulta per l'òrgan gestor del procediment. c) Acreditació, quan siga procedent, de la identitat del representant legal, en cas de no autoritzar o oposar-se a la seua consulta per l'òrgan gestor del procediment. d) Acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguritat Social, en cas de no autoritzar la seua consulta per l'òrgan gestor del procediment. e) En cas de no haver percebut prèviament ajudes de la PAC o comercialització de la mel, model de domiciliació bancària. f) Per a titulars d'explotacions apícoles còpia de l'assegurança de responsabilitat civil en vigor. En el cas d'agrupacions que no firmen la declaració assenyalada a este efecte en la sol·licitud, còpia d'assegurança de responsabilitat civil dels associats inclosos en la sol·licitud. g) Pressupost detallat del cost de les mesures per la mateixa inversió i concepte. El pressupost inclourà tres ofertes per la mateixa inversió i concepte de diferents proveïdors o factures en el cas d'accions ja executades. L'elecció de l'oferta seleccionada en la sol·licitud haurà de ser la més econòmica, havent de justificar-se expressament l'elecció quan no recaiga en la proposta econòmica més avantatjosa i/o no s'aporten les tres ofertes. h) En cas d'unitats econòmiques o de patrimoni separat que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puguen dur a terme els projectes que motiven la concessió de les subvencions previstes en l'Orde, haurà de fer-se constar en la sol·licitud els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, així com l'import de subvenció a aplicar per cadascun d'ells que tindran igualment la consideració de beneficiaris. Així mateix, haurà de nomenar-se un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders bastants per a complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació, tot això d'acord amb el que es disposa en el segon paràgraf de l'apartat 3 de l'article 11 de la Llei general de subvencions. i) En el cas que en la sol·licitud s'incloga l'acció 2.1.3 (productes per a incrementar la vitalitat dels ruscos), s'haurà de presentar certificat veterinari justificant la necessitat de la seua aplicació, sobre la base de la descripció de les circumstàncies concretes que provoquen el seu subministrament i el risc per a la supervivència, que hauran de ser d'índole sanitari o climàtic, mitjançant el corresponent model normalitzat disponible a través de la seu electrònica de la Generalitat, en l'adreça d'internet: sede.gva.es/es/proc24826. j) En el cas d'inversions per import major de 30.000 euros, i per a justificar l'assenyalat en la declaració assenyalada en l'article 3.1.i, en cas de no ser-li aplicable l'assenyalat en l'article 258 del Reial decret legislatiu 1/2010, de 2 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de societats de capital, informe de certificació emesa per auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes. k) En cas de no estar d'alta d'explotació apícola abans de l'1 de gener de 2024 haurà de presentar documentació que acredite el compliment de les condicions assenyalades en l'article 4.1-a 1r de l'Orde 8/2023. L'acreditació de la documentació relacionada s'efectuarà sense perjuí del que s'establix en l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. l) En relació a les accions realitzades o a realitzar dins de la campanya apícola 2024: • Quan l'actuació corresponga a l'assessorament tècnic o contractació de personal administratiu, s'inclourà: còpia del contracte que acredite la relació laboral, o mercantil, definint les activitats i dedicació, si és el cas. • Quan l'actuació corresponga a cursos de formació, inclourà: programa del curs, amb el lloc, les dates i horaris previstos per a la seua realització, temari, i professorat. Comunicant qualsevol modificació amb un termini mínim de 15 dies al començament del curs. • Quan corresponga a sistemes de divulgació tècnica, s'inclourà un resum del sistema utilitzat, o un model/esbós del tríptic o publicació. • Quan corresponga a sistemes de promoció, comunicació i comercialització, incloses accions i activitats de vigilància del mercat destinades, en particular, a sensibilitzar als consumidors sobre la qualitat dels productes apícoles (acció finançable 6), o corresponga a actuacions per a augmentar la qualitat dels productes (acció finançable 7), una descripció dels objectius i mitjans a utilitzar per a estos fins. S'haurà d'aportar una de les següents declaracions responsables en cas de les agrupacions: a) Declaració individual o conjunta dels socis que participen en el programa de pertinença a la mateixa i autorització a incloure la seua explotació en la sol·licitud d'ajudes, així com nombre de ruscos de cada integrant, segons models normalitzats disponibles. b) Certificat del representant legal de l'agrupació en la qual done fe dels socis que participen en el programa i que estos autoritzen a incloure l'explotació en la sol·licitud d'ajudes segons model normalitzat.

Presentació

Presentació

Presencial
a) En les oficines d'assistència en matèria de registres (https://www.gva.es/va/inicio/atencion_ciudadano/buscadores/registros). b) En les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s'establisca. c) En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger. d) En qualsevol altre que establisquen les disposicions vigents. I, preferentment, en les oficines comarcals agràries.
Telemàtica
Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat amb mitjans electrònics, en els termes de l’article 14 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú, així com les persones sol·licitants que, sense estar-hi obligades, opten per esta via, han de presentar les sol·licituds telemàticament per mitjà de la seu electrònica de la Generalitat. Per a accedir de manera telemàtica al procediment, la persona sol·licitant ha de disposar de firma electrònica avançada, bé amb el certificat qualificat de representant d’entitat (si és persona jurídica) o amb el certificat reconegut per a ciutadans (si és persona física), els dos emesos per l’Agència de Tecnologia i Certificació Electrònica de la Comunitat Valenciana (ACCV). Així mateix, es podrà utilitzar qualsevol altre sistema de firma electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat (sede.gva.es/va/sede_certificados). Quan es vulga tramitar un procediment en representació d’altres persones físiques o jurídiques, es podrà atorgar esta representació a través del Registre de representants de l’ACCV (https://www.accv.es/vl/servicios/ciudadanos-y-autonomos/registro-de-representantes/). L’accés a este registre per part dels representats es pot fer utilitzant un certificat qualificat de ciutadà (si és persona física) o de representant d’entitat (si és persona jurídica). Els documents que s’annexen al tràmit telemàtic, quan siga procedent, han d’anar firmats electrònicament per qui siga competent per a fer-ho. Els tràmits que es facen per mitjà de la seu electrònica de la Generalitat, però que no arriben a registrar-s’hi, es poden recuperar en un moment posterior per a acabar la presentació telemàtica accedint a l’àrea personal de la Generalitat, des de l’apartat “Com va això meu”- “Sol·licituds en creació” (https://www.tramita.gva.es/cdc/login.html?idioma=ca).

Procés de tramitació

Procés de tramitació

1. La concessió de la subvenció es realitzarà mitjançant el règim de concurrència competitiva segons dotació pressupostària. 2. La instrucció del procediment de concessió de subvencions correspon a les direccions territorials de la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia i Pesca que realitzaran d'ofici quantes actuacions estimen necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut dels quals haja de formular-se la proposta de resolució, remetent a l'òrgan col·legiat un informe d'avaluació de les sol·licituds. 3. A la vista de l'informe d'avaluació l'òrgan col·legiat realitzarà la proposta de concessió de les ajudes. 4. A la vista de la documentació aportada i la proposta de l'òrgan col·legiat, el director general competent en matèria d'ajudes vinculades al sector apícola en l'àmbit de la PAC, per delegació de la persona que dirigix l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, resoldrà la concessió d'estes ajudes. 5. La resolució de concessió d'esta ajuda especificarà el desglossament de la mateixa en funció de les quantitats finançades amb fons del MAPA, del FEAGA i de la GENERALITAT VALENCIANA.

Criteris de valoració

Criteris de valoració

1. Els establits en l'article 6 de l'Orde 8/2023, de la conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'establixen les bases reguladores de les ajudes d'intervenció en el sector apícola de la Comunitat Valenciana, en el cas que siga necessari. En el cas que el crèdit disponible no fora suficient per a cobrir íntegrament el tipus d'intervenció finançat conforme a l'orde de prioritat establit en la norma reguladora, amb caràcter excepcional i, atesa la finalitat col·lectiva d'esta ajuda i per a complir amb l'objecte d'esta, l'autoritat competent distribuirà la quantitat disponible per a eixa mena d'intervenció entre tots els beneficiaris que complisquen els requisits necessaris per a poder percebre l'ajuda destinada a eixes accions, de manera proporcional a la quantia concedida, procedint-se, per tant, a un prorrateig en estos casos. 2. Les sol·licituds d'ajuda presentades es prioritzaran conforme als següents criteris: a) Dimensió de les explotacions acollides a l'ajuda: entesa com el nombre de ruscos potencialment destinataris de la mesura, tant en el cas de sol·licituds presentades per titulars d'explotacions, com de sol·licituds presentades per agrupacions (fins a un màxim 5 punts). La puntuació en aplicació d'este criteri es determinarà en trams basats en el nombre de ruscos que determinen la grandària distribuïda de la manera següent: De 15 ruscos a 200 ruscos: 2 punts. De 201 ruscos a 300 ruscos: 2,5 punts. De 301 ruscos a 400 ruscos: 3 punts. De 401 ruscos a 500 ruscos: 3,5 punts. De 501 ruscos a 600 ruscos: 4 punts. De 601 ruscos a 700 ruscos: 4,5 punts. Més de 700 ruscos: 5 punts. b) Explotacions en titularitat compartida, a l'efecte del que s'establix en la Llei 35/2011, o la titularitat de la qual ostente un jove agricultor, d'acord amb la definició i condicions establides en el Pla Estratègic Nacional de la Política Agrícola Comuna (PAC) del Regne d'Espanya 2023-2027, definit per a Espanya a través de la normativa específica, o un beneficiari que pertanga a una entitat associativa reconegudes com a prioritària a l'empara de la Llei 13/2013, de 2 d'agost, de foment de la integració de cooperatives i d'altres entitats associatives de caràcter agroalimentari: seran aplicables estos criteris tant a les sol·licituds presentades per titulars d'explotacions, com a les sol·licituds presentades per agrupacions d'apicultors/as: 3 punts. c) Participació en figures de qualitat diferenciada reconegudes conforme al Reglament (UE) 1151/2012 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de novembre de 2012, sobre els règims de qualitat dels productes agrícoles i alimentosos, o conforme al Reglament (UE) 2018/848 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, sobre producció ecològica i etiquetatge dels productes ecològics i pel qual es deroga el Reglament (CE) 834/2007 del Consell: 2 punts. d) Pertinença del sol·licitant a una Agrupació de Defensa Sanitària Ramadera legalment reconeguda. Este criteri serà aplicable tant a les sol·licituds presentades per titulars d'explotacions, com de sol·licituds presentades per agrupacions d'apicultors/as: 1 punt. e) Pertinença del sol·licitant a una cooperativa apícola o ser una cooperativa: 1 punt. En cas que es tracte d'una entitat associativa prioritària, conforme a la Llei 13/2013, la puntuació serà de 3 punts. f) Complir amb la condició de titular d'explotació professional, segons la definició establida en article 2.g del Reial decret 209/2002, de tal forma que posseïsca 150 ruscos o més i/o que el NIF del titular de l'explotació apícola figure donat d'alta en el Règim Especial Agrari. Este criteri serà aplicable tant a les sol·licituds presentades per titulars d'explotacions, com de sol·licituds presentades per agrupacions d'apicultors/as: 1 punt. g) No haver obtingut ajuda l'any anterior per a l'actuació sol·licitada en el cas de titulars d'explotacions: 2 punts. h) Tindre la consideració d'explotació agrària prioritària: 1 punt. Pel que fa als criteris b, c, d i f quan el sol·licitant siga una agrupació de productors, i este criteri no puga ser verificat directament, esta condició s'haurà de complir per, almenys, el 50% de les persones titulars d'explotació que integren esta agrupació. 3. Les sol·licituds admissibles hauran d'aconseguir una puntuació mínima de 5 punts.
Termini alegació:
des de: 29-04-2024

Presentació

Presentació

Presencial
a) En les oficines d'assistència en matèria de registres (https://www.gva.es/va/inicio/atencion_ciudadano/buscadores/registros). b) En les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s'establisca. c) En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger. d) En qualsevol altre que establisquen les disposicions vigents. I, preferentment, en les oficines comarcals agràries.
Telemàtica
Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l’article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, així com les persones interessades que, sense estar-hi obligades, opten per aquesta via, han de presentar les alegacions o qualsevol document addicional telemàticament a través de la seu electrònica de la Generalitat. Els documents que s’annexen al tràmit telemàtic, quan siga procedent, han d’anar firmats electrònicament per qui siga competent per a fer-ho. Els tràmits que es realitzen a través de la seu electrònica de la Generalitat, però que no arriben a registrar-se, es poden recuperar en un moment posterior per a acabar la presentació telemàtica accedint a l'àrea personal de la Generalitat des de l'apartat "Com va això meu" -> "Sol·licituds en creació" (https://www.tramita.gva.es/cdc/login.html?idioma=va).

Observacions

Observacions

Contra la resolució de concessió podrà interposar-se recurs de reposició davant la persona que dirigix la AVFGA en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la notificació de la resolució de conformitat amb el que s'establix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques o bé recurs contenciós administratiu davant els jutjats contenciosos administratius corresponent, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la notificació o publicació d'esta.

Quantia i cobrament

Quantia i cobrament

Als costos que resulten subvencionables respecte a l'import sol·licitat, se'ls aplicarà el percentatge subvencionable assenyalat en l'annex II de la convocatòria d'ajuda. L'òrgan gestor de l'ajuda haurà de realitzar el control de l'admissibilitat de tots els costos inclosos en la sol·licitud d'ajuda o en la modificació de la sol·licitud de l'ajuda quan esta modificació requerisca, amb caràcter previ a la seua execució, l'autorització de l'autoritat competent. S'establixen els següents requisits i/o límits a la concessió de subvencions en determinades accions, amb la finalitat d'aconseguir un millor repartiment del crèdit disponible i així poder atendre les diverses necessitats posades de manifest pel sector apícola a la Comunitat Valenciana: 1. La subvenció a concedir a cada titular d'explotació apícola no podrà superar la quantia resultant de multiplicar el nombre de ruscos vius que manté inscrites en el Registre d'Explotacions Ramaderes en la data d'obertura de termini de sol·licitud d'ajudes per 30 euros, així com 25.000 euros el total d'accions que incloga les 2.2, 2.3.1, 2.4 i 2.5 per anualitat. Quan la millora siga promoguda per una explotació (cooperativa, SAT o altres figures similars) d'almenys tres titulars, la quantitat màxima serà la resultant de multiplicar el nombre d'integrants per 25.000 euros, amb el límit de 75.000 euros. 2. La subvenció màxima anual a concedir a les agrupacions d'explotacions no superarà el límit de 30.000 € per agrupació. En este límit no es tindrà en compte els imports concedits per a les intervencions subvencionables 1.1, 2.1.1, 2.1.2 i 1.4. 3. Els límits per acció assenyalats en l'annex IV de l'orde de bases.

Termini màxim

Termini màxim

El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució del procediment no podrà excedir de 6 mesos des de la publicació de la convocatòria per l'òrgan competent, esta resolució esgota la via administrativa. La resolució serà notificada al beneficiari conforme als articles 40 i següents de la citada Llei 39/2015. La falta de resolució expressa en este termini suposarà la desestimació de l'ajuda, en virtut del que s'establix en l'article 25 de la citada Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 55 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d'Organització de la Generalitat Valenciana. La falta de resolució expressa en este termini suposarà la desestimació de l'ajuda.

Efecte silenci

Efecte silenci

Desestimatori

Recurs que procedeix contra la resolució

Recurs que procedeix contra la resolució

Potestatiu de reposició

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa

Termini justificació:
fins a: 31-07-2024

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

1. Les persones o agrupacions sol·licitants que obtinguen una resolució estimatòria de concessió d'ajuda tindran 10 dies des del dia hàbil següent al de la publicació de la resolució de concessió d'ajuda per a presentar la corresponent sol·licitud de pagament a través de la seu electrònica de la Generalitat en l'adreça d'Internet sede. gva.es/es/proc24826, utilitzant els corresponents models normalitzats disponibles en esta. 2. S'hauran d'adjuntar el compte justificatiu d'inversions realitzades i justificants bancaris corresponents, tal com establix l'article 12 de la Llei 8/2023. 3. A la vista dels justificants aportats, i prèvia proposta de la corresponent Direcció Territorial competent, per delegació de la AVFGA conforme a l'acord de 13 de setembre de 2011 pel qual es deleguen funcions d'autorització de pagament de fons FEAGA entre l'Organisme Pagador i els diferents òrgans administratius de la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, s'autoritzarà el pagament d'estes ajudes. 4. La resolució de pagament serà notificada als beneficiaris conforme als articles 40 i següents de la citada Ley 39/2015. A més, es publicarà en la pàgina de la AVFGA en la següent URL http://www.avfga.gva.es/es/ayudaespecifica-a-la-apicultura-y-ganaderia, així com en el DOGV i en la seu electrònica de la Generalitat en l'adreça d'internet: sede.gva.es/proc24826.

Documentació

Documentació

Presentació

Presentació

Presencial
a) En les oficines d'assistència en matèria de registres (https://www.gva.es/va/inicio/atencion_ciudadano/buscadores/registros). b) En les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s'establisca. c) En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger. d) En qualsevol altre que establisquen les disposicions vigents. I, preferentment, en les oficines comarcals agràries.
Telemàtica
Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l’article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, així com les persones sol·licitants que, sense estar-hi obligades, opten per aquesta via, presentaran la documentació justificativa telemàticament a través de la seu electrònica de la Generalitat. Els documents que s’annexen al tràmit telemàtic, quan siga procedent, han d’anar firmats electrònicament per qui siga competent per a fer-ho. Els tràmits que es realitzen a través de la seu electrònica de la Generalitat, però que no arriben a registrar-se, es poden recuperar en un moment posterior per a acabar la presentació telemàtica accedint a l'àrea personal de la Generalitat des de l'apartat "Com va això meu" -> "Sol·licituds en creació" (https://www.tramita.gva.es/cdc/login.html?idioma=va).