Ajudes per a professionals i empreses d'indústries culturals afectats per DANA (DANAIN)

Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació

Codi SIA: 3155898
|
Codi GVA: 102169
Descarregar informació
Termini obert

Des de 30-12-2024

Fins 28-01-2025

  • Què necessites saber
  • Què és
  • A qui va dirigit
  • Com es tramita
  • Procediments relacionats
  • Formularis
  • Tramitació
  • Sol·licitud
  • Esmena
  • Al·legació / Aportació
  • Resolució
  • Altres tràmits
  • Desistiment
  • Renúncia
  • Recurs de reposició
  • Ajuda
  • Preguntes freqüents
  • Temes relacionats
  • Enllaços d'interés

Què és

Què és i per a què servix

A través d'este procediment pot tramitar-se la concessió directa d'ajudes urgents destinades als professionals i empreses del sector cultural afectades per la DANA 2024.

Es presentarà una única sol·licitud per persona o empresa.

Les ajudes tenen com a finalitat donar suport a la reactivació econòmica del sector cultural mitjançant la reparació i reposició de danys materials mobles necessaris per al desenrotllament de les seues activitats productives.

Les ajudes que s'arrepleguen en este decret són compatibles amb qualssevol altres ajudes o subvencions públiques que reben les empreses afectades, així com amb les indemnitzacions procedents d'altres entitats públiques o privades, fins al límit del valor del mal produït.

 

Exclusió: Queden exclosos els vehicles, mitjans de transport i els béns immobles. 

Terminis
Sol·licitudTermini obert
Des de 30-12-2024 fins a 28-01-2025
EsmenaTermini obert
Al·legació / AportacióTermini obert
Recurs de reposicióTermini obert
Observacions

Conforme a l'article 2 d'este decret d'ajudes, estes subvencions es concedixen de manera directa, per concórrer raons d'interés econòmic, social i humanitari.

A qui va dirigit

Ciutadania
Empreses
Persones interessades

Seran beneficiaris d'estes ajudes:

  1. Les persones físiques que exercisquen activitats professionals en el sector cultural, relacionades amb les àrees definides en este decret, incloses en el Règim Especial de Treballadors Autònoms, a 28 d'octubre de 2024, inclosos els autònoms discontinus.

En atenció a les particularitats de la indústria cultural, també podran ser beneficiàries les persones treballadores per compte d'altri que ostenten i acrediten la seua condició de treballadors fixos discontinus.

 

  1. Les persones físiques que exercisquen activitats culturals sense formalització laboral: Aquelles persones físiques que, sense estar formalment registrades com a autònoms ni com a treballadors fixos discontinus, desenrotllen de manera habitual activitats culturals, com a músics amb activitat ocasional, artistes de carrer o altres treballadors en l'economia informal del sector cultural.

A este efecte, hauran d'acreditar la habitualidad de la seua activitat cultural abans del 28 d'octubre de 2024, demostrar que han patit danys materials en béns necessaris per al desenrotllament de la seua activitat a causa de la DANA, i estar domiciliats en un dels municipis afectats per la DANA.

 

  1. Les empreses culturals que tenien activitat econòmica en funcionament el 28 d'octubre de 2024 en els municipis afectats i que, a conseqüència de la DANA, hagen patit danys materials en els seus béns situats en naus, locals, establiments o espais vinculats al desenrotllament de la seua activitat econòmica.

Per empreses culturals s'entén a l'efecte d'este decret aquelles formalment constituïdes que produïsquen o subministren béns o servicis culturals, com a productores audiovisuals, companyies de teatre, dansa, i circ, llibreries independents, galeries d'art, entre altres.

 

  1. Així mateix, podran ser beneficiàries

Les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, societats civils i comunitats de béns, o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat sense personalitat jurídica pròpia que reunisca els requisits exigits a la resta de beneficiàries, quan els siga aplicable, en els apartats anteriors d'este article, no podent sol·licitar ajuda, al mateix temps, els socis, comuners o integrants d'estes agrupacions.

Exclusió:

Queden excloses d'estes ajudes les associacions, fundacions o altres entitats sense ànim de lucre, encara que realitzen activitats culturals o generen ingressos de manera puntual.

Consideracions importants:

Conforme a l'article 3 d'este decret d'ajudes:

•    A l'efecte d'esta convocatòria, els professionals, si és el cas, i empreses a qui estan destinades estes ajudes hauran de pertànyer a algun dels grups o agrupacions que establix la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques (CNAE 2009), aprovada pel Reial decret 475/2007, de 13 d'abril.

•    A l'efecte d'estes ajudes, es consideren empreses que tenien activitat econòmica en funcionament el 28 d'octubre de 2024 a aquelles que estigueren d'alta a eixa data en el cens d'empresaris, professionals i retenidors.
La concessió d'esta ajuda quedarà condicionada a l'obligació que les empreses beneficiàries seguisquen d'alta en el cens d'empresaris, professionals i retenidors el 30 de juny de 2025, i mantinguen la seua activitat econòmica en la Comunitat Valenciana. L'incompliment d'esta obligació podrà suposar la revocació total o parcial de l'ajuda prèvia tramitació del corresponent expedient administratiu.

•    No podran obtindre la condició d'empreses beneficiàries, aquelles en els qui concórreguen alguna de les circumstàncies de l'article 13.2, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, excepte l'indicat en l'apartat següent:

De conformitat amb el que es disposa en l'article 7 del Decret llei 11/2024, de 12 de novembre, del Consell, sobre la condició de beneficiari les entitats sol·licitants, ja siguen persones físiques com a jurídiques estan exceptuades del requisit de trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o enfront de la seguretat social. Igualment, no serà aplicable el que es disposa en estos articles a aquelles beneficiàries que tinguen la condició de deutora per resolució de procedència de reintegrament.
 

Requisits

A l'efecte d'estes subvencions, es consideraran afectades per la DANA, aquelles empreses i professionals delimitades en l'article 3 d'este decret d'ajudes, els béns situats de les quals en naus, locals, establiments o espais vinculats al desenrotllament de la seua activitat econòmica s'hagen vist danyats materialment pels efectes d'esta.

La nau, local, establiment o espai vinculat a l'activitat econòmica on es van produir els danys haurà d'estar situat en qualsevol dels municipis damnificats per la DANA i haver sigut afectats pel temporal.

Acreditació dels requisits:

L'acreditació dels requisits haurà de realitzar-se mitjançant l'aportació de la documentació que es relaciona en l'article 4 d'este decret d'ajudes segons el tipus de beneficiari.

Obligacions dels beneficiaris:

Conforme a l'article 9 d'este decret d'ajudes, els beneficiaris d'esta subvenció queden obligats a:

  1. Sotmetre's a la normativa sobre supervisió, seguiment i control de subvencions, així com a facilitar tota la informació requerida per l'òrgan gestor de la subvenció.
  2. Invertir, obligatòriament, l'import de les ajudes en la reposició, reparació i adquisició dels materials d'ús professional amb la finalitat d'assegurar la reactivació del sector. Este extrem es verificarà per l'òrgan gestor mitjançant l'aportació en un termini de 10 mesos, des de la resolució de concessió,  de les factures o documents equivalents, amb valor probatori, admesos en el tràfic mercantil.
  3. Conservar les factures i justificants de gastos relacionats amb la reposició o reparació dels béns danyats durant un període d'almenys quatre anys, i aportar-los a l'òrgan gestor de la subvenció si els són requerits durant els processos de control i verificació posteriors

Com es tramita

Procés de tramitació

Es presentarà una única sol·licitud per persona o empresa.

Sol·licitud

La sol·licitud es presentarà amb caràcter, a través de la seu electrònica de la Generalitat. Seu electrònica - Seu electronica - Generalitat Valenciana accedint a la guia PROP, Tràmits i servicis.

Els sol·licitants que no es troben obligats a relacionar-se per mitjans electrònics amb les Administracions Públiques disposen opcionalment de la seua presentació presencial.

Esmena

Si la documentació s'haguera emplenat de manera incompleta, existiren dos o més sol·licituds de subvenció que versen sobre el mateix establiment, o no s'hagueren aportat els requisits i documents que s'assenyalen en este decret, es requerirà als interessats per a l'esmena de la sol·licitud.

Tramitació, resolució i concessió

La concessió està subjecta al Pla de control de les subvencions referit en l'article 11 d'este decret d'ajudes. Es comprovaran els requisits i condicions establits en el present decret, i que han de complir els beneficiaris, previ al pagament de les ajudes per l'òrgan concedent.

Es podran realitzar resolucions parcials per cada centre directiu a mesura que es vagen presentant les sol·licituds.

S'entendrà notificada la resolució mitjançant la publicació en el DOGV de la resolució de concessió. 

El termini per a la realització del gasto serà de tres mesos des de la resolució de concessió.

Els expedients relacionats amb la concessió de la subvenció seran objecte de control financer en substitució de la funció interventora, sense perjuí de les actuacions de control per part de l'òrgan concedent.

És competent per a la concessió de les ajudes el Director General de Cultura.

Criteris de valoració

La concessió de les ajudes s'efectuarà en règim de concessió directa per rigorós orde d'entrada de les sol·licituds en cada programa.

Si s'esgotara el pressupost disponible en un programa, s'inclourà, si és el cas, a les sol·licitants que no hagen pogut rebre l'ajuda per falta de crèdit pressupostari en una llista de reserva, atés l'orde d'entrada de les sol·licituds, per al cas d'obtindre's pressupost addicional per a algun dels programes.

Observacions

Conforme a l'article 6 d'eixe decret d'ajudes, es considera subvencionable la reposició, reparació o adquisició de béns i materials necessaris per a la realització de l'activitat cultural.

Òrgans de tramitació

Sol·licitud

Termini
Des de 30-12-2024 fins a 28-01-2025

Els sol·licitants podran demanar la subvenció que es preveu en el present decret, en un termini de 20 dies hàbils des de l'endemà de la publicació en el DOGV del present Decret, que no té naturalesa de disposició de caràcter general.

 

Documentació
  • Formulari web 

En el cas que els sol·licitants opten per la presentació telemàtica, o siguen subjectes obligats a relacionar-se per mitjans electrònics amb les Administracions Públiques, hauran d'emplenar, a través del tràmit telemàtic específic la sol·licitud i el seu corresponent formulari. 

  • Formularis específics

Estos formularis els trobarà en l'apartat “Formularis” d'este procediment i en el propi tràmit telemàtic.

  • Acreditació dels requisits

Documentació requerida per a l'acreditació dels requisits i relacionada en l'article 4 del decret de bases d'estes ajudes.
 

Forma de presentació
Telemàtica

La sol·licitud es presentarà amb caràcter general de manera telemàtica, i en tot cas per als subjectes obligats, a través de la seu electrònica de la Generalitat http://sede.gva.es accedint a la guia PROP-Tràmits i servicis. Haurà de disposar d'un sistema de firma vàlid.

Presencial

D'acord amb el que es disposa en l'article 16.4 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu, els sol·licitants que no es troben obligats a relacionar-se per mitjans electrònics amb les Administracions Públiques, podran presentar les sol·licituds:

a) En el registre electrònic de l'Administració o Organisme al qual es dirigisquen, així com en els restants registres electrònics de qualsevol dels subjectes als quals es referix l'article 2.1 de la citada llei.

b) En les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s'establisca.

c) En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger.

d) En les oficines d'assistència en matèria de registres.

e) En qualsevol altre que establisquen les disposicions vigents.

Esmena

Termini
Termini obert
Descripció

Conforme a l'article 7 d'este decret d'ajudes, es podrà requerir als interessats perquè, en un termini de deu dies hàbils, esmenen la falta o acompanyen els documents preceptius.

Si s'ha rebut un requeriment, la documentació haurà d'aportar-se en el termini que la Conselleria haja establit en este.

Forma de presentació

Al·legació / Aportació

Termini
Termini obert
Descripció

La persona sol·licitant té dret a formular al·legacions i a aportar documents en qualsevol fase del procediment anterior al tràmit d'audiència, que hauran de ser tinguts en compte per l'òrgan competent en redactar la proposta de resolució.

Documentació

Podrà presentar els documents que considere convenient traslladar a la unitat tramitadora.

Forma de presentació

Resolució

Termini màxim

Transcorregut el termini de 3 mesos des de la publicació en el DOGV del present Decret, sense haver-se resolt i notificat, estes s'entendran desestimades.

Contra esta desestimació, es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan concedent en el termini d'un mes. O bé, es podrà interposar un recurs contenciós administratiu davant l'òrgan competent, en el termini de dos mesos.

Quantia i cobrament

Conforme a l'article 5 del decret de bases reguladores d'estes ajudes:

L'import global màxim de les ajudes a concedir derivades del present decret ascendix a 5 milions d'euros que es consignaran en el pressupost de la Generalitat per a l'exercici 2025, condicionat a l'existència de crèdit adequat i suficient per a atendre els gastos en el Pressupost de la Generalitat per a l'exercici 2025.

Amb caràcter estimatiu, s'establix la següent distribució segons el perfil del sol·licitant:

a) Programa I: Empreses culturals: 3.5 milions d'euros.

b) Programa II: Professionals culturals: 1.350.000 d'euros.

c) Programa III: Professionals culturals sense formalització laboral: 150.000 euros.

L'important màxim per sol·licitant ve establit en l'apartat 4 de l'article 5 del present decret d'ajudes.

L'import global indicat en l'apartat primer es podrà incrementar en una quantia addicional mitjançant el Decret del Consell que serà publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Forma de pagament de la subvenció

Es realiazará conforme a l'article 10 d'este decret d'ajudes.

S'efectuarà, per mitjà de transferència, al compte bancari que determine la beneficiària.

Per a rebre el pagament els beneficiaris, obligats a relacionar-se electrònicament amb les Administracions Públiques, hauran d'haver realitzat, prèviament, el tràmit telemàtic denominat «Procediment per a tramitar les altes, modificacions i baixes de les domiciliacions bancàries (Domiciliació bancària). Tràmit automatitzat»

Disposa d'un accés directe a este procediment des de l'apartat “Procediments relacionats”.

En el cas de persones físiques no obligades a relacionar-se per mitjans electrònics amb les Administracions Públiques, es consignarà en la sol·licitud el número de compte bancària en la qual desitgen rebre el pagament de la subvenció.

 

Efecte silenci / Esgota via administrativa
Desestimatori
/ Sí
Recurs que procedeix contra la resolució
Potestatiu de reposició / Contenciós-administratiu
Obligacions

Anul·lació i reintegrament de les subvencions

Conforme l'article 12 del decret d'ajudes, en els casos que es comprove l'incompliment de els
requisits de la subvenció, l'incompliment de la condició de manteniment de l'activitat en la
Comunitat Valenciana, o els requisits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre,
general de subvencions, les persones beneficiàries hauran de reintegrar la totalitat de la quantitat percebuda
més els corresponents interessos de demora.


Observacions

Contra este Decret de caràcter singular, que posa fi a la via administrativa, es podrà, potestativament:

  • Interposar un recurs de reposició davant l'òrgan que ha dictat l'acte, en el termini d'un mes des de la publicació del present decret en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que es disposa  en els articles 112, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
  • O bé es podrà interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de *Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Tot això de conformitat amb el que es disposa en els articles 10, 44 i 46 de l'esmentada Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i sense perjuí que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.

Quantia i cobrament


Procediment
Conforme a l'article 5 del decret de bases reguladores d'estes ajudes:
L'import global màxim de les ajudes a concedir derivades del present decret ascendix a 5 milions
d'euros que es consignaran en el pressupost de la Generalitat per a l'exercici 2025, condicionat a la
existència de crèdit adequat i suficient per a atendre els gastos en el Pressupost de la Generalitat
per a l'exercici 2025.
Amb caràcter estimatiu, s'establix la següent distribució segons el perfil del sol·licitant:
a) Programa I: Empreses culturals: 3.5 milions d'euros.
b) Programa II: Professionals culturals: 1.350.000 d'euros.
c) Programa III: Professionals culturals sense formalització laboral: 150.000 euros.

L'important màxim per sol·licitant ve establit en l'apartat 4 de l'article 5 del present decret
d'ajudes.

L'import global indicat en l'apartat primer es podrà incrementar en una quantia addicional mitjançant
el Decret del Consell que serà publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.


Forma de pagament de la subvenció


Es realitzarà conforme a l'article 10 d'este decret d'ajudes.
S'efectuarà, per mitjà de transferència, al compte bancari que determine la beneficiària.
Per a rebre el pagament els beneficiaris, obligats a relacionar-se electrònicament amb les Administracions
Públiques, hauran d'haver realitzat, prèviament, el tràmit telemàtic denominat «Procediment per a
tramitar les altes, modificacions i baixes de les domiciliacions bancàries (Domiciliació bancària).

En el cas de persones físiques no obligades a relacionar-se per mitjans electrònics amb les
Administracions Públiques, es consignarà en la sol·licitud el número de compte bancària en la qual desitgen rebre el pagament de la subvenció.

Observacions

Contra este Decret de caràcter singular, que posa fi a la via administrativa, es podrà, potestativament:

  • Interposar un recurs de reposició davant l'òrgan que ha dictat l'acte, en el termini d'un mes des de la publicació del present decret en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que es disposa en els articles 112, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
  • O bé es podrà interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de *Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
  • Tot això de conformitat amb el que es disposa en els articles 10, 44 i 46 de l'esmentada Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i sense perjuí que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.
Òrgans resolució

Desistiment

Descripció

Amb este tràmit pot desistir de la seua sol·licitud.

El desistiment consistix a abandonar la sol·licitud i el procediment iniciat.

L'Administració acceptarà el desistiment, declarant conclús el procediment, llevat que s'hagen personat tercers que insten la seua continuació o s'hagen de limitar els seus efectes per interés general.

Forma de presentació

Recurs de reposició

Termini
Termini obert

Descripció

La resolució posa fi a la via administrativa, conforme a l'article 8 d'este decret, poden presentar-se els recursos continguts en este.

Forma de presentació

On dirigir-se

Renúncia

Descripció

Quan no estiga prohibit per l'ordenament jurídic, la renúncia es pot exercir després d'una resolució de concessió. 

L'Administració acceptarà la renúncia, declarant conclús el procediment, llevat que s'hagen personat tercers que insten la seua continuació o s'hagen de limitar els seus efectes per interés general.

 

Forma de presentació

On dirigir-se