Programa d'Ajudes al Lloguer de Vivenda. Convocatòria 2024

Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda

Codi SIA: 3133822
|
Codi GVA: 97065
Descarregar informació
Termini de sol·licitud tancat

Des de 13-09-2024

Fins 04-10-2024

  • Què necessites saber
  • Què és
  • A qui va dirigit
  • Com es tramita
  • Procediments relacionats
  • Formularis
  • Tramitació
  • Sol·licitud
  • Esmena
  • Resolució
  • Justificació
  • Altres tràmits
  • Renúncia
  • Recurs de reposició
  • Ajuda
  • Preguntes freqüents
  • Temes relacionats
  • Enllaços d'interés

Què és

Què és i per a què servix

La concessió d'ajudes a persones físiques arrendatàries o cessionàries, a fi de facilitar el gaudi d'una vivenda o habitació en règim de lloguer o de cessió d'ús a sectors de població amb escassos mitjans econòmics.

Seran objecte de l'ajuda les rendes arrendatícies o el preu de la cessió de vivenda o habitació que constituïsca la residència habitual i permanent de la persona o unitat de convivència sol·licitant que conste en el contracte d'arrendament o de cessió d'ús que s'hagen generat durant el període comprés entre l'1 de gener de 2024 fins al 31 de desembre de 2024, o, en tot cas, les que corresponguen a partir de la data de subscripció del contracte d'arrendament o cessió d'ús de la vivenda o habitació fins a esta data.

 

 

 

Terminis
Sol·licitudTemini tancat
Des de 13-09-2024 fins a 04-10-2024
EsmenaTemini tancat
Des de 16-01-2025 fins a 30-01-2025
JustificacióTemini tancat
Des de 01-01-2025 fins a 31-01-2025
Recurs de reposicióTemini tancat
Des de 31-12-2024 fins a 31-01-2025
Observacions

Grups d'especial atenció

Gaudiran de prioritat per a accedir a les ajudes les persones sol·licitants que es troben en alguna de les següents circumstàncies:

 

  1. Que haja sigut afectada per procediments de desnonament, execució hipotecària o dació en paga de la seua vivenda habitual que hagen tingut lloc en els últims cinc anys.
  2. Que tinga la condició de família monoparental amb fills segons el que s'establix en el Decret 19/2018, de 9 de març, del Consell, pel qual es regula el reconeixement de la condició de família monoparental en la Comunitat Valenciana i els ingressos de la qual no superen anualment 1 IPREM.
  3. Que siga titular de Família Nombrosa.
  4. Que siga víctimes de violència de gènere acreditada
  5. Que siga Víctima del terrorisme
  6. Que forme part d'unitats de convivència on s'incloga alguna persona amb diversitat funcional, sensorial o cognitiva, amb un grau de discapacitat declarat igual o superior al 33 per 100.
  7. Que s'haja vist afectada per situacions catastròfiques declarades a la Comunitat Valenciana en els últims cinc anys.
  8. Persones joves extutelades procedents del sistema públic de protecció de la infància i l'adolescència, sempre dins dels 5 anys següents a la majoria d'edat.
  9. Persones exconvictas que hagueren eixit de presó dins dels cinc anys anteriors a la data de sol·licitud de l'ajuda.
  10. Persona que assumisca acolliment familiar permanent de menor.
  11. Persona major de 65 anys que viva sola, els ingressos anuals de la qual no superen 1 IPREM.

 

A l'efecte de la prebaremació a què fa referència l'apartat 2, de la base Catorzena, es tindran en compte les circumstàncies especials assenyalades pel sol·licitant de l'ajuda en la declaració responsable que acompanya la seua sol·licitud. Si, efectuades les comprovacions oportunes, es detecta que estes no resulten degudament acreditades, no es tindran en compte en la baremació definitiva.

 

 

Definicions

S'establixen les definicions següents:

 

1.Unitat de convivència: la persona o conjunt de persones que viuen i gaudixen d'una vivenda de manera habitual i permanent i amb vocació d'estabilitat, i que estiguen empadronades en la vivenda, amb independència de la relació existent entre totes elles. La informació relativa als membres de la unitat de convivència es comprovarà de manera automàtica mitjançant les consultes interoperables amb l'administració responsable de la citada informació.

Si no s'autoritza o es presenta oposició a la consulta de dades, la composició de la unitat de convivència en el moment de la sol·licitud de l'ajuda s'acreditarà mitjançant Certificat col·lectiu o volant únic d'empadronament vigent en el moment de la sol·licitud que acredite les persones que tenen el seu domicili habitual i permanent en la vivenda objecte del contracte d'arrendament o cessió. El document haurà de ser únic per vivenda, incloent a totes les persones que figuren empadronades en la mateixa en esta data, siguen o no titulars del contracte d'arrendament, estos últims, en tot cas.

Sense perjuí d'errors materials o de fet que pogueren concórrer en el citat document, si en el certificat d'empadronament vigent apareixen persones no incloses en la sol·licitud o de la informació requerida per esta administració a través les plataformes d'interoperabilitat administrativa com a resposta de la consulta realitzada resulten discrepàncies entre les persones incloses en el certificat d'empadronament i les persones incloses en la sol·licitud, i no s'esmene la discrepància durant el termini a este efecte concedit, s'entendrà desistida la sol·licitud, llevat que s'acredite mitjançant certificat municipal que estes persones no residixen en la vivenda o que han sol·licitat la baixa en el padró municipal amb anterioritat a la data de sol·licitud de l'ajuda, o bé que acrediten no disposar del dret d'ús de la vivenda.

En cas de contractes d'arrendament amb diverses persones titulars, totes elles hauran de constar com a membres de la unitat de convivència i figurar com a tals en la sol·licitud, llevat que acrediten documentalment no tindre atribuït el dret d'arrendament.

En els casos de separació o divorci, els menors en règim de custòdia compartida es consideraran integrants de cadascuna de les unitats de convivència dels seus progenitors en la proporció que derive del règim de custòdia establida.

En cap cas una mateixa persona podrà formar part de dos unitats de convivència distintes, excepte el supòsit contemplat en l'apartat anterior.

Per al cas d'arrendament o cessió d'ús d'habitació, el certificat acreditarà l'empadronament del titular del contracte en la vivenda de la qual forma part l'habitació en el moment de sol·licitud de l'ajuda

 

2. Lloguer i cessió d'ús d'habitació: és el dret mitjançant contracte pel qual una persona gaudix d'una habitació en règim de lloguer o de cessió d'ús, en la qual consta empadronada i paga pel seu ús una renda o preu de cessió.

En el cas de lloguer o cessió d'ús d'habitació, els requisits, obligacions i prohibicions referits, en estes bases, a la unitat de convivència, s'aplicaran únicament a la persona titular del contracte i sol·licitant de l'ajuda per lloguer o cessió d'ús d'habitació.

 

3. Residència legal: es considera que una persona té residència legal a Espanya quan és titular d'una autorització de residència d'acord amb el que s'establix en la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seua integració social o la norma que la substituïsca.

 

4. Família nombrosa: La definida en la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de Protecció a les Famílies Nombroses o en la normativa que la substituïsca.

 

5. Família monoparental: la definida en el Decret 19/2018, de 9 de març, del Consell, pel qual es regula el reconeixement de la condició de família monoparental en la Comunitat Valenciana.

 

6. Víctimes de terrorisme: les persones que hagen patit danys incapacitants a conseqüència de l'activitat terrorista, els amenaçats i segrestats, així com el cònjuge o parella de fet i els fills dels anteriors i dels morts.

 

7. IPREM: És l'indicador públic de renda d'efectes múltiples definit en l'article 2 del Reial decret llei 3/2004, de 25 de juny, revisat - si és el cas en les successives lleis de Pressupostos de l'Estat. D'acord amb el Reial decret 42/2022 de 18 de gener, l'IPREM és el referit a 14 pagues, en vigor durant el període al qual es referixen els ingressos avaluats. L'any 2023 l'IPREM, referit a 14 pagues, és de 8.400,00 €.

 

Incompatibilitat de les Ajudes

  1. L'ajuda d'este programa haurà de destinar-se obligatòriament per la persona beneficiària al pagament de la renda de lloguer o preu de cessió de la vivenda o habitació que constituïsca la seua residència habitual i permanent  i no serà compatible amb cap altra ajuda per al pagament del lloguer regulades pel Reial decret 42/2022, de 18 de gener, pel qual es regula el Bo Lloguer Jove i el Pla Estatal per a l'accés a la vivenda 2022-2025, ni amb les quals per a esta mateixa finalitat puguen concedir la Generalitat, les entitats locals o qualssevol altres administracions o entitats públiques, per al mateix període subvencionable. Esta incompatibilitat serà aplicable tant si l'ajuda al lloguer és percebuda pel sol·licitant o qualsevol membre de la unitat de convivència.

 

  1. No es consideraran afectats per esta incompatibilitat la persona que es troben en alguna d'estes situacions: víctimes de violència de gènere, víctimes de tràfic amb finalitats d'explotació sexual, víctimes de violència sexual, persones objecte de desnonament de la seua vivenda habitual, persones sense llar i altres persones especialment vulnerables, en estos dos últims casos quan s'acrediten estes circumstàncies mitjançant informe emés pels Servicis Socials quan hagueren sigut beneficiàries ajudes per a la mateixa finalitat que siguen concedides per la Generalitat, els municipis, altres entitats públiques, organitzacions no governamentals o associacions.  En cap cas es podrà compatibilitzar amb l'ajuda de Bo Lloguer Jove i ajuda al lloguer per al mateix exercici.

 

  1. Tampoc es consideraran afectats per esta incompatibilitat els perceptors de prestacions no contributives de la Seguretat Social ni els beneficiaris de l'Ingrés Mínim Vital, però no serà compatible amb la percepció de la Renda Valenciana d'Inclusió quan incloga complement de lloguer.

 

  1. Quan es perceben altres ajudes compatibles amb l'ajuda del programa de lloguer de vivenda, es minorarà el seu import en la proporció corresponent de manera que la suma de totes les ajudes percebudes no supere la renda del lloguer abonat en el període subvencionat.

 

  1. La persona sol·licitant d'ajudes haurà d'indicar en la sol·licitud si ha sol·licitat ajudes per al mateix fi davant un altre organisme o entitat, indicant, quan siga possible, si ha sigut beneficiària, així com el tipus i l'import de l'ajuda rebuda.

 

 

A qui va dirigit

Ciutadania
Persones interessades

Podran ser beneficiàries de les ajudes contemplades en estes bases les persones físiques majors d'edat que complisquen tots i cadascun dels requisits indicats en l'apartat “REQUISITS”

  1. No podrà concedir-se l'ajuda quan la persona sol·licitant o alguna de les quals tinguen el seu domicili habitual i permanent en la vivenda arrendada o cedida es trobe en alguna de les següents situacions:
  1. Ser propietària o usufructuària d'alguna vivenda a Espanya. A este efecte no es considerarà que s'és persona propietària o usufructuària d'una vivenda si el dret recau únicament sobre una part alíquota de la mateixa i s'ha obtingut per herència o transmissió mortis causa sense testament. S'exceptuaran d'este requisit els qui sent titulars d'una vivenda acrediten la no disponibilitat de la mateixa per causa de separació o divorci, per qualsevol altra causa aliena a la seua voluntat o quan la vivenda resulte inaccessible per raó de discapacitat del titular o d'algun membre de la unitat de convivència.
  1. Que la persona arrendatària, cessionària o qualsevol de les quals tinguen el seu domicili habitual i permanent en la vivenda arrendada o cedida tinga parentiu en primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb la persona arrendadora o cedent de la vivenda.
  1. Que la persona arrendatària, cessionària o qualsevol de les quals tinguen el seu domicili habitual i permanent en la vivenda arrendada o cedida siga soci o participe de la persona física o jurídica que actue com a arrendadora o cedent, exceptuant que es tracte de cooperatives de vivendes en cessió d'ús i sense ànim de lucre.
  1. Que les persones o unitats de convivència gaudisquen en règim de lloguer, de cessió d'ús o en qualsevol règim de gaudi temporal admés en dret, d'una vivenda pertanyent al patrimoni públic de vivenda de qualsevol administració pública o gestionada per esta última.
  1. No podran obtindre la condició de beneficiàries les persones físiques en les quals concórrega alguna de les circumstàncies que s'establixen en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions  i les que hagen sigut subjectes a una revocació d'alguna de les ajudes contemplades en este o en anterior pla estatal de vivenda per incompliment o causa imputables al sol·licitant.
  1. Els requisits per a ser beneficiari de l'ajuda hauran de complir-se en el moment de la sol·licitud de l'ajuda i durant tota la seua vigència.

 

 

 

Requisits
  1. Podran ser beneficiàries de les ajudes contemplades en estes bases les persones físiques majors d'edat que complisquen tots i cadascun dels següents requisits:

 

  1. Posseir la nacionalitat espanyola, o la d'algun dels Estats membres de la Unió Europea o de l'Espai Econòmic Europeu, Suïssa, o comptar amb autorització d'estada o residència legal a Espanya i NIE en vigor. Totes les persones que integren la unitat de convivència hauran de complir esta condició en el moment de la sol·licitud.

 

  1. Ser titular, en qualitat d'arrendatari, d'un contracte d'arrendament de vivenda formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'Arrendaments Urbans o d'un contracte de cessió d'ús; o ser titular d'un contracte d'arrendament o cessió d'ús d'habitació, en tots dos casos, a la Comunitat Valenciana. El contracte haurà de tindre una duració mínima d'un any i, en cap cas, s'admetran contractes de subarrendament de vivenda o habitació, de lloguer vacacional, de temporada o similar. Així mateix, s'aportarà la referència cadastral individualitzada de la vivenda arrendada.

 

  1. Que la vivenda o habitació arrendada o cedida constituïsca la residència habitual i permanent de la unitat de convivència,  per la qual cosa les persones que la integren hauran de trobar-se empadronades en la vivenda amb anterioritat al moment de sol·licitar l'ajuda i així haurà d'acreditar-se mitjançant certificat col·lectiu o volant únic d'empadronament en el qual consten, a data de la sol·licitud, les persones que tenen el seu domicili habitual en la vivenda objecte del contracte d'arrendament o cessió o la persona que té una habitació arrendada o cedida en ús en els termes assenyalats en la base Tercera, apartat 1.  L'acreditació de la composició de la unitat de convivència i la concurrència d'esta circumstància, prèvia autorització o no oposició de les persones que la integren majors de 16 anys, es comprovarà telemàticament per l'administració pública a través de les plataformes d'interoperabilitat administrativa. En cas contrari, haurà de ser acreditat per la persona sol·licitant de l'ajuda.

 

  1. Que sense perjuí de la limitació derivada de la relació entre renda de la unitat de convivència i IPREM establida en la Base sexta, amb caràcter general, la suma total de la renda anual de les persones que tinguen el seu domicili habitual i permanent en la vivenda arrendada o cedida, consten o no com a titulars del contracte d'arrendament o cessió, siga iguals o inferiors a:

 

  • Cas genèric: 3 vegades l'IPREM (és a dir, 25.200 € en l'IRPF de l'any 2023)
  • Família nombrosa general; Persones amb discapacitat inferior al 33%; Víctimes de terrorisme: 4 vegades l'IPREM (és a dir, 33.600 € en l'IRPF de l'any 2023)
  • Famílies nombroses de categoria especial; Persones amb discapacitat amb un grau reconegut igual o superior al 33%: 5 vegades l'IPREM (és a dir, 42.000 € en l'IRPF de l'any 2023

 

En el supòsit de lloguer o cessió d'habitació no s'inclourà a la resta de persones que tinguen el seu domicili habitual i permanent en la vivenda, solament es consideraran les rendes de l'arrendatari o cessionari.

 

A l'efecte del còmput dels ingressos es tindrà en compte el període impositiu que, vençut el termini de la presentació de la declaració de l'impost sobre la Renda de les Persones Físiques, siga immediatament anterior a la data de la sol·licitud, ateses les següents regles:

 

  • Si es presenta declaració d'IRPF, s'atendrà la Base Imposable General i la base imposable d'estalvi, nivell de renda facilitat per la AEAT.
  • En el cas de persones que no hagueren presentat la declaració d'IRPF per no estar obligades a això, però la AEAT subministre dades, el nivell de renda a considerar serà el facilitat per la AEAT.
  • En el cas que la AEAT no subministre informació, el sol·licitant de l'ajuda haurà d'aportar declaració responsable d'ingressos que arreplegue la quantia total dels ingressos de l'últim exercici fiscal vençut, acompanyat de la documentació acreditativa de la procedència d'estos. A este efecte es podrà aportar:

 

  • En el cas de desocupació, certificat expedit per LABORA o pel Servici d'Ocupació Estatal (SEPE) amb indicació dels ingressos percebuts durant el citat període.
  • En el cas de pensió de jubilació, d'incapacitat permanent, d'invalidesa, viduïtat, orfandat o altres, prestació de servicis socials o qualsevol altre tipus d'ajuda econòmica, haurà d'aportar certificació emesa per l'organisme competent, amb indicació dels ingressos obtinguts durant l'últim exercici fiscal vençut.

 

Tot l'anterior sense perjuí que es puga aportar qualsevol altra justificació dels ingressos admesa en dret.

 

  1. Que les persones que integren la unitat de convivència obtinguen uns ingressos mínims que aconseguisquen en conjunt la quantitat de 0,3 IPREM a 14 pagues corresponents a l'últim exercici fiscal vençut. Per a esta comprovació es tindrà en compte:

 

  • Per als casos en els quals s'haja presentat IRPF: es prenguera el valor dels ingressos íntegres computables sense tindre en compte les reduccions (suma de les caselles 03+07+08+09+10 de l'IRPF).
  • Per als casos en els quals no s'haja presentat Impost sobre la Renda de les Persones Físiques però la AEAT facilite dades, es tindrà en compte el valor de Rendiments de Treball – Retribució.
  • Per als casos en els quals la AEAT no retorne informació, es tindrà en compte la quantia total d'ingressos justificada de conformitat amb l'apartat anterior.

 

  1. Que la renda de la vivenda o l'habitació arrendada o cedida siga igual o inferior a les quantitats indicades, en funció de la localitat d'emplaçament, en l'Annex II de les bases de la convocatòria.

 

 

Com es tramita

Procés de tramitació

Les ajudes per al pagament del lloguer es concediran en règim de concurrència competitiva fins a esgotar el crèdit amb què estiga dotada la convocatòria. Esgotat el corresponent crèdit no serà possible concedir més ajudes encara que les persones sol·licitants reunisquen els requisits exigits en les bases que regulen la convocatòria.

 

El procediment s'iniciarà d'ofici, mitjançant convocatòria aprovada per la Conselleria competent en matèria de vivenda que serà publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

 

  1. La instrucció i tramitació dels expedients correspondrà als Servicis Territorials de Vivenda, en el seu respectiu àmbit d'actuació qui d'ofici acordarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut dels quals ha de pronunciar-se la resolució.

 

En la instrucció, tramitació i resolució del procediment de concessió s'aplicarà el que s'establix en els articles 22 i següents de la Llei 38/2003, de 17 de novembre General de Subvencions i en els articles 163 i següents de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions i en el no previst serà aplicable la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

 

Els diversos tràmits que hagen d'emplenar-se en el procediment es publicaran en la Seu Electrònica de la Generalitat,  https://sede.gva.es/, publicació que podrà ser comunicada a les persones interessades mitjançant SMS al telèfon que, a este efecte, hagueren comunicat a l'Administració en el formulari de sol·licitud, podent els instructors en l'exercici de les seues competències notificar de manera individualitzada per a concedir termini d'esmena.

 

  1. Una vegada tancat el termini de presentació de sol·licituds es publicarà en el portal web de la Generalitat, www.gva.es, el llistat de prebaremació amb la puntuació assignada a cada sol·licitud calculada sobre la base de les dades declarades de manera responsable en el formulari de sol·licitud i en les comprovacions realitzades per la Conselleria competent en matèria de vivenda a la vista de la informació facilitada per altres administracions públiques a través de la plataforma d'interoperabilitat administrativa (PAI).

 

Les sol·licituds que no s'emplenen íntegrament i de manera correcta o aquelles en les quals la conselleria no haja pogut obtindre dades de manera interoperable o de les dades comprovades es deduïx no resultar acreditada la concurrència dels requisits per a ser persona beneficiària de l'ajuda no podran ser prebaremadas, i es publicaran sense assignar cap puntuació.

 

La puntuació obtinguda en el llistat de prebaremació ho és a efectes informatius i no crea cap dret enfront de l'Administració mentres no s'haja notificat la resolució de concessió i podrà veure's modificada a la vista de la documentació acreditativa dels requisits, circumstàncies personals i altra documentació obrant en l'expedient.

 

A l'efecte de la prebaremació es tindran en compte els següents factors, d'acord amb la declaració responsable i la seua verificació a través dels procediments d'interoperabilitat administrativa:

  • Composició de la unitat de convivència
  • Ingressos màxims de la unitat de convivència
  • Ingressos mínims de la unitat de convivència
  • Baremació d'ingressos de la unitat de convivència
  • Circumstàncies d'especial atenció interoperables o declarats responsablement pel sol·licitant.
  • Compliment d'obligacions fiscals i amb la Seguretat Social dels titulars del contracte.
  • Import del lloguer declarat.
  • Referència cadastral
  • Concurrència d'alguna circumstància que impedisca la concessió de l'ajuda d'acord amb les presents bases.

 

  1. Per l'òrgan instructor del procediment es procedirà a revisar la sol·licitud i altra  documentació presentada per les persones sol·licitants de l'ajuda i, quan la sol·licitud no reunisca els requisits assenyalats en la legislació bàsica de procediment administratiu comú o en les presents bases o no s'acompanye la documentació que resulte exigible d'acord amb estes bases i amb la qual si és el cas dispose la convocatòria d'ajudes, es requerirà a la persona sol·licitant perquè, en el termini màxim i improrrogable de deu dies, esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que si així no ho fera, se li tindrà per desistit de la seua petició, prèvia resolució que haurà de ser dictada en els termes previstos en la legislació bàsica de procediment administratiu comú. Tot això de conformitat amb el que es disposa en l'article 71 en relació amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i article 25 de la Llei 38/20023, de 17 de novembre, General de Subvencions

 

A l'efecte del que es disposa en l'apartat anterior, es publicaran en la Seu Electrònica de la Generalitat, https://sede.gva.es/, els llistats provisionals de sol·licitants admesos i el d'exclosos per resultar incompleta la documentació presentada o per no resultar acreditada la concurrència dels requisits per a ser persona beneficiària de l'ajuda, amb indicació del mitjà perquè cada sol·licitant puga accedir a la informació relativa al motiu de la seua exclusió. Els sol·licitants que hagen facilitat un número de telèfon mòbil podran ser avisats de la publicació dels llistats provisionals mitjançant missatge de text SMS. La publicació en el portal de www.gva.es, substituirà a la notificació individual, conforme al que es preveu en la legislació reguladora del Procediment Administratiu Comú.

 

  1. La persona sol·licitant disposarà d'un termini de deu dies, a comptar des de l'endemà de la publicació del Llistat provisional per a acompanyar els documents justificatius i si és el cas esmenar les discrepàncies o per a formular al·legacions. La documentació aportada fora del termini concedit no serà tinguda en compte per a la concessió de l'ajuda.

 

  1. Completada i analitzada la documentació rebuda, el servici instructor elaborarà un informe fent constar en el mateix les sol·licituds que han de considerar-se desistides per no haver aportat la documentació requerida o, havent-la aportat, no esmene les objeccions assenyalades, les que, complint els requisits per a la seua avaluació, han de remetre's a l'òrgan col·legiat per a la seua consideració, així com les que es proposa motivadament la seua desestimació al no complir els requisits exigits en la normativa continguda en les presents bases i de general aplicació.

 

  1. La proposta de concessió de les ajudes es dictarà per un òrgan col·legiat la composició del qual serà la següent:

 

  • Presidència: la persona titular de la Subdirecció General amb competència en matèria de vivenda o persona en qui delegue
  • Vocals: Cinc vocals, tres en representació dels Servicis Territorials de la conselleria amb competència en matèria de vivenda i dos en representació de la Direcció General amb competència en matèria de funció social de la vivenda entre el personal funcionari d'eixa mateixa Direcció General, una de les quals actuarà com a secretària de l'òrgan col·legiat, i per al nomenament del qual haurà de tindre's en compte, si fora el cas, l'existència d'un possible desequilibri en la presència d'homes i dones en l'òrgan de selecció, la composició de la qual procurarà atendre, en tot cas  , al principi de presència equilibrada de tots dos sexes, de conformitat amb el que disposa la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes i la Llei Valenciana 9/2003, per a la igualtat entre dones i homes.

 

El règim jurídic de l'òrgan col·legiat serà l'establit en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

 

Les sol·licituds presentades que complisquen i acrediten els requisits exigits per estes bases seran ordenades de major a menor puntuació per l'òrgan col·legiat, atesos els criteris de baremació inclosos en estes bases, que elevarà la proposta de resolució motivada a l'òrgan competent per a resoldre contenint el llistat de sol·licituds que hagen de ser estimades, en funció de les disponibilitats pressupostàries, a les quals es concedix l'ajuda i les que procedix siguen desestimades per esgotament del crèdit pressupostari amb què este dotada la convocatòria o per incompliment dels requisits establits.

 

La proposta de resolució que formule l'òrgan col·legiat no crega cap dret a favor de les persones beneficiàries proposades enfront de l'Administració mentres no se li haja notificat la resolució de concessió

 

 

Criteris de valoració
  1. Les ajudes es concediran de conformitat amb els criteris que s'establixen a continuació fins a esgotar l'import màxim disponible per a la convocatòria, mitjançant puntuació de les següents variables:
  • Circumstàncies Especials: Inclusió en algun dels Grups d'Especial Atenció.
  • Renda Relativa: mitjançant indicador que relaciona els ingressos de la unitat amb la composició de la unitat de convivència, segons la següent expressió:

1– (IUC/CLIUC)

 

Sent:

 

“IUC”, Ingressos, en euros, de tots els membres de la unitat de convivència,

 

La quantia resultant es denominarà IUC Ingressos de la Unitat de Convivència.

 

CLIUC = Quantia Limite d'Ingressos de la Unitat de Convivència, en euros, que establix el límit superior dels Ingressos a partir del qual no es té accés a l'ajuda i es determina d'acord amb les següents regles:

  • Si la unitat de convivència està composta per una sola persona adulta, la quantia de l'IPREM es multiplica per 1,5.
  • Si la unitat de convivència està composta per dos o més persones:
  • La primera persona adulta computa 1,5 vegada IPREM.
  • Cada persona addicional computa 0,5 vegades IPREM.
  • Quan es tracte de menors en règim de custòdia compartida computa 0,25 vegades IPREM.

 

    1. S'atendran en primera instància, les sol·licituds l'indicador de renda de les quals relativa, calculat segons a l'apartat anterior, tinga un resultat de signe positiu.
    2. Es puntuaran les Circumstància Especials acreditades a raó d'1 punt per cadascuna d'estes ordenant-se de major a menor. Per a cada valor resultant d'esta puntuació s'ordenaran les sol·licituds conforme a la Renda Relativa per orde decreixent. Una vegada atés el llistat de Circumstàncies Especials, s'atendrà la resta de sol·licituds per orde decreixent de la puntuació obtinguda en la Renda Relativa de signe positiu.
    3. Qualsevol sol·licitud – amb o sense Circumstàncies Especials – en la qual el resultat de l'expressió, 1– (IUC/CLIUC) és de signe negatiu, no té accés a ajuda, en primera instància.

 

  1. Si les sol·licituds presentades en una convocatòria que complisquen el que s'establix en els  apartats anteriors, són inferiors al nombre d'ajudes que poden ser estimades conforme al crèdit pressupostari habilitat en esta, podran resultar beneficiàries aquelles persones o unitats de convivència sol·licitants els ingressos de la qual no superen tres vegades l'IPREM o el límit que els corresponga, tot i que el resultat d'aplicar la fórmula expressada en l'apartat 1.b d'esta base siga un valor negatiu no inclòs en la forqueta establida entre el valor 1(màxima puntuació) i el valor 0 (mínima puntuació permesa) que permet l'adjudicació de l'ajuda seguint l'orde de puntuació, i en este cas es prioritzarà l'accés següent l'orde establit en l'apartat b).

 

  1. Quan diverses sol·licituds hagueren obtingut igualtat de puntuació, a l'efecte del desempat, prevaldrà la sol·licitud presentada amb anterioritat.

 

  1. Si es desestimaren sol·licituds per falta de consignació pressupostària i, amb posterioritat a l'emissió de la resolució, s'incrementaren els crèdits destinats a finançar estes ajudes, o s'alliberara part del crèdit disponible inicialment, per renúncia de l'adjudicatari o per no haver aportat l'adjudicatari la preceptiva justificació en termini, prèvia resolució administrativa, l'òrgan col·legiat podrà proposar la concessió de subvenció a les sol·licituds que s'hagueren desestimat per falta de crèdit, a la persona sol·licitant o sol·licitants següents a aquell en orde de la seua puntuació, sempre que s'haja alliberat crèdit suficient per a atendre almenys una de les sol·licituds denegades.

 

 

Entitats col·laboradores de certificació

Sol·licitud

Termini
Des de 13-09-2024 fins a 04-10-2024

El termini de presentació de la sol·licitud d'ajudes s'iniciarà a partir de l'endemà de la publicació en el DOGV de la convocatòria i romandrà obert amb caràcter continuat i permanent fins al dia 04 d'octubre de 2024.

Documentació

1. La sol·licitud i la documentació annexa per a la concessió de les ajudes es formalitzarà pels qui pretenguen obtindre la condició de part beneficiària de l'ajuda mitjançant formulari emplenat electrònicament que estarà disponible en la seu electrònica de la Generalitat, https://sede.gva.es/. Les persones interessades a sol·licitar estes ajudes tindran dret a ser assistits en l'ús de mitjans electrònics en les seues relacions amb l'Administració Públiques en el marc de les previsions contingudes en els articles 12 i 13, a) i b) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Només es podrà presentar una sol·licitud per vivenda, per la qual cosa, si es detecta la presentació de diverses sol·licituds per a una mateixa vivenda, s'anul·laran d'ofici les sol·licituds duplicades, mantenint-se com una única sol·licitud la presentada en últim lloc.

No s'admetran a tràmit aquelles sol·licituds d'una altra forma presentades o fora del termini establit, resolent-se la seua inadmissió, prèvia resolució dictada en els termes de l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

La sol·licitud d'ajuda degudament emplenada i firmada per la persona peticionària de l'ajuda, o el seu representant inclourà declaració responsable sobre el compliment dels requisits per a ser persona beneficiària de l'ajuda al lloguer i de la inclusió del sol·licitant i altres persones integrants de la unitat de convivència, si és el cas, en algun dels grups d'especial atenció a què fa referència la base Quinta, així com autorització, si és el cas, de les persones que integren la unitat de convivència per a permetre a l'administració de la Generalitat a reclamar tota la informació necessària per a tramitar i resoldre la concessió d'estes ajudes en el marc de col·laboració que s'establisca amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, la Direcció General de Cadastre, entitats gestores de la Seguretat Social i altres administracions públiques competents, en els termes que figura en el formulari de sol·licitud de l'ajuda.

L'autorització es concedirà, així mateix per a procedir al tractament de les dades de caràcter personal en la mesura que resulte necessària per a la gestió de les ajudes, sense que la informació de caràcter tributari o econòmica rebuda puga ser cedida a tercers. Tot això de conformitat amb el que es preveu en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i Garantia dels Drets Digitals, i les seues normes de desenrotllament

 

 

2. La sol·licitud s'acompanyarà de la documentació que s'especifica a continuació:

 

a) Contracte d'arrendament o de cessió d'ús de vivenda o habitació: Còpia completa del contracte d'arrendament o de cessió d'ús de la vivenda o habitació amb menció expressa de l'import del lloguer o del preu de la cessió, firmat per les persones propietaris i les persones inquilines en totes les seues pàgines formalitzat en els termes indicats en la base quarta, apartat 1, b) i c). En cas d'existir més d'un contracte consecutiu en el període subvencionable, s'aportaran tots ells. Quan la persona titular del contracte no coincidisca amb la sol·licitant de l'ajuda haurà d'aportar documentació acreditativa de l'atribució del dret d'ús, per subrogació, conveni o sentència de separació o divorci, o altres títols vàlids en dret. Així mateix, s'aportarà la referència cadastral de la vivenda individualitzada.

 

b) Documentació acreditativa del pagament de la renda de lloguer o del preu de la cessió fent ús de la vivenda o habitació corresponents a les mensualitats de lloguer abonades amb posterioritat a un de gener de 2024 fins a la data en la qual se sol·licita l'ajuda, llevat que el contracte tinguera una vigència de menor termini, i en este cas s'acreditarà el pagament des de l'inici del contracte. La presentació d'estos justificants de pagament juntament amb la sol·licitud és obligatòria i el seu incompliment determinarà la desestimació de la sol·licitud d'ajuda.

 

c) Circumstàncies d'especial atenció: En el cas que la persona peticionària de l'ajuda o integrant de la unitat de convivència, es trobara inclosa en algun dels grups d'especial atenció a què fa referència la Base Quinta, havent assenyalat esta circumstància en el formulari de sol·licitud, l'Administració comprovarà d'ofici els extrems esmentats a través de les plataformes d'interoperabilitat amb altres administracions públiques. No obstant això, en els casos assenyalats en els apartats a), d), h i i) de la base quinta, en què l'Administració no té accés per via telemàtica a la informació necessària s'haurà d'acompanyar:

 

- Persones afectades per procediments de desnonament, execució hipotecària o dació en pagament que hagen tingut lloc en els últims cinc anys: la documentació bancària o judicial que així ho acredite.

- Dones víctimes de violència de gènere: documentació administrativa o judicial que acredite fefaentment esta circumstància.

- Unitats de convivència en les quals alguna persona assumix acolliment familiar permanent d'un menor: documentació acreditativa d'esta circumstància.

- Persones joves extutelades procedents del sistema públic de protecció de la infància i l'adolescència dins dels cinc anys següents a la majoria d'edat: Resolució de cessament de mesures emesa per la conselleria competent.

- Persones exconvictes que hagueren eixit de presó dins dels cinc anys anteriors a la data de sol·licitud de l'ajuda: documentació acreditativa d'esta circumstància emesa per l'administració competent.

 

d) Únicament en el cas de ser nou perceptor d'ajudes de la Generalitat o canvi de número de compte bancària, haurà de presentar l'Imprés de domiciliació bancària degudament emplenat i firmat, designant el compte en la qual es farà l'ingrés de les ajudes. L'alta o modificació del compte bancari podrà ser tramitat de manera telemàtica a través de la seu electrònica de la Generalitat, tràmit PROPER, (https://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=22648), de conformitat amb el que es disposa en l'Orde 2/2022 de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual es regulen les actuacions o tràmits d'alta, modificació i baixa de les dades personals identificatives i bancaris de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb la Generalitat, i en este cas, s'acompanyara el corresponent justificant acreditatiu de la realització del citat tràmit.

 

1. En el cas de persones no obligades a presentar declaració de l'Impost de la Renda de les Persones Físiques de l'exercici 2023, per no tindre obligació de fer-ho i en aquells casos en què la AEAT no dispose d'informació, o manifesten la seua no autorització o oposició a la consulta dels ingressos corresponents al citat exercici, haurà d'aportar-se per a cada persona de la unitat de convivència en estes circumstàncies, a més de la documentació indicada en l'apartat anterior, declaració responsable d'ingressos que arreplegue la quantia total dels ingressos de l'any 2023, o que declare que no ha percebut cap ingrés si és el cas, i certificat d'altes i baixes de Seguretat Social (vida laboral), juntament amb la documentació acreditativa de la procedència d'estos. A este efecte, es podrà aportar, segons els casos:

- Persones que treballen per compte d'altri: certificacions de tots els centres de treball per als quals s'haja treballat en l'exercici corresponent, on s'indique els ingressos totals percebuts o pendents de rebre per a tot l'exercici fiscal.

- Persones que treballen per compte propi: justificants dels ingressos trimestrals a compte de l'IRPF de l'exercici fiscal corresponent.

- Certificat expedit per LABORA o pel Servici d'Ocupació Estatal (SEPE) amb indicació dels ingressos percebuts durant el citat període per raó de situació de desocupació.

- Certificació expedida pel Servici Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) sobre situació actual de desocupació i del certificat de l'última situació de prestacions; certificat d'Imports Actuals i informació sobre el certificat d'Imports en un Període determinat en relació amb la persona sol·licitant de l'ajuda i altres persones de la unitat de convivència.

- En el cas de pensió de jubilació, d'incapacitat permanent, d'invalidesa, viduïtat, orfandat o altres, prestació de servicis socials o qualsevol altre tipus d'ajuda econòmica, haurà d'aportar certificació emesa per l'organisme competent, amb indicació dels ingressos obtinguts durant l'últim exercici fiscal vençut.

- Certificació expedida per la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives acreditativa de les prestacions percebudes per la persona sol·licitant de l'ajuda o per algun dels membres de la unitat de convivència (Renda Valenciana d'Inclusió).

- Rendiments del capital mobiliari o immobiliari.

- Atribucions de renda.

 

Tot l'anterior sense perjuí que es puga aportar qualsevol altra justificació dels ingressos admesa en dret.

 

2. En el cas que la persona sol·licitant o integrant de la unitat de convivència no autoritze o manifeste oposició expressa al fet que l'administració de la Generalitat recapte a través de la Plataforma Autonòmica d'Intermediació (PAI) i altres sistemes habilitats a este efecte, la consulta de les dades de caràcter personal que s'indiquen a continuació en relació amb ella, sense perjuí de l'aportació dels documents indicats en els apartats precedents, si procedira, haurà d'acompanyar-se la següent documentació:

 

a) Acreditació de la identitat de la persona sol·licitant i altres membres de la unitat de convivència mitjançant aportació del DNI o NIE.

b) Certificat expedit per l'Agència Estatal d'Administració Tributària, de la Hisenda Pública de la Generalitat i Tresoreria General Seguretat Social acreditatiu de trobar-se al corrent en el compliment de les seues obligacions Tributàries i amb la Seguretat Social.

c) Certificat emés per la Direcció General del Cadastre en relació amb la titularitat cadastral de béns immobles en favor de la persona sol·licitant i de totes les que formen part de la unitat de convivència d'alguna vivenda a Espanya.

d) Per persones que tenen la condició de Família Monoparental amb fills: certificat expedit segons el que s'establix en el Decret 19/ 018, de 9 de març, del Consell, pel qual es regula el reconeixement de la condició de família monoparental en la Comunitat Valenciana.

e) Unitats de convivència que constituïsquen família nombrosa: Títol de Família Nombrosa.

f) Persones o unitats de convivència en les quals existisca alguna persona amb diversitat funcional, sensorial o cognitiva, amb un grau de discapacitat declarat igual o superior al 33 per 100: Certificat de l'Institut Nacional de la Seguretat Social acreditatiu d'este extrem, o una altra documentació acreditativa d'esta circumstància.

g) Sol·licituds presentades per víctimes del terrorisme: certificació emesa pel Ministeri de l'Interior acreditativa que la persona sol·licitant és beneficiària de drets per ser víctima de terrorisme.

h) Persones o unitats de convivència afectades per situacions catastròfiques declarades en la Comunitat Valenciana en els últims cinc anys anteriors a la sol·licitud: documentació que acredite fefaentment esta circumstància.

 

3. Qualsevol variació en les dades i documents subministrats per la persona sol·licitant o recaptat per esta Administració per a comprovar les dades declarades, i concernents a la informació necessària per a la valoració de la sol·licitud i la concessió de l'ajuda, haurà de ser comunicada per la persona sol·licitant o beneficiària de l'ajuda en els termes contemplats en les Bases de la present Convocatòria.

 

 

Forma de presentació
Telemàtica

La sol·licitud i la documentació annexa per a la concessió de les ajudes es formalitzarà pels qui pretenguen obtindre la condició de part beneficiària de l'ajuda mitjançant formulari emplenat electrònicament que estarà disponible en la seu electrònica de la Generalitat, https://sede.gva.es/. Les...

Saber més
Presencial

Si no es disposa de certificat digital, la persona interessada haurà d'emplenar electrònicament el formulari de sol·licitud de l'ajuda disponible en la Seu Electrònica de la Generalitat, https://sede.gva.es/,  i s'imprimirà el justificant. Este justificant constituirà l'imprés de sol·licitud i haurà de presentar-se, degudament firmat i acompanyat de la documentació exigida en les bases i en la present convocatòria, en algun dels registres contemplats en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i, preferiblement, en el de les seus dels servicis territorials de Vivenda.

 

SERVICI TERRITORIAL DE VIVENDA ALACANT: Av. Aguilera, 1- entreplanta 03007, Alacant

 

SERVICI TERRITORIAL DE VIVENDA CASTELLÓ: Av. de la Mar, 16 12003, Castelló

 

SERVICI TERRITORIAL DE VIVENDA VALÈNCIA: C/ Gregori Gea, 27 46009, València

 

El mer emplenament electrònic del formulari de sol·licitud únicament determinarà que la informació introduïda quede emmagatzemada en les corresponents bases de dades, però si no es presenta el justificant degudament subscrit per la peticionària de l'ajuda acompanyat de la documentació requerida en algun dels registres d'entrada assenyalats, i en el termini de sol·licitud establit en la present convocatòria, no es considerarà presentada la sol·licitud d'ajuda.

 

On dirigir-se

Esmena

Termini
Des de 16-01-2025 fins a 30-01-2025

- Si s'ha requerit l'esmena de la sol·licitud o la documentació que l'acompanya, el termini per a realitzar este tràmit és de 10 dies hàbils a comptar des de l'endemà de la notificació del requeriment.

 

- En cas de canvi de residència, disposa de 15 dies des de la firma del nou contracte.

 

AVÍS PER A LES PERSONES AFECTADES PER LA DANA:

El dia 16 de gener de 2025 s'obri termini d'esmena per a les sol·licituds amb motiu d'objecció relatives a vivendes situades en municipis afectats per la DANA, després de l'alçament de la suspensió de terminis efectuada per la Resolució de 23 de desembre de 2024 de la Secretaria d'Estat de Funció Pública, per la qual es publica l'Acord del Consell de Ministres de 23 de desembre de 2024, de finalització de la suspensió de termes i interrupció de terminis establida en l'Acord del Consell de Ministres de 5 de novembre de 2024 pel qual es declara «Zona afectada greument per una emergència de Protecció Civil» el territori damnificat a conseqüència de la Depressió Aïllada en Nivells Alts (DANA) que ha afectat àmplies zones de la península i Balears entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre de 2024.

Descripció

Este tràmit té per objecte la presentació telemàtica de documents, amb certificat digital, per a completar i/o esmenar un expedient iniciat de les ajudes per a lloguer de vivenda.

En este tràmit es podrà incloure:

- Documentació la presentació de la qual s'haja oblidat o es crega que és necessària presentar durant el termini de presentació de sol·licituds

- Documentació que s'haja requerit

- En cas de canvi de residència: comunicació d'este canvi a la direcció general competent en matèria de vivenda, nou contracte d'arrendament o cessió d'ús de la vivenda o habitació, declaració responsable en relació amb el manteniment dels requisits que van determinar la concessió de l'ajuda i volant únic d'empadronament que acredite les persones que tenen el seu domicili habitual en la vivenda objecte del contracte.

Observacions

Per a la realització d'este tràmit s'ha de tindre un expedient ja iniciat dels programes d'ajudes al lloguer de la direcció general competent en matèria de vivenda en la convocatòria corresponent a l'exercici 2024.

Forma de presentació
Presencial

Si no es disposa de certificat digital, la persona interessada haurà de sol·licitar cita prèvia en el Servici Territorial corresponent per a tramitar l'esmena de la sol·licitud mitjançant el seu emplenament i firma través de funcionari habilitat a este efecte.

On dirigir-se

Resolució

Termini màxim

El termini per a resoldre i notificar la resolució del procediment serà de tres mesos a comptar des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Transcorregut este termini sense que haja recaigut resolució i la mateixa no ha sigut notificada,...

Saber més
Quantia i cobrament

1. La quantia de l'ajuda podrà ser de:

 

a) el 50 per 100 de la renda o preu mensual que hagen de satisfer pel lloguer per a aquelles sol·licituds formulades per persones els ingressos propis de les quals o del conjunt de les unitats de convivència no superen l'import equivalent a 1 IPREM.

 

b) el 45 per 100 de la renda de lloguer per a aquelles sol·licituds formulades per persones els ingressos propis de les quals o del conjunt de les unitats de convivència resulten superiors a 1 IPREM i iguals o inferiors a 2,5 IPREM.

 

c) el 40 per 100 de la renda de lloguer per a aquelles sol·licituds formulades per persones els ingressos propis de les quals o del conjunt de la unitat de convivència resulten superiors a 2,5 IPREM i no excedisquen del màxim exigit per a ser persona beneficiària de l'ajuda.

 

2. L'ajuda concedida s'abonarà a la persona beneficiària amb caràcter general, de manera periòdica, prèvia aportació dels justificants de pagament de la renda d'arrendament o preu de cessió corresponents en els terminis que s'assenyalen a continuació:

 

a) Primer termini de presentació: juntament amb la sol·licitud de l'ajuda s'acompanyarà els justificants bancaris del pagament de la renda de lloguer o preu de cessió de la vivenda o habitació generats des de l'1 de gener de 2024 fins a la data de presentació de la sol·licitud.

 

b) Segon termini de presentació: durant el termini constituït entre el 15 i el 30 de novembre de l'exercici corresponent, es presentaran els justificants bancaris acreditatius del pagament del lloguer o del preu de cessió de la vivenda o habitació abonats fins a este moment que no s'hagueren presentat en el termini anterior.

 

c) Tercer termini de presentació: durant el mes de gener de 2025 es presentaran els justificants bancaris acreditatius del pagament del lloguer o del preu de cessió de la vivenda o habitació corresponents a l'exercici 2024 que no s'hagueren presentat durant els terminis anteriors.

No admetrà cap justificant de pagament presentat amb posterioritat al 31 de gener de 2025.

 

 

 

 

Efecte silenci / Esgota via administrativa
Desestimatori
/ Sí
Recurs que procedeix contra la resolució
Potestatiu de reposició / Contenciós-administratiu
Obligacions

1. La persona o unitat de convivència beneficiària queda obligada a complir tots els requisits exigits per a la concessió de la subvenció durant tota la vigència de l'ajuda.

 

2. Quan la persona o unitat de convivència beneficiària de l'ajuda canvie el seu domicili a un altre situat en la Comunitat Valenciana, sobre el qual subscriga un nou contracte d'arrendament o cessió d'ús de vivenda o habitació, quedarà obligada a comunicar este canvi en el termini màxim de quinze dies des de la firma del nou contracte al servici territorial de la conselleria competent en matèria de vivenda que est tramitant la sol·licitud d'ajuda inicial. La persona beneficiària no perdrà el dret a la subvenció pel canvi, sempre que amb el nou arrendament o cessió d'ús es complisquen els requisits, límits i condicions establits en el Reial decret 42/2022, de 28 de gener i en les presents bases. En estos casos, s'ajustarà la quantia de l'ajuda a la del nou arrendament o cessió d'ús, i serà igual o inferior a la que venia percebent.

 

El canvi de domicili haurà de notificar-se preferentment, emplenant el formulari telemàtic disponible a este efecte en la seu electrònica de la Generalitat, portal gva.es, en la pàgina web de la conselleria competent en matèria de vivenda, o en qualsevol de les formes establides en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, acompanyat, en tot cas, del nou contracte d'arrendament o cessió d'ús de la vivenda o habitació, així com de declaració responsable en relació amb el manteniment dels requisits que van determinar la concessió de l'ajuda.

En tot cas, d'haver-hi diversos contractes successius durant el període subvencionable, s'ajustarà la subvenció a la renda de cada període, sempre que totes estiguen dins dels límits màxims establits.

 

3. Les persones beneficiàries de les ajudes al lloguer estaran obligades a comunicar, fins i tot durant la tramitació de la sol·licitud, a l'òrgan competent de la comunitat autònoma que estiga realitzant esta tramitació o que li haja reconegut l'ajuda, qualsevol modificació de les condicions o requisits que puguen motivar o hagueren motivat tal reconeixement i que poguera determinar l'alteració de les condicions o pèrdua sobrevinguda del dret a l'ajuda. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió. En el cas que s'obtinguen de manera concurrent altres aportacions fora dels casos permesos en les bases reguladores, s'acordarà la modificació de la resolució de concessió en els termes previstos en la Base octava. Així mateix, si la persona sol·licitant cancel·la el compte bancari o canvia la mateixa ha de comunicar les dades del nou compte bancari a l'administració.

 

En el cas que la modificació siga causa de la pèrdua sobrevinguda del dret a l'ajuda, l'òrgan competent per a la concessió de les ajudes resoldrà en tal sentit limitant el termini de concessió de la mateixa fins a la data en què es considere efectiva esta pèrdua. En el cas que la modificació afecte la quantia de l'ajuda o al termini de concessió, es resoldrà el procedent reajustant el seu contingut a les noves condicions de concessió.

 

La comunicació haurà de realitzar-se en el termini de 15 dies des que tinga lloc el fet causant, en qualsevol de les formes establides en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i preferentment, mitjançant formulari telemàtic disponible a este efecte en la seu electrònica de la Generalitat, portal gva.es, en la pàgina web de la Conselleria competent en matèria de vivenda.

 

La no comunicació de les modificacions a què fa referència la present base serà causa suficient per a l'inici d'un expedient de reintegrament de les quantitats que pogueren haver-se cobrat indegudament, si a això pertocara. A este efecte, les convocatòries d'ajudes hauran de concretar el termini i el llit pel qual dur a terme esta comunicació.

 

4. Així mateix, en virtut del que s'establix en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la part beneficiària queda obligada a:

 

a) Facilitar qualsevol document o informació que la direcció general competent en matèria d'emergència residencial i funció social de la vivenda considere necessari per al control del compliment dels fins previstos.

b) Sotmetre's a les actuacions de control financer previstes en els articles 113 i següents de la Llei 1/2015 i en els articles 44 i següents de la Llei 38/2003, així com les que puguen dur a terme la Generalitat i altres òrgans de control en relació amb les ajudes i subvencions concedides.

c) Comunicar l'obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol altra administració o ens públic o privat, nacional o internacional, així com qualsevol incidència o variació que es produïsca en relació amb la subvenció concedida.

 

 

Observacions

Les persones beneficiàries podran presentar escrit de renúncia a l'ajuda concedida tal com s'establix en l'art. 94 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques

 

La renúncia a la percepció de l'ajuda concedida es realitzarà mitjançant formulari emplenat telemàticament, i presentat preferentment a través del procediment electrònic establit a este efecte en la pàgina web de la Conselleria competent en matèria de vivenda, www.gva.es, on es podrà obtindre el formulari de renúncia per a emplenar, o, degudament firmat en qualsevol de les formes previstes en la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

 

Són causes de reintegrament de les subvencions les que establix l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

 

En este sentit, s'iniciarà un procediment que podrà donar lloc al reintegrament de les quantitats percebudes, així com l'exigència dels interessos legals des de la data de pagament de la subvenció fins a la data en què s'acorde la procedència del reintegrament, d'acord amb les previsions dels articles 37 a 40 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i dels articles 91 a 101 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions

 

Són causes de revocació les que preveuen l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, així com l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre i l'incompliment dels requisits establits en estes bases reguladores.

 

D'acord amb el que es preveu en la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, és un supòsit de pèrdua del dret al cobrament de la subvenció i de reintegrament d'esta, que la subvenció siga destinada a la realització d'una activitat o al compliment d'una finalitat prohibida en el

Òrgans resolució
Correspon a la persona titular de la Vicepresidència i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda, o òrgan en qui delegue, dictar la resolució de la concessió de les ajudes que puguen convocar-se. La resolució serà motivada.
Sancions

La Generalitat podrà comprovar, pels mitjans que estime més adequats, el compliment de les obligacions inherents a l'atorgament de les ajudes. L'incompliment de les obligacions imposades en les presents bases, així com el falsejament, la inexactitud o l'omissió de les dades que van servir de fonament a la seua concessió, o de les establides en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, donarà lloc a la pèrdua total o parcial dels beneficis obtinguts, sense perjuí d'altres responsabilitats, procedint-se si és el cas a la revocació de les ajudes i al reintegrament de les quantitats indegudament percebudes.

 

Addicionalment, l'òrgan concedent podrà designar, si és el cas, els òrgans, comissions o persones expertes que estime necessaris per a realitzar les oportunes actuacions de seguiment i comprovació de l'aplicació de l'ajuda.

 

 

 

Justificació

Termini
Des de 01-01-2025 fins a 31-01-2025

Termini de presentació de rebuts durant el mes de gener de 2025

Descripció

El tràmit té per objecte la presentació telemàtica de justificants del pagament mensual del lloguer i cessió d'ús de vivendes i habitacions per part de les persones que hagen sol·licitat l'ajuda al lloguer 2024.

 

Observacions

Per a la realització d'este tràmit s'ha de tindre un expedient ja iniciat dels programes d'ajudes al lloguer de la direcció general competent en matèria de vivenda en la convocatòria corresponent a l'exercici 2024.

 

Forma de presentació
Presencial

Si no es disposa de certificat digital, la persona interessada haurà de sol·licitar cita prèvia en el Servici territorial corresponent per a tramitar la presentació dels justificants a través de funcionari habilitat a este efecte.

On dirigir-se

Recurs de reposició

Termini
Des de 31-12-2024 fins a 31-01-2025

En el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la notificació de la resolució de concessió.

Descripció

El tràmit té per objecte la presentació telemàtica de Recurs potestatiu de reposició contra la resolució de concessió d'ajudes de la convocatòria d'ajudes al lloguer 2023. El recurs podrà presentar-se en qualsevol de les formes establides en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment...

Saber més
Observacions

De conformitat amb el resolc quint de la resolució de concessió, contra esta resolució, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se un recurs de reposició davant el director general de Vivenda, que serà el competent per a la resolució d'este, en virtut de la delegació de competències...

Saber més
Forma de presentació
Presencial

Si no es disposa de certificat digital, la persona interessada haurà de sol·licitar cita prèvia en el Servici territorial corresponent per a tramitar la presentació dels justificants a través de funcionari habilitat a este efecte

On dirigir-se

Renúncia

Descripció

El tràmit té per objecte la presentació d'escrit de renúncia per les persones beneficiàries de l'ajuda.

 

Observacions

Haurà de presentar-se o aportar-se al tràmit, en cas de tramitació telemàtica, el formulari de renúncia.

Les persones beneficiàries podran presentar escrit de renúncia a l'ajuda concedida tal com s'establix en l'art. 94 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

La renúncia a la percepció de l'ajuda concedida es realitzarà mitjançant formulari emplenat telemàticament, i presentat preferentment a través del procediment electrònic establit a este efecte en la pàgina web de la conselleria competent en matèria de vivenda, www.gva.es, on es podrà obtindre el formulari de renúncia per a emplenar, o, degudament firmat en qualsevol de les formes previstes en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Forma de presentació
Presencial

Si no es disposa de certificat digital, la persona interessada haurà de sol·licitar cita prèvia en el Servici territorial corresponent per a tramitar la presentació dels justificants a través de funcionari habilitat a este efecte.

On dirigir-se

Preguntes freqüents

Dubtes sobre la tramitació
On consultar dubtes sobre el tràmit:

Temes relacionats

MATÈRIES

  • Ciutadania
    • Habitatge i urbanisme
      • Lloguer
    • Ajudes, beques i subvencions
      • Habitatge i urbanisme