Prestacions Econòmiques Individuals (P.E.I.) per a les persones amb discapacitat per a l'exercici 2025. Sol·licitud d'ajudes per a l'atenció especialitzada residencial

Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda

Codi SIA: 3152996
|
Codi GVA: 97829
Descarregar informació
Termini de sol·licitud obert

Des de 04-10-2025

Fins 28-11-2025

  • Què necessites saber
  • Què és
  • A qui va dirigit
  • Com es tramita
  • Procediments relacionats
  • Formularis
  • Tramitació
  • Sol·licitud
  • Esmena
  • Al·legació / Aportació
  • Resolució
  • Justificació
  • Altres tràmits
  • Desistiment
  • Renúncia
  • Recurs de reposició
  • Ajuda
  • Preguntes freqüents
  • Temes relacionats
  • Enllaços d'interés

Què és

Què és i per a què servix

Les ajudes personals per a l'atenció especialitzada residencial a persones amb discapacitat o amb problemes greus de salut mental es concedixen amb caràcter de subvenció personal i finalista, per a atendre les necessitats d'atenció residencial i integral de les persones amb discapacitat o amb problemes greus de salut mental que requerixen atenció assistencial i cures especials, que no es poden prestar en el mitjà familiar. L'atenció residencial podrà desenrotllar-se en residències i qualsevol modalitat de vivendes de suport limitat o extens

Es considera com a persones amb discapacitat, les que complixen les condicions legals, que establix l'article 4.2 del Text Refós de la Llei General de drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social, aprovada per Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre.

Terminis
Sol·licitudTermini obert
Des de 04-10-2025 fins a 28-11-2025
EsmenaTermini obert
Des de 04-10-2025 fins a 31-12-2025
Al·legació / AportacióTermini obert
Des de 04-10-2025 00:00:00h
JustificacióTermini obert
Des de 04-10-2025 fins a 15-01-2026
Recurs de reposicióTermini obert
Des de 04-10-2025 00:00:00h
Observacions

1. La comprovació material d'ocupació de plaça en atenció especialitzada residencial subvencionada es realitzarà mitjançant el corresponent pla de control que desenrotlle l'òrgan gestor de les ajudes.

2. El control del gasto objecte de les ajudes i subvencions esmentades correspon amb caràcter general a les direccions territorials de la conselleria competent en matèria de discapacitat.

3. Anualment es realitzarà el pla de control sobre una mostra mínima del 10% d'expedients d'ajuda que hagen sigut objecte de finançament.

4. El tipus de control, sobre la totalitat o una mostra d'ajudes concedides en cada convocatòria, segons s'establisca en esta, serà administratiu: control previ d'idoneïtat, del compliment de tots els requisits i de la necessitat d'ajuda mitjançant els informes corresponents.

 

A qui va dirigit

Ciutadania
Persones interessades

Poden sol·licitar les ajudes les persones físiques que tinguen la condició legal de persona amb discapacitat residents en la Comunitat Valenciana. 

L'ajuda podrà ser sol·licitades per la pròpia persona interessada o pel seu representant legal. 

 

Requisits

1. Poden sol·licitar les ajudes les persones físiques que reunisquen els següents requisits:

a) Residir en un municipi de la Comunitat Valenciana. En casos de persones que, havent sigut residents de la Comunitat Valenciana, per motius de salut, han ingressat en centres fora de la comunitat, es podrà justificar mitjançant informe mèdic i el certificat de l'historial d'empadronament.

b) Ser major de 18 anys i menor de 65 anys.

c) Tindre la condició legal de persona amb discapacitat

d) Tindre acreditada, mitjançant informe social, la necessitat de cures especials, per estar afectat per una discapacitat que dificulte la seua inclusió social, mancar de domicili o tindre una situació familiar greu que impedisca l'atenció de l'individu que, per les seues característiques personals, no puga desenrotllar-se en el mitjà familiar.

e) Mancar de recursos econòmics individuals i familiars suficients, que li impedisca fer front al preu d'un servici d'atenció residencial especialitzada. Les persones sol·licitants no podran tindre una renda per càpita que supere el triple de l'IPREM vigent l'any de la convocatòria.

f) Haver realitzat la sol·licitud del reconeixement de la situació de dependència i d'accés al sistema públic de servicis i prestacions econòmiques, o declaració responsable de sol·licitar-les el mateix any en curs.

g) No estar atés pel Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la dependència, a través de servicis residencials mitjançant plaça pública o prestació vinculada al servici (PVS).

2. Les persones beneficiàries de les ajudes hauran de reunir els requisits que s'establixen amb anterioritat a la finalització del termini de presentació de sol·licituds que establisca la convocatòria.

 

Com es tramita

Procés de tramitació

Presentació de la sol·licitud i documentació requerida.

- La tramitació de les sol·licituds correspon a les Direccions Territorials de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda, que les verificarà, podent realitzar d'ofici les actuacions que consideren necessàries per a la determinació, el coneixement, i la comprovació de les dades en virtut dels quals s'ha de pronunciar la resolució, en els termes previstos en els articles 23.5 i 24 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

- Les sol·licituds es valoraran per una comissió tècnica instructora que es constituirà en cada Direcció Territorial de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda, que elaborarà una relació ordenada de sol·licitants.

- La citada comissió elaborarà una relació de persones sol·licitants ordenada per rigorós orde de data de presentació de sol·licituds amb la documentació exigida completa, elevarà a l'òrgan competent per a la concessió d'ajudes, les propostes de concessió a favor del nombre de beneficiaris que permeten les disponibilitats de crèdit.

- La resolució d'estes ajudes i prestacions correspondrà a la persona titular de la Direcció Territorial de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda corresponent, per delegació de la vicepresidenta primera i consellera de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda.

Criteris de valoració

1. S'establix com a criteri de prioritat la data de presentació de la sol·licitud amb la documentació completa.

2. En el cas de persones amb discapacitat o amb problemes greus de salut mental, que hagen percebut prestació econòmica individualitzada en l'exercici anterior i es troben ja ingressades a data 1 de gener, han de presentar igualment sol·licitud.

Es podrà procedir a la renovació anual de l'ajuda o el termini temporal inicialment establit, mitjançant un sistema simplificat de documentació, que acredite la necessitat de continuïtat de servicis. En tot cas, les sol·licituds de renovació seran sotmeses al mateix criteri de prioritat de la data de presentació de la sol·licitud amb la documentació completa.

3. Per raons d'interés social, humanitari o d'urgència social, en atenció a les circumstàncies concurrents, els òrgans competents per a resoldre estes ajudes personals podran excepcionar, previ informe tècnic motivat, els requisits, mòduls econòmics o quanties de les ajudes establides en estes bases o en la corresponent convocatòria, sempre que existisca crèdit pressupostari adequat i suficient.

 

 

 

Entitats col·laboradores de certificació

Sol·licitud

Termini
Des de 04-10-2025 fins a 28-11-2025

Les sol·licituds podran presentar-se a partir de l'endemà de la publicació de la present resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, finalitzant el termini de presentació de sol·licituds el dia 28 de novembre de 2025 amb la finalitat de poder atendre necessitats i causes sobrevingudes al llarg de l'exercici. (DOGV Núm. 10208, de 03/10/2025)

Documentació

1. A la sol·licitud, conforme al model que consta com a annex I, degudament emplenada per la persona beneficiària o representant legal, s'acompanyarà:

a) Autorització expressa, que consta com a apartat D de l'annex I de la sol·licitud, perquè l'òrgan convocant consulte si el sol·licitant es troba al corrent de les seues obligacions tributàries, estatals i autonòmiques. Si no autoritza, haurà d'aportar els documents acreditatius corresponents.

b) No oposició, que consta com a apartat D de l'annex I de la sol·licitud, perquè l'òrgan convocant consulte la informació relativa a les dades d'identitat de la persona sol·licitant i, si és el cas, del representant legal, i de residència de la persona sol·licitant, així com el compliment de les seues obligacions enfront de la Seguretat Social. Si s'oposa haurà d'aportar els documents acreditatius corresponents.

No obstant això:

– Si de la comprovació efectuada resultara alguna discordança amb les dades facilitades per la persona interessada, l'òrgan instructor estarà facultat per a realitzar les actuacions procedents per a aclarir-la.

– Si la persona sol·licitant no presta el seu consentiment, haurà d'aportar fotocòpia compulsada del document nacional d'identitat, passaport o número d'identificació d'estranger, segons siga procedent, així com de certificat d'empadronament.

c) Autorització expressa a la Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda, inclosa en l'annex I apartat G de la sol·licitud, per a poder accedir a les dades personals de la persona sol·licitant i dels altres membres de la unitat familiar, obrants en els fitxers de les administracions tributàries i de la Seguretat Social, als únics efectes de comprovar el compliment dels requisits exigits en la present convocatòria.

En cas que no es preste consentiment, haurà de presentar-se fotocòpia compulsada de l'última declaració de l'impost sobre la Renda de les Persones Físiques (IRPF) referida als ingressos de la unitat familiar, o, en defecte d'això, haurà d'aportar certificat negatiu de declaració i certificat acreditatiu de la pensió rebuda per la persona sol·licitant i dels membres de la unitat familiar.

2. Les sol·licituds d'ajudes per a l'atenció especialitzada residencial de persones amb discapacitat s'acompanyaran amb la següent documentació:

a) Informe de salut i informe social, emesos pel personal facultatiu i òrgans competents, en els quals es determine la necessitat de l'ajuda.

b) Certificat de la persona titular de l'entitat de la residència, degudament autoritzada, on pretenga ingressar, en el qual conste l'existència de plaça i el cost mensual d'esta.

En cas d'estar ja ingressada, s'aportarà un certificat en el qual figure la data d'ingrés i el cost mensual de la plaça.

c) En cas d'estar ingressada fora de la Comunitat Valenciana per raons degudament justificades, certificat acreditant el seu historial de resident en la Comunitat abans de l'ingrés

d) Sol·licitud del reconeixement de la situació de dependència i d'accés al sistema públic de servicis i prestacions econòmiques, o declaració responsable de sol·licitar-les el mateix any en curs. 

3. Quan es tracte de persones amb mesures de suport per a l'exercici de la seua capacitat jurídica s'acompanyarà, en tot cas, fotocòpia de la resolució judicial de designació de persona tutora (curatela representativa) o persona curadora.

4. Igualment, caldrà acompanyar la sol·licitud d'alta de domiciliació bancària emplenada, que consta com a annex II, en cas de nou perceptor o canvi de compte bancari.

Així mateix, es podrà tramitar amb certificat electrònic les altes, modificacions i baixes de les domiciliacions bancàries (PROPER), el tràmit de les quals estarà accessible en la seu electrònica de la Generalitat.

 (https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=22648&version=amp)

D'acord amb el que es preveu en l'Orde 2/2022, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual es regulen les actuacions o tràmits d'alta, modificació i baixa de les dades personals identificatives i bancaris de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb la Generalitat, no serà necessari el seu emplenament si s'ha presentat en una altra convocatòria, i en este cas únicament s'haurà d'indicar el número de compte.

Si és el cas, document de cessió de crèdit de l'import mensual de l'ajuda firmada tant pel cedent com pel cessionari, indicant el número de compte on fer l'ingrés.

5. En cas que la presentació s'haja realitzat per altres mitjans, l'aportació de documents es farà mitjançant presentació en el registre d'entrada de les direccions territorials de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda corresponent al municipi en què residix el sol·licitant, sense perjuí de les formes previstes en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

 

Forma de presentació
Telemàtica

Les sol·licituds de subvenció es presentaran preferentment per via telemàtica, a través de la seu electrònica de la Generalitat (https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=g97829) mitjançant la firma electrònica pròpia de la persona sol·licitant o la de la persona que la represente. A...

Més
Presencial

Les sol·licituds de subvenció es presentaran, juntament amb la documentació requerida, en el registre d'entrada de les Direccions Territorials de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda corresponent al municipi on residisca el sol·licitant, sense perjuí del que es disposa en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

 

En cas d'enviament per correu certificat, la presentació de la documentació en l'oficina de correus corresponent haurà d'efectuar-se en sobre obert, amb la finalitat que en la capçalera de la primera fulla de la documentació presentada es facen constar clarament el nom de l'oficina, data, lloc, hora i minut de l'admissió.

On dirigir-se

Esmena

Termini
Des de 04-10-2025 fins a 31-12-2025

L'establit en el propi requeriment.

Descripció

Aportació de documentació en contestació a un requeriment de l'Administració.

Forma de presentació
Telemàtica

La documentació es podrà presentar igualment per via telemàtica, a través de la seu electrònica de la Generalitat (https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=g97829) mitjançant la firma electrònica pròpia de la persona sol·licitant o la de la persona que la represente.

Presencial

La documentació es presentarà preferentment en el registre d'entrada de les Direccions Territorials de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda corresponent al municipi on residisca la persona beneficiària, sense perjuí del que es disposa en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. 

En cas d'enviament per correu certificat, la presentació de la documentació en l'oficina de correus corresponent haurà d'efectuar-se en sobre obert, amb la finalitat que en la capçalera de la primera fulla de la documentació presentada es facen constar clarament el nom de l'oficina, data i lloc de l'admissió. 

On dirigir-se

Al·legació / Aportació

Termini
Des de 04-10-2025 00:00:00h

L'aportació de documentació podrà ser en qualsevol moment del procediment.

La presentació d'al·legacions en resposta a un tràmit d'audiència tindrà el termini establit en el propi tràmit d'audiència.

 

Descripció

Aportació de documentació i presentació d'al·legacions en resposta a un tràmit d'audiència.

Forma de presentació
Telemàtica

La documentació es presentarà preferentment per via telemàtica, a través de la seu electrònica de la Generalitat (https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=g97829) mitjançant la firma electrònica pròpia de la persona sol·licitant o la de la persona que la represente.

Presencial

La documentació es podrà presentar en el registre d'entrada de les Direccions Territorials de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda corresponent al municipi on residisca la persona beneficiària, sense perjuí del que es disposa en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

En cas d'enviament per correu certificat, la presentació de la documentació en l'oficina de correus corresponent haurà d'efectuar-se en sobre obert, amb la finalitat que en la capçalera de la primera fulla de la documentació presentada es facen constar clarament el nom de l'oficina, data i lloc de l'admissió.

 

 

On dirigir-se

Resolució

Termini màxim

1. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució serà de sis mesos a comptar des de la publicació de la present convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

 

2. Transcorregut el termini abans esmentat sense que s'haguera notificat resolució expressa, les persones interessades podran entendre desestimades les seues sol·licituds per silenci administratiu.

 

Recurs que procedeix contra la resolució
Potestatiu de reposició / Contenciós-administratiu
Obligacions

Les persones beneficiàries de l'ajuda per a l'atenció especialitzada residencial de persones amb discapacitat estan obligades a presentar la factura justificativa del gasto d'atenció residencial, amb caràcter mensual, davant l'òrgan competent de la Direcció Territorial, i en tot cas, abans del 15 de gener de 2026

Efecte silenci
Desestimatori
Esgota via administrativa
Si
Sancions

S'aplicarà el règim sancionador per la comissió d'infraccions administratives contemplades en la normativa bàsica estatal que s'establix en el Títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, a aquells subjectes beneficiaris de subvencions, que siguen responsables d'estes, sent sancionats conforme al que es disposa en el Capítol IV del Títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, i amb caràcter procedimental la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

 

Justificació

Termini
Des de 04-10-2025 fins a 15-01-2026

1. Les persones beneficiàries de l'ajuda per a l'atenció especialitzada residencial de persones amb discapacitat estan obligades a presentar la factura justificativa del gasto d'atenció residencial, amb caràcter mensual, davant l'òrgan competent de la Direcció Territorial, i en tot cas, abans del 15 de gener de 2026.

2. S'exceptua la liquidació corresponent al mes de desembre, que podrà lliurar-se amb la certificació de la direcció del centre en que conste atés el beneficiari de l'ajuda a 1 de desembre i declaració de necessitat social.

3. La justificació de les ajudes efectivament prestades el mes de desembre s'efectuarà fins al dia 15 de gener de 2026, procedint-se en eixe moment a la liquidació d'estes, de les quals podrà derivar-se una regularització que implicarà l'exigència de reintegrament dels imports indegudament percebuts, cas que la justificació fora insuficient.

Descripció

Presentació de la documentació acreditativa de la realització de l'activitat.

Documentació

 

 

Forma de presentació
Telemàtica

La documentació justificativa de la subvenció es presentarà preferentment igualment per via telemàtica, a través de la seu electrònica de la Generalitat (https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=g97829) mitjançant la firma electrònica pròpia de la persona sol·licitant o la de la...

Més
Presencial

La documentació justificativa de la subvenció es podrà presentar en el registre d'entrada de les Direccions Territorials de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda corresponent al municipi on residisca la persona beneficiària, sense perjuí del que es disposa en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

En cas d'enviament per correu certificat, la presentació de la documentació en l'oficina de correus corresponent haurà d'efectuar-se en sobre obert, amb la finalitat que en la capçalera de la primera fulla de la documentació presentada es facen constar clarament el nom de l'oficina, data i lloc de l'admissió

 

On dirigir-se

Desistiment

Termini

En qualsevol moment després de la presentació de la sol·licitud i abans de la notificació de la resolució de l'ajuda.

Descripció

Presentació de desistiment a la sol·licitud de subvenció presentada.

Forma de presentació
Telemàtica

El desistiment es podrà presentar igualment per via telemàtica, a través de la seu electrònica de la Generalitat (https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=g97829) mitjançant la firma electrònica pròpia de la persona sol·licitant o la de la persona que la represente.

Presencial

El desistiment es presentarà preferentment en el registre d'entrada de les Direccions Territorials de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda corresponent al municipi on residisca la persona beneficiària, sense perjuí del que es disposa en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

En cas d'enviament per correu certificat, la presentació del desistiment en l'oficina de correus corresponent haurà d'efectuar-se en sobre obert, amb la finalitat que en la capçalera de la primera fulla de la documentació presentada es facen constar clarament el nom de l'oficina, data i lloc de l'admissió.  

On dirigir-se

Recurs de reposició

Termini
Des de 04-10-2025 00:00:00h

Un mes a comptar des de l'endemà de la notificació de la resolució de la sol·licitud d'ajuda presentada.

Descripció

Presentació de recurs potestatiu de reposició davant la vicepresidenta primera i consellera de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda contra la resolució de la sol·licitud d'ajuda presentada.

Forma de presentació
Telemàtica

El recurs es podrà presentar per via telemàtica, a través de la seu electrònica de la Generalitat (https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=g97829) mitjançant la firma electrònica pròpia de la persona sol·licitant o la de la persona que la represente.

Presencial

El recurs es presentarà en el registre d'entrada de les Direccions Territorials de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda corresponent al municipi on residisca la persona beneficiària, sense perjuí del que es disposa en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

En cas d'enviament per correu certificat, la presentació del recurs en l'oficina de correus corresponent haurà d'efectuar-se en sobre obert, amb la finalitat que en la capçalera de la primera fulla de la documentació presentada es facen constar clarament el nom de l'oficina, data i lloc de l'admissió.

On dirigir-se

Renúncia

Termini

En qualsevol moment després de la notificació de la resolució de concessió de l'ajuda.

Descripció

Presentació de la renúncia a la subvenció concedida.

Forma de presentació
Telemàtica

La renúncia es presentarà exclusivament per via telemàtica mitjançant la firma electrònica pròpia de l'entitat sol·licitant o la de la persona que la represente i estarà accessible en la seu electrònica de la Generalitat, https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=g97829

Temes relacionats

MATÈRIES

  • Ciutadania
    • Col·lectius i servicis socials
    • Ajudes, beques i subvencions
      • Col·lectius i servicis socials

TEMA

  • Serveis socials
    • Persones amb diversitat funcional

PERFILS

  • Ciutadania
    • Persones amb discapacitat

TIPUS

  • Ajudes, beques i subvencions