Ajudes a les actuacions de millora de l'eficiència energètica en vivendes, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (Ajudes Next Generation EU). Convocatòria 2024-2026

Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda

Codi SIA: 3111729
|
Codi GVA: 96727
Descarregar informació
Pendent apertura

Des de 23-01-2025

Fins 27-02-2026

  • Què necessites saber
  • Què és
  • A qui va dirigit
  • Com es tramita
  • Formularis
  • Tramitació
  • Sol·licitud
  • Resolució
  • Ajuda
  • Preguntes freqüents
  • Temes relacionats
  • Enllaços d'interés

Què és

Què és i per a què servix

Concedir ajudes, en règim de concurrència no competitiva, per a la millora de l'eficiència energètica en vivendes. De conformitat amb el que es disposa en el Reial decret 853/2021, de 5 d'octubre, pel qual es regulen els programes d'ajuda en matèria de rehabilitació residencial i vivenda social del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

 

 

Terminis
Sol·licitudTermini pendent
Des de 23-01-2025 fins a 27-02-2026
Observacions

Condicions per a la concessió d'Ajudes per a la Millora de l'Eficiència Energètica de Vivenda (AFE-VIV) i Ajudes per a la Modificació d'elements constructius de l'Envolupant de Vivenda (AFE-EVT)

 

a) La vivenda ha de ser domicili habitual i permanent dels seus ocupants en el moment de sol·licitar l'ajuda.

b) S'haurà de presentar el corresponent certificat d'empadronament.

 

Actuacions subvencionables

 

En el cas que se sol·liciten Ajudes per a la Millora de l'Eficiència Energètica de Vivenda, es consideren actuacions subvencionables aquelles que es realitzen en vivendes i en les quals s'aconseguisca, almenys un dels següents criteris:

 

a) Bé una reducció de la demanda energètica anual global de calefacció i refrigeració d'almenys el 7%.

b) Bé una reducció del consum d'energia primària no renovable d'almenys un 30%.

 

En el cas que se sol·liciten Ajudes a la Modificació o substitució d'elements constructius de l'Envolupant Tèrmica, es consideraran subvencionables les actuacions que complisquen amb tots i cadascun dels següents criteris:

 

a) L'actuació ha de consistir en una modificació o substitució d'elements constructius de l'envolupant tèrmica.

b) La finalitat de l'actuació ha de ser per a adequar les seues característiques als valors límit de transmitància tèrmica i de permeabilitat a l'aire quan siga procedent, establits en les taules 3.1.1.a-HE1 i 3.1.3.a-HE1, del Document Bàsic DB He d'Estalvi d'energia del Codi Tècnic de l'Edificació.

 

No es podran acceptar valors negatius en estalvis i reduccions arreplegats en l'apartat “Edifici objecte de les actuacions per a les quals se sol·licita l'ajuda” del formulari de sol·licitud de l'ajuda.

 

 

Gasto Subvencionable

 

Podrà formar part del cost subvencionable de l'actuació, a més del cost de les obres, la gestió inherent al desenrotllament de l'actuació i els gastos associats, els honoraris dels professionals intervinents, el cost de la redacció dels projectes, informes tècnics i certificats necessaris, els gastos derivats de la tramitació administrativa, i altres gastos generals similars, sempre que tots ells estiguen degudament justificats. No es consideren costos subvencionables els corresponents a llicències, taxes, impostos o tributs ni gastos financers i interessos deutors i els altres gastos financers, excepte les bonificacions d'interessos o les bonificacions de comissions de garantia incloses en les regions d'ajuda i les excepcions previstes en la resta dels instruments financers. No obstant això, l'IVA, podrà ser considerat elegible sempre que no puga ser susceptible de recuperació o compensació total o parcial.

 

Quantia de les ajudes

 

Les Ajudes per a la Millora de l'Eficiència Energètica de Vivenda i les Ajudes a la Modificació o substitució d'elements constructius de l'Envolupant Tèrmica, corresponents al Programa 4, es calcularan respectant el següent:

 

a) serà del 40% del cost de l'actuació.

b) tindrà un límit de 3.000 €.

 

c) Per a poder sol·licitar estes ajudes el cost de l'actuació ha de ser igual o superior a 1.000 euros per vivenda.

 

d) L'import de l'ajuda total estarà, en qualsevol cas, limitat per l'import màxim que resulte de l'aplicació de la normativa d'ajudes d'Estat, que li fora aplicable a la tipologia d'actuació i al tipus de beneficiari.

 

 

 

 

A qui va dirigit

Ciutadania
Empreses
Administració
Persones interessades

Podran ser beneficiaris o destinataris últims de les ajudes, i per tant sol·licitants de les ajudes:

a) Les persones Propietàries, Usufructuàries o Arrendatàries de vivendes, bé siguen persones físiques o bé tinguen personalitat jurídica de naturalesa privada o pública.

 

b) Les Administracions Públiques i els organismes i altres entitats de dret públic, així com les empreses públiques i societats mercantils participades, íntegra o majoritàriament, per les administracions públiques propietàries dels immobles.

 

EXCLUSIONS:

En el cas de vivendes unifamiliars, no podran obtindre esta ajuda les parts beneficiàries que ja ho siguen per a les actuacions de rehabilitació a nivell d'edifici del PRTR (Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència).

 

Tampoc podran obtindre eixa ajuda quan s'haja sol·licitat qualsevol altra ajuda procedent de fons europeus per al mateix cost.

 

 

Requisits

Les vivendes que s'acullen al present Programa han de complir els següents requisits:

a) Ser domicili habitual i permanent dels seus ocupants.

b) El cost de l'actuació ha de ser igual o superior a 1.000 € per vivenda.

 

Com es tramita

Procés de tramitació

El procediment es tramita telemàticament.

 

Els particulars, propietaris únics d'edificis, sol·licitants de les ajudes, que no disposen de mitjans tècnics per a formalitzar la sol·licitud, podran acudir, durant el termini de presentació de sol·licituds, a les dependències de les Direccions Territorials de la Conselleria situades en l'avinguda Aguilera, número 1 (03007 Alacant); Avinguda de la Mar, número 16 (12003 Castelló de la Plana), i al carrer Gregorio Gea, número 27 (46009 València).

 

 

Òrgans de tramitació
La tramitació dels expedients correspondrà als servicis centrals i/o territorials de la direcció general amb competència en matèria de vivenda.

Formularis

Sol·licitud

Sol·licitud

Termini
Des de 23-01-2025 fins a 27-02-2026

El termini per a la presentació de la sol·licitud d'ajudes s'iniciarà en un període de 15 dies hàbils des de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i finalitzarà el 27 de febrer de 2026, tots dos inclusivament. (DOGV núm. 10015 de 30.12.2024).

Documentació

S'ha d'aportar per a totes les sol·licituds la següent documentació:

a)         Formulari Normalitzat de Sol·licitud d'ajudes. Haurà d'aportar-se el formulari específic per a cada tipus d'ajuda.

b)         Còpia del contracte amb l'agent de la rehabilitació, gestor de la rehabilitació, o representant si és el cas.

c)         Contracte o oferta firmada, pressupost desglossat i la seua acceptació expressa per part de la comunitat de propietaris o per la persona propietària de l'edifici o de la vivenda, havent de complir el mateix els següents requisits:

-           El Pressupost ha d'estar fixat per partides, mesuraments, preus unitaris i totals, amb l'IVA desglossat corresponent.

-           En la Fulla Resum per capítols haurà de constar la firma i segell de l'empresa, el seu NIF i la data.

-           En els casos definits en la base 11 s'hauran d'aportar les tres ofertes sol·licitades.

d)         Document de cessió del cobrament, en el cas d'agents de la rehabilitació que siguen perceptors directes de les ajudes.

e)         Sol·licitud i/o llicència urbanística quan siga precisa, o autorització municipal anàloga. En el cas de no disposar d'un d'ells en el cas d'obra no iniciada, es podrà aportar un compromís de la seua presentació als tres mesos des de la notificació de la resolució de concessió de l'ajuda.

f)         Si les obres estan iniciades, certificat de l'inici de les obres firmat per tècnic titulat competent, o acta de replanteig, firmada i datada per la direcció facultativa, empresa constructora i amb el vistiplau de la propietat. En cas d'una actuació que no requerisca direcció facultativa, el certificat podrà ser emés per l'empresa instal·ladora.

g)         Model de domiciliació bancària degudament emplenat i firmat pel titular del compte o persona autoritzada en esta, si és el cas.

Es realitzarà el Tràmit automatitzat segons l'ORDE 2/2022 de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual es regulen les actuacions o tràmits d'alta, modificació i baixa de les dades personals identificatives i bancaris de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb la Generalitat i s'aportarà el justificant d'haver realitzat el tràmit.

 

https://www.generalitat.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=22648.

 

Este tràmit serà obligatori en el cas de persona jurídica i opcional en el cas de persona física que no tinga l'obligació de relacionar-se telemàticament amb l'Administració. En este cas serà necessari acreditar la titularitat del compte bancari, mitjançant certificació de titularitat bancària segell de l'entitat bancària (en el model de domiciliació bancària) o qualsevol altre justificant que acredite la titularitat d'esta. L'enllaç per a obtindre el model és el següent:

 

https://siac-front.gva.es/siac-front/public/descarga/es/f3921

 

h)         Declaracions Responsables subscrites pel Beneficiari Últim de les ajudes, i copropietaris si és el cas, de relatives a:

-           Declaració responsable de no danyar significativament el medi ambient (DNSH).

-           Declaració responsable d'absència de conflicte d'interessos (DACI), segons model A de l'annex IV de l'Orde HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència.

-           Declaració responsable de compromís de concedir els drets i accessos necessaris per a garantir que la Comissió, la OLAF, el Tribunal de Comptes Europeu, la Fiscalia Europea i les autoritats nacionals competents exercisquen les seues competències.

-           Declaració responsable de compliment de la normativa relativa d'ajudes d'estat, de minimis i doble finançament, si li és aplicable el règim de minimis. El règim de minimis només aplica a persones físiques o jurídiques que exercisca una activitat econòmica.

-           Declaració responsable de Compliment del Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el Mercat Interior en aplicació dels articles 107 i 108 del tractat, si fora aplicable l'exempció per categories del Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny de 2014.

-           Declaració responsable de compromís en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).

i)          Declaració responsable d'entitats que tinguen la condició de Poder Adjudicador i siguen destinataris últims: hauran d'informar sobre les dades de contractistes i subcontractistes.

j)          Declaració del Tècnic Competent manifestant la seua competència per a les actuacions a realitzar.

k)         En cas que les persones sol·licitants, en aplicació del que s'establix en l'article 28 de la Llei 39/2015 del procediment administratiu comú de les administracions públiques, manifesten la no autorització o l'oposició a autoritzar al fet que l'Administració recapte electrònicament la documentació necessària per a la tramitació de l'expedient, s'aportarà:  

-           NIF de la part sol·licitant.

-           Certificats d'estar al corrent de les seues obligacions tributàries i d'ingressos obtinguts emesos per l'Agència Tributària i per la Conselleria competent en matèria d'Hisenda.

-           Certificats d'estar al corrent de les seues obligacions de Seguretat Social i d'ingressos obtinguts emesos per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

Únicament aquells beneficiaris últims que acrediten trobar-se en situació de vulnerabilitat no estaran obligats a estar al corrent de les esmentades obligacions. Esta situació es justificarà mitjançant els documents descrits en la base 25.3.

 

A més, s'aportarà addicionalment els següents documents específics per a la sol·licitud d'Ajuda a la Millora de l'Eficiència Energètica de Vivenda (Codi: AFE-VIV) i d'Ajuda a la Modificació o Substitució d'elements constructius de l'Envolupant Tèrmica per a adequar les seues característiques als valors límit de transmitància tèrmica i de permeabilitat a l'aire (Codi: AFE-EVT).

a)         Formulari Normalitzat de Sol·licitud d'ajudes on es reflectiran les següents dades:

-           Dades de la persona beneficiària de les ajudes (entitat local o empresa pública o persones físiques o jurídiques), indicant els cognoms i nom o raó social, així com el NIF.

-           Dades del representant (si és el cas) especificant: cognoms i nom, NIF, així la representació que ostenta, conforme a la normativa específica d'aplicació.

-           Dades de l'Agent o Gestor, (si és el cas) especificant: cognoms, nom i NIF.

-           Dades de la vivenda a rehabilitar indicant la seua adreça i referència cadastral.

-           Dades dels certificats d'eficiència energètica.

-           Dades sobre la intervenció.

-           Dades econòmiques.

b)         Còpia del contracte amb l'agent de la rehabilitació o el gestor de la rehabilitació, si és el cas.

c)         Certificat d'empadronament o autorització per a l'obtenció de les dades relatives a l'empadronament de la persona resident en la vivenda.

d)         Acreditació de la vinculació jurídica existent amb la vivenda, segons el supòsit que corresponga de la següent enumeració:

-           Acreditació, si és el cas, de la condició de persona propietària mitjançant nota simple del registre de la propietat o escriptura de la vivenda.

-           Acreditació, si és el cas, de la condició de persona usufructuària mitjançant nota simple del registre de la propietat, escriptura de la vivenda, o certificació del dret d'usdefruit emés pel propietari.

-           Acreditació, en el cas que el sol·licitant de l'ajuda siga la persona arrendatària, que ha obtingut autorització per a realitzar les obres i cobrar la subvenció que corresponga, bé de la persona propietària, bé de l'assemblea de la cooperativa, pel qual s'aprova l'execució de les obres de rehabilitació objecte de les ajudes.

-           Acreditació, en el cas que el sol·licitant de l'ajuda siga la persona propietària, que ha obtingut autorització per a realitzar les obres de la persona arrendatària.

e)         Projecte o Memòria Justificativa de l'actuació, d'acord amb els requisits i estipulacions de les presents bases.

f)         Les vivendes unifamiliars amb antiguitat superior a 50 anys, conforme a l'article 189 del text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat per Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, aportaran Informe d'Avaluació de l'Edifici (IEEV.CV), emplenat i subscrit per tècnic competent, i registrat en el registre autonòmic corresponent, o indicaran el seu número de registre.

g)         Certificats d'Eficiència Energètica: es presentaran dos certificats d'eficiència energètica, adjuntant obligatòriament l'arxiu digital editable (xml o similar) utilitzat per a l'elaboració del certificat d'eficiència energètica, conforme s'exposa a continuació:

-           Certificat d'eficiència energètica de la vivenda o l'edifici existent en el seu estat previ a l'actuació, amb el contingut requerit en el Reial decret 390/2021, d'1 de juny, firmat per tècnic competent i registrat en el Registre Autonòmic de Certificació d'Eficiència Energètica d'Edificis.

El Certificat d'eficiència energètica haurà de contindre la data de la visita realitzada pel tècnic redactor, que haurà de ser prèvia a l'inici de l'execució de les actuacions subvencionables.

-           Certificat d'eficiència energètica de la vivenda o l'edifici existent obtingut considerant realitzades les actuacions previstes en el projecte o memòria, amb el contingut requerit en el Reial decret 390/2021, d'1 de juny, realitzat amb el mateix programa reconegut de certificació que l'utilitzat per al certificat previ a la intervenció, subscrit per tècnic competent, en el qual s'acredite el compliment dels requisits establits per a l'obtenció de l'ajuda.

Tots dos certificats hauran de ser comparables.

h)         Reportatge fotogràfic en color previ a l'inici de les actuacions de totes aquelles zones que es vagen a veure afectades per les actuacions de rehabilitació correctament identificades, així com de la façana principal de l'edifici. Tots els elements han d'anar referenciats a peu de foto, de manera que siga fàcilment identificable cadascun d'ells en qualsevol dels documents presentats.

i)          Certificat de l'inici de les obres firmat per tècnic titulat competent, o acta de replanteig, firmada i datada per la direcció facultativa, empresa constructora i amb el vistiplau de la propietat. En cas d'una actuació que no requerisca direcció facultativa, el certificat podrà ser emés per l'empresa instal·ladora (este requisit només aplica en els casos en què les obres ja estiguen iniciades).

 

Formularis

Forma de presentació
Telemàtica

La sol·licitud serà preferentment telemàtica.

Presencial

Les persones físiques que no disposen de mitjans tècnics per a formalitzar la sol·licitud podran acudir, durant el termini de presentació de sol·licituds a:

a) Els registres dels òrgans administratius al fet que es dirigisquen.

b) En els registres de qualsevol òrgan administratiu, que pertanga a l'Administració General de l'Estat, a la de qualsevol Administració de les Comunitats Autònomes, a la de qualsevol Administració de les Diputacions Provincials, Capítols i Consells Insulars, als Ajuntaments dels Municipis a què es referix l'article 121 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local, o a la de la resta de les entitats que integren l'Administració Local si, en este últim cas, s'haguera subscrit l'oportú conveni.

c) En les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s'establisca.

d) En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger.

e) En qualsevol altre que establisquen les disposicions vigents. I, preferentment, en:

 

- REGISTRE DEL SERVICI TERRITORIAL DE VIVENDA I ARQUITECTURA BIOCLIMÀTICA - VALÈNCIA

C/ GREGORIO GEA, 27

46009 València

Tel: 012

 

- REGISTRE DEL SERVICI TERRITORIAL DE VIVENDA I ARQUITECTURA BIOCLIMÀTICA - CASTELLÓ

AV. DE LA MAR, 16

12003 Castelló de la Plana

Tel: 012

 

- REGISTRE DEL SERVICI TERRITORIAL DE VIVENDA I ARQUITECTURA BIOCLIMÀTICA - ALACANT

AV. AGUILERA, 1

03007 Alacant/Alacant

Tel: 012

 

 

Resolució

Termini màxim

El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució serà de TRES MESOS comptats des de la data de presentació de la sol·licitud.

 

En cas de no haver-se rebut resolució en este termini, s'entendrà DESESTIMADA la sol·licitud. La resolució que s'adopte podrà ser recorreguda en la forma establida en les respectives convocatòries.

 

Efecte silenci / Esgota via administrativa
Desestimatori
/ Sí
Recurs que procedeix contra la resolució
Potestatiu de reposició / Contenciós-administratiu

Preguntes freqüents

Dubtes sobre la tramitació
On consultar dubtes sobre el tràmit:

Temes relacionats

MATÈRIES

  • Ciutadania
    • Ajudes, beques i subvencions
      • Habitatge i urbanisme
  • Empreses
    • Habitatge i urbanisme
  • Administracions
    • Ajudes i subvencions

TEMA

  • Habitatge
    • Rehabilitació

PERFILS

  • Administració i altres entitats
  • Ciutadania
  • Empresa

SECTOR

  • Construcció i instal·lacions

TIPUS

  • Ajudes, beques i subvencions