Fons europeus per a la construcció de vivendes en lloguer social en edificis energèticament eficients - Sede electronica
Fons europeus per a la construcció de vivendes en lloguer social en edificis energèticament eficients
Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda
Des de 10-01-2025
Fins 07-02-2025
Què és
Sol·licitud d'ajudes a la construcció de vivendes en lloguer social en edificis energèticament eficients del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència 2021-2026 - Finançat per la Unió Europea - Next Generation EU. Convocatòria 2024
PUBLICITAT DE LES AJUDES
S'haurà d'incloure de manera visible, la participació de la Unió Europea, el Ministeri de Vivenda i Agenda Urbana i la Generalitat, en els cartells descriptius exteriors de la promoció i en les plaques commemoratives permanents, que si és el cas s'instal·laran. Per a això, s'utilitzarà el Manual de comunicació per a gestors i beneficiaris del Pla de Transformació, Recuperació i Resiliència, elaborat per la Secretària General de Fons Europeus, disponible en el link https://soportesgffee.zendesk.com/hc/es/article_attachments/23136770466449.
Per a això, en les mesures d'informació i comunicació de les actuacions que desenrotllen les inversions (cartells informatius, plaques, publicacions impreses i electròniques, material audiovisual, pàgines web, anuncis i insercions en premsa, certificats, etc., ...), s'haurà d'incloure els següents logotips:
a) L'emblema de la Unió Europea.
b) Juntament amb l'emblema de la Unió, s'inclourà el text "Finançat per la Unió Europea-Next Generation EU".
c) Juntament amb l'emblema i el text dels apartats a) i b) haurà d'incloure's el logo del PRTR, disponible en el link https://planderecuperacion.gob.es/identidad-visual.
d) Es tindran en compte les normes gràfiques i els colors normalitzats establits en l'annex II del Reglament d'Execució 821/2014. També es pot consultar la següent pàgina web:
- http://publications.europa.eu/code/es/es-5000100.htm
I descarregar diferents exemples de l'emblema en:
- https://europa.eu/european-union/about-eu/symbols/flag_es#download
Tots els cartells informatius i plaques hauran de col·locar-se en un lloc ben visible i d'accés al públic.
TRANSPARÈNCIA
1. Les entitats beneficiàries de subvenció, en aplicació de l'article 3 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern; de l'article 4 de la Llei 1/2022, de 13 d'abril, de Transparència i Bon Govern de la Comunitat Valenciana; i de l'article 3 del Decret 105/2017, de 28 de juliol, del Consell, en matèria de transparència i de regulació del Consell de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern, pel qual es desenrotlla la Llei 2/2015, de 2 d'abril; hauran de complir les obligacions en matèria de publicitat activa, sense perjuí de les obligacions establides en l'article 14 de la Llei 38/2003 i altra legislació aplicable, quan :
a) Perceben durant el període d'un any ajudes o subvencions públiques en una quantia superior a 100.000 euros.
b) Perceben durant el període d'un any natural ajudes o subvencions de les entitats públiques de la Comunitat Valenciana recollides en l'article 3 de la Llei 1/2022 en una quantia superior a 50.000 euros.
c) Les ajudes o subvencions percebudes representen almenys el 40% del total dels seus ingressos anuals, sempre que aconseguisquen com a mínim la quantitat de 5.000 euros.
d) La difusió de la informació que establix esta clàusula s'ha de realitzar a través de la pàgina web de l'entitat, o bé a través de la plataforma TEP - Transparència Entitats Privades, de GVA Oberta, a la qual es pot accedir en https://gvaoberta.gva.es/va/tep.
2. Les entitats anteriors hauran de publicar la informació a partir de l'any següent a aquell en el qual s'hagen superat els llindars establits, i haurà de mantindre's publicada durant 4 anys naturals.
3. Les entitats o persones beneficiàries de subvencions estan obligades a subministrar a l'entitat concedent, previ requeriment, tota la informació que siga necessària per al compliment esta de les obligacions previstes en la llei de transparència que esta requerisca, en el termini de 15 dies hàbils des de l'endemà d'aquell en què tinga lloc el requeriment. Una vegada transcorregut el termini conferit en el requeriment sense que el mateix haguera sigut atés, l'òrgan que ha realitzat el requeriment podrà acordar, previ advertiment i audiència a l'interessat, la imposició de multes coercitives en els termes previstos en l'article 5 de la Llei 1/2022.
4. Els nous conjunts de dades que es generen per la formalització i el desenrotllament de les subvencions atorgades per l'administració de la Generalitat s'han de disposar, sempre que siga possible, com a conjunt de dades obertes.
ARRENDATARIS DE LES VIVENDES.
1. Les vivendes finançades amb càrrec a este programa només podran ser arrendades a persones que vagen a tindre el seu domicili habitual i permanent en la vivenda arrendada, prioritzant sempre el criteri social.
2. Les condicions a complir pels arrendataris en cadascuna de les actuacions, seran les establides en l'Acord de la Comissió Bilateral aplicable, en el Plec corresponent i en el títol del dret de superfície.
LIMITACIÓ DEL PREU DEL LLOGUER
1. El preu del lloguer de les vivendes haurà de figurar en la resolució de concessió de l'ajuda, i estarà limitat segons els criteris establits en l'Acord de la Comissió Bilateral aplicable, en el Plec corresponent i en el títol del dret de superfície que fixaran el preu màxim per metre quadrat de superfície útil de vivenda i, si és el cas, la quantia per metre quadrat de superfície útil de plaça de garatge, de traster o de qualsevol altra superfície addicional annexa a la vivenda. Este preu s'actualitzarà en funció del que establisca l'Acord i el Plec corresponent del dret de superfície.
2. Segons l'article 66.2 del Reial decret 853/2021, de 5 d'octubre, "l'arrendador podrà percebre, a més de la renda inicial o revisada que li corresponga, el cost real dels servicis de què gaudisca l'arrendatari i se satisfacen per l'arrendador, així com les altres repercussions autoritzades per la legislació aplicable”, sempre que el Plec corresponent del dret de superfície el contemple, i en els termes que el mateix establisca.
- • Pàgina web de les ajudes
- Guia d'usuari
- • Sistemes de verificació de firma
- • Sistemes de firma electrònica admesos o usats en la Seu
- • Re10:Circularitat
- • Gestió de RCDs
- • Principi DNSH
- • Zonificació climàtica
- • Pla de mesures antifrau de la Vicepresidència segona i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Habitatge en execució de les mesures finançades pel Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).
- Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021 pel qual s'establix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
- Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració Pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
- Reial decret 853/2021, de 5 d'octubre, pel qual es regulen els programes d'ajuda en matèria de rehabilitació residencial i habitatge social del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
- Orde *HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
- Orde HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'establix el procediment i format de la informació a proporcionar per les Entitats del Sector Públic Estatal, Autonòmic i Local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels...
- Orde HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interés en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
- DECRET LLEI 6/2021, d’1 d’abril, del Consell, de mesures urgents en matèria de gestió econòmicoadministrativa per a l’execució d’actuacions finançades per instruments europeus per a recolzar la recuperació de la crisi conseqüència de la Covid-19.
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
- Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
- Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.
- LLEI 8/2023, de 27 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2024. (DOGV Num. 9756 / 30.12.2023)
A qui va dirigit
Poden sol·licitar-les les empreses o entitats privades que, havent resultat adjudicatàries d'un dret de superfície sobre terrenys propietat de l'Entitat Valenciana d'Habitatge i Sòl en el procediment de concurrència competitiva licitat per esta, les sol·liciten en forma i termini. També podran accedir a la condició de destinataris últims de les ajudes, sempre que complisquen amb el que s'establix en l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, les agrupacions privades de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puguen dur a terme els projectes, activitats o comportaments o es troben en la situació que motiva la concessió de la subvenció.
En cas de persones jurídiques hauran d'estar inscrites obligatòriament en el Registre de Representants. Este registre possibilita la representació de persones jurídiques en els procediments administratius de caràcter electrònic.
REQUISITS DELS SOL·LICITANTS:
- Tindre la seua residència fiscal a Espanya.
- Haver sigut adjudicataris d'un dret de superfície sobre terrenys de titularitat pública.
- Promoure sobre els terrenys objecte del dret de superfície habitatges de nova construcció que es destinen al lloguer social o a preu assequible durant un termini mínim de 50 anys que complisquen amb els requisits de les bases reguladores i que hauran d'estar finalitzades el 30 de juny de 2026.
- Quan siguen persones jurídiques hauran d'acreditar o declarar expressament que es troben degudament constituïdes, segons la normativa que els resulte d'aplicació.
- Complir amb el que s'establix en l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
- No tindre deutes amb l'Administració concedent per reintegraments de subvencions en període executiu o, en el cas de beneficiaris contra els quals no procedisca la utilització de la via de constrenyiment, deutes no atesos en període voluntari.
- No concórrer cap circumstància establida en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
- Trobar-se al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
- No trobar-se en situació de crisi, conforme a la definició que a este efecte es realitza en el Reglament (UE) núm. 651/2014, de 17 de juny de 2014, i en les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i reestructuració d'empreses no financeres en crisis (Comunicació de la Comissió 2014/C 249/1, de 31 de juliol de 2014).
- No trobar-se subjectes a una orde de recuperació pendent sobre qualsevol ajuda o subvenció que els haguera sigut atorgada amb anterioritat.
- Destinar l'import íntegre de l'ajuda al pagament de les actuacions subvencionables.
REQUISITS DELS EDIFICIS I PROJECTES (conforme a la base segona de l'Orde)
- Destinar-se a lloguer social durant un termini mínim de 50 anys des de l'obtenció de la qualificació definitiva.
- Tindre un consum d'energia primària no renovable inferior als valors límit establits en la taula 60.1 del Reial decret 853/2021, de 5 d'octubre, i complir amb els paràmetres establits en este.
- El projecte ha d'incloure un estudi de gestió de residus de construcció i demolició que complisca amb el que s'establix en el Reial decret 853/2021, de 5 d'octubre.
- El disseny de l'edifici i les tècniques de construcció han de donar suport a la circularitat amb referència a l'ISO 20887
- Retirar de l'àmbit d'actuació aquells productes que continguen amiant conforme al que s'establix en el Reial decret 396/2006, de 31 de març.
- L'actuació proposada complirà el principi de no causar un perjuí significatiu al medi ambient (DNSH per les seues sigles en anglés) i la seua normativa d'aplicació, tant nacional com europea.
Com a documentació acreditativa de la finalització de les actuacions i del compliment de l'objecte de la subvenció: certificat d'eficiència energètica d'edifici acabat i certificat de la consecució d'un consum d'energia primària no renovable inferior als valors límit inclosos en la taula 60.1 del Reial decret 853/2021, de 5 d'octubre, en funció de la zona climàtica en la qual se situe l'edifici, tots dos emesos per tècnic competent.
Com es tramita
1.- Per a iniciar el tràmit telemàtic haurà de clicar en l'enllaç "Presentació autenticada" (situat al principi de la pàgina), utilitzant el mateix certificat reconegut de representant que va utilitzar en la sol·licitud inicial. En cas de canvi de representant haurà de comunicar esta circumstància a la Vicepresidència segona i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Habitatge.
2.- Emplenar el formulari.
3.- A continuació, adjunte els documents electrònics que considere oportuns per a incloure'ls a l'expedient d'ajudes corresponent.
4.- Finalment, ho registrarà d'entrada a través del registre telemàtic.
La documentació s'incorporarà a l'expedient i només es tindrà en compte sempre que s'haja presentat en termini.
46018 - València/Valencia
Formularis
- MODEL DE DOMICILIACIÓ BANCÀRIA
- DECLARACIÓ RESPONSABLE DEL COMPLIMENT DE LA NORMATIVA RELATIVA A AJUDES D'ESTAT, MINIMIS I DOBLE FINANÇAMENT
- DECLARACIÓ RESPONSABLE
- DECLARACIÓ RESPONSABLE D'ABSÈNCIA DE CONFLICTE D'INTERESSOS (DACI)
- DECLARACIÓ RESPONSABLE DE NO DANYAR SIGNIFICATIVAMENT EL MEDI AMBIENT (DNSH)
- COMPROMÍS DE CONCESSIÓ DE DRETS I ACCESSOS QUE SIGUEN NECESSARIS PER A LA FISCALITZACIÓ DE L'AJUDA
- COMPROMÍS DE VINCULACIÓ DEL TERMINI DE LLOGUER SOCIAL O A PREU ASSEQUIBLE A INSCRIURE EN EL REGISTRE DE LA PROPIETAT
- MODEL DE DOMICILIACIÓ BANCÀRIA
- DECLARACIÓ RESPONSABLE DEL COMPLIMENT DE LA NORMATIVA RELATIVA A AJUDES D'ESTAT, MINIMIS I DOBLE FINANÇAMENT
- DECLARACIÓ RESPONSABLE
- DECLARACIÓ RESPONSABLE D'ABSÈNCIA DE CONFLICTE D'INTERESSOS (DACI)
- DECLARACIÓ RESPONSABLE DE NO DANYAR SIGNIFICATIVAMENT EL MEDI AMBIENT (DNSH)
- COMPROMÍS DE CONCESSIÓ DE DRETS I ACCESSOS QUE SIGUEN NECESSARIS PER A LA FISCALITZACIÓ DE L'AJUDA
- COMPROMÍS DE VINCULACIÓ DEL TERMINI DE LLOGUER SOCIAL O A PREU ASSEQUIBLE A INSCRIURE EN EL REGISTRE DE LA PROPIETAT
Sol·licitud
S'establix un termini de vint (20) dies hàbils des de l'endemà d'aquell en què es formalitze l'escriptura del dret de superfície. Este termini serà, en tot cas, posterior a la publicació del present Orde en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. L'incompliment del termini de sol·licitud...
Saber mésS'establix un termini de vint dies hàbils des de l'endemà d'aquell en què es formalitze l'escriptura del dret de superfície. Este termini serà, en tot cas, posterior a la publicació del present Orde en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. L'incompliment del termini de sol·licitud determinarà automàticament l'exclusió de la convocatòria.
D'acord amb la base, dotzena (presentació de sol·licituds) els passos seran els següents:
1.- La sol·licitud es presentarà de manera telemàtica en model normalitzat dirigit a la direcció general competent en matèria de vivenda.
2.- Adjuntar a la sol·licitud:
2.1.-Dades personals:
2.1.1.- Còpia del DNI/NIE la persona o persones que represente o representen al sol·licitant
2.1.2.- Còpia del NIF de la persona jurídica, si és el cas, sol·licitant de l'ajuda.
2.1.3.- Escriptura de constitució de la persona jurídica sol·licitant i estatuts vigents si és el cas, degudament inscrits, en els registres públics corresponents, acreditatius que la persona jurídica es troba degudament constituïda, segons la normativa que li resulte d'aplicació.
En el cas d'entitats que manquen de personalitat jurídica pròpia, s'haurà d'aportar nomenament del representant o apoderat únic de l'agrupació amb poders bastants; devent així mateix aportar-se declaració firmada pel representant o apoderat únic de l'agrupació amb poders bastants dels compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació.
2.1.4.-Escriptura de poder suficient de representació atorgada a favor de la persona que consta com a representant del sol·licitant de l'ajuda, degudament inscrita, si és el cas, en el registre públic corresponent.
2.1.5.-Còpia de document acreditatiu i vigent de trobar-se donat d'alta en l'Impost d'activitats Econòmiques en l'activitat econòmica relacionada amb l'actuació subvencionable objecte de la seua sol·licitud, així com còpia del justificant de pagament de l'últim rebut corresponent, si és el cas.
2.1.6.-En el cas d'empreses que tinguen la condició de petites o mitjanes empreses conforme al que es disposa en l'article 2 de l'Annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014, hauran d'aportar aquella documentació que permeta verificar tal condició mitjançant:
- Certificat expedit per la Seguretat Social en el qual conste la informació relativa al nombre d'empleats de l'empresa.
- Document acreditatiu del volum anual de negocis o balanç general anual.
En compliment del Reglament (UE) núm. 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'estes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE, se sol·licitarà el consentiment exprés per al tractament per part de la conselleria competent en matèria de vivenda, de les dades incloses en la sol·licitud de subvencions pel destinatari últim. En els supòsits d'impossibilitat material d'obtindre el document o quan el sol·licitant manifestara la negativa per a la consulta de les seues dades de caràcter personal, l'òrgan competent requerirà al sol·licitant la seua presentació, o, en defecte d'això, l'acreditació per altres mitjans dels requisits a què es referix el document.
2.2.-Informació de l'actuació, que contindrà un resum dels paràmetres principals de l'actuació:
- Ubicació dels edificis que es construiran, mitjançant la direcció i la referència cadastral.
- Estimació del nombre de vivendes a construir, places de garatge i annexos de cada vivenda, amb les seues superfícies útils corresponents.
- Inversió total: gastos inherents a la promoció de què es tracte, incloent-se, el cost de l'edificació, els gastos generals, els gastos corresponents als informes preceptius, el benefici industrial, l'IVA o l'impost indirecte equivalent, si és el cas, i qualsevol altre gasto necessari.
- L'import total de l'ajuda sol·licitada, calculada conforme al que s'establix en la base octava, quantia de l'ajuda.
2.3. Compromís de vinculació del termini de lloguer social o a preu assequible a inscriure en el Registre de la Propietat.
2.4.-Declaració responsable del sol·licitant relativa a totes les ajudes concedides, conforme a l'imprés associat, DECLARACIÓ RESPONSABLE Ajudes, MINIMIS i doble Finançament.
2.5.- Declaració responsable del sol·licitant que no està en crisi conforme a l'imprés associat, DECLARACIÓ RESPONSABLE_VÀRIES.
2.6.- Declaració responsable del sol·licitant relativa al compliment dels requisits i compromís de les obligacions establides en els articles 13 i 34 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, conforme a l'imprés associat, DECLARACIÓ RESPONSABLE_VÀRIES.
2.7.- Declaració responsable del sol·licitant que es troba al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, conforme a l'imprés associat, DECLARACIÓ RESPONSABLE_VÀRIES.
2.8.- Declaració responsable del sol·licitant que està al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament d'ajudes i compromís de mantindre el seu compliment durant el temps inherent al procediment de concessió de la subvenció, conforme a l'imprés associat, DECLARACIÓ RESPONSABLE_VÀRIES.
2.9.- Declaració responsable del sol·licitant que complirà tota la normativa nacional i de la Unió Europea que resulte d'aplicació, i que es compromet a presentar, en el moment de disposar d'elles, i en qualsevol cas amb caràcter previ a la qualificació definitiva, totes les llicències, autoritzacions i permisos necessaris per al projecte, conforme a l'imprés associat, DECLARACIÓ RESPONSABLE_VÀRIES.
2.10.- Declaració responsable del sol·licitant d'absència de conflicte d'interessos (DACI), conforme a l'imprés associat *DACI.
2.11.- Declaració responsable del sol·licitant que l'edifici a construir té un consum d'energia primària no renovable inferior als valors límit inclosos en la taula 60.1 del Reial decret 853/2021, conforme al DECLARACIÓ RESPONSABLE_VÀRIES.
2.12.- Declaració responsable del sol·licitant que es retiraran de l'àmbit d'actuació aquells productes de construcció que continguen amiant. Inclòs en l'imprés associat DNSH.
2.13.- Declaració responsable del sol·licitant que els dissenys dels edificis i les tècniques de construcció donaran suport a la circularitat i, en particular, amb referència a l'ISO 20887 o altres normes per a avaluar la capacitat de desmuntatge o adaptabilitat dels edificis, conforme al model adjunt. Inclòs en l'imprés associat *DNSH.
2.14.- Declaració responsable del sol·licitant que l'actuació proposada s'adequa al principi de no causar un perjuí significatiu al medi ambient (DNSH per les seues sigles en anglés) i la seua normativa d'aplicació, tant nacional com europea, així com compromís de compliment de l'etiquetatge climàtic i digital, conforme a l'imprés associat *DNSH.
2.15.- Compromís exprés del sol·licitant de concedir els drets i accessos necessaris per a garantir que la Comissió, la *OLAF, el Tribunal de Comptes Europeu, la Fiscalia europea i les autoritats nacionals competents exercisquen les seues competències, conforme a l'imprés associat OLAF.
2.16.- Domiciliació bancària, conforme amb el que s'establix en l'Orde 2/2022 de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic. (Tràmit telemàtic PROPER) Ha d'adjuntar-se en imprés generat en el tràmit.
2.17.-Fitxes resumixen de l'actuació segons model normalitzat facilitat per la direcció general competent en matèria de vivenda, que hauran de ser aportats en formats Excel i pdf firmats.
3.- Es presentarà certificat d'eficiència energètica en projecte, amb caràcter previ a la qualificació provisional, amb el contingut requerit en el Reial decret 390/2021, d'1 de juny, o normativa que ho substituïsca, firmat per tècnic competent.
Formularis
- MODEL DE DOMICILIACIÓ BANCÀRIA
- DECLARACIÓ RESPONSABLE DEL COMPLIMENT DE LA NORMATIVA RELATIVA A AJUDES D'ESTAT, MINIMIS I DOBLE FINANÇAMENT
- DECLARACIÓ RESPONSABLE
- DECLARACIÓ RESPONSABLE D'ABSÈNCIA DE CONFLICTE D'INTERESSOS (DACI)
- DECLARACIÓ RESPONSABLE DE NO DANYAR SIGNIFICATIVAMENT EL MEDI AMBIENT (DNSH)
- COMPROMÍS DE CONCESSIÓ DE DRETS I ACCESSOS QUE SIGUEN NECESSARIS PER A LA FISCALITZACIÓ DE L'AJUDA
- COMPROMÍS DE VINCULACIÓ DEL TERMINI DE LLOGUER SOCIAL O A PREU ASSEQUIBLE A INSCRIURE EN EL REGISTRE DE LA PROPIETAT
La sol·licitud es presentarà exclusivament de manera telemàtica, amb certificat electrònic, en model normalitzat dirigit a la Direcció General d'Habitatge a través de l'enllaç denominat "SOL·LICITUD. Presentació autenticada". Abans d'iniciar la tramitació llija atentament tota la informació...
- ORDE 3/2024, de 31 de maig, de la Vicepresidència Segona i Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge, per la qual s’aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions del programa d’ajuda a la construcció de vivendes en lloguer social en edificis energèticament eficients...
- Extracte de l’Orde 3/2024, de 31 de maig, de la Vicepresidència Segona i Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge per la qual s’aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions del programa d’ajuda a la construcció d’habitatges en lloguer social en edificis...
Al·legació / Aportació
S'establix un termini de vint dies (20) hàbils des de l'endemà d'aquell en què es formalitze l'escriptura del dret de superfície. Este termini serà, en tot cas, posterior a la publicació del present Orde en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. L'incompliment del termini de sol·licitud...
Saber mésEl tràmit (tràmit 2) té per objecte la presentació telemàtica de la documentació de les parcel·les per a completar un expedient de Lot (tràmit 1) ja iniciat a través del tràmit de sol·licitud, corresponent al procediment de sol·licitud de les ajudes a la construcció de vivendes en lloguer social en edificis energèticament eficients del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència 2021-2026 - Finançat per la Unió Europea - Next Generation EU. Convocatòria 2024.
Haurà de realitzar tantes vegades este tràmit com parcel·les tinga el Lot de la sol·licitud.
També s'utilitzarà per a completar i/o esmenar este mateix tràmit.
DOCUMENTACIÓ A INTRODUIR PER PARCEL·LA.
1.- Informació de l'actuació, que contindrà un resum dels paràmetres principals de l'actuació:
- Ubicació dels edificis que es construiran, mitjançant la direcció i la referència cadastral.
- Estimació del nombre de vivendes a construir, places de garatge i annexos de cada vivenda, amb les seues superfícies útils corresponents.
- Inversió total: gastos inherents a la promoció de què es tracte, incloent-se, el cost de l'edificació, els gastos generals, els gastos corresponents als informes preceptius, el benefici industrial, l'IVA o l'impost indirecte equivalent, si és el cas, i qualsevol altre gasto necessari.
- L'import total de l'ajuda sol·licitada, calculada conforme al que s'establix en la base octava, quantia de l'ajuda.
2.- Es presentarà certificat d'eficiència energètica en projecte, amb caràcter previ a la qualificació provisional, amb el contingut requerit en el Reial decret 390/2021, d'1 de juny, o normativa que ho substituïsca, firmat per tècnic competent.
Formularis
- MODEL DE DOMICILIACIÓ BANCÀRIA
- DECLARACIÓ RESPONSABLE DEL COMPLIMENT DE LA NORMATIVA RELATIVA A AJUDES D'ESTAT, MINIMIS I DOBLE FINANÇAMENT
- DECLARACIÓ RESPONSABLE
- DECLARACIÓ RESPONSABLE D'ABSÈNCIA DE CONFLICTE D'INTERESSOS (DACI)
- DECLARACIÓ RESPONSABLE DE NO DANYAR SIGNIFICATIVAMENT EL MEDI AMBIENT (DNSH)
- COMPROMÍS DE CONCESSIÓ DE DRETS I ACCESSOS QUE SIGUEN NECESSARIS PER A LA FISCALITZACIÓ DE L'AJUDA
- COMPROMÍS DE VINCULACIÓ DEL TERMINI DE LLOGUER SOCIAL O A PREU ASSEQUIBLE A INSCRIURE EN EL REGISTRE DE LA PROPIETAT
Resolució
El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució, que posarà fi a la via administrativa, serà de sis mesos comptats des de l'endemà de la presentació de la sol·licitud. Transcorregut este termini sense que s'haja dictat i notificat resolució expressa els interessats podran entendre desestimada la seua sol·licitud per silenci administratiu.
Les resolucions de les ajudes seran notificades d'acord amb el que es preveu en l'article 40 de la Llei 39/2015.
La quantia màxima de l'ajuda serà proporcional a la superfície útil de cada vivenda, de fins a un màxim de 700 euros per metre quadrat de superfície útil de vivenda. La quantia màxima d'esta subvenció no podrà superar els 50.000 euros per vivenda, sense que en cap cas puga excedir del cost de les actuacions subvencionables.
Seran gastos subvencionables tots els gastos inherents a la promoció de què es tracte, incloent-se el cost de l'edificació, els gastos generals, els gastos corresponents als informes preceptius, el benefici industrial i qualsevol un altre necessari sempre que tots ells consten degudament acreditats. No es consideren costos subvencionables els corresponents a llicències, taxes, impostos o tributs. No obstant això, l'IVA o l'impost indirecte equivalent, podran ser considerats elegibles sempre que no puguen ser susceptibles de recuperació o compensació total o parcial.
No seran subvencionables les actuacions d'inversió en generadors tèrmics que utilitzen combustible d'origen fòssil.
En el cas que el gasto subvencionable de l'actuació siga inferior a l'inicialment previst en la sol·licitud d'ajudes, es recalcularà la quantia de l'ajuda d'acord amb les bases reguladores, podent esta ser minorada si resultara un import inferior a l'inicialment previst. L'import de l'ajuda en cap cas superarà el valor establit en la resolució de l'ajuda concedida.
JUSTIFICACIÓ DEL GASTO
1. La justificació del gasto es realitzarà d'acord amb els certificats dels justificants de la inversió realitzada, segons el model normalitzat publicat en la web de la Vicepresidència segona i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda, que almenys una vegada a l'any i amb anterioritat a l'1 de novembre de l'exercici corresponent, hauran de ser presentats pel destinatari últim davant la direcció general competent en matèria de vivenda per a la seua revisió.
2. En esta justificació s'indicaran els costos a origen dels treballs realitzats i tots aquells compresos en les bases reguladores, fins i tot l'IVA (o impost indirecte equivalent) quan no puga ser susceptible de recuperació o compensació total o parcial. No seran subvencionables els costos de llicències, taxes, impostos o tributs.
3. Els gastos es justificaran amb factures i altres documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, en original.
Els justificants originals presentats es marcaran amb una estampilla, indicant en la mateixa la subvenció per a la justificació de la qual han sigut presentats i si l'import del justificant s'imputa totalment o parcialment a la subvenció.
En este últim cas s'indicarà a més la quantia exacta que resulte afectada per la subvenció.
ABONAMENT DE LES AJUDES
De conformitat amb el que es disposa en l'article 44.11.b) de la Llei 8/2023, de 27 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2024, relatiu a les subvencions corrents i de capital excepcionades del règim de pagament anticipat previst en l'article 171 de la Llei 1/2015 que establix que “En el cas d'iniciatives realitzades per persones físiques i/o jurídiques que no estiguen contemplades en els apartats 1 a 8 anteriors, este acompte podrà ser fins del 30 per cent i quedaran exonerades de la constitució de garanties per als primers 10.000 euros.”
El règim al qual se sotmetrà l'abonament de les ajudes de la present Orde es contempla en els paràgrafs següents.
1.- L'abonament de les ajudes que corresponga a cada actuació, entenent per tal cadascuna de les edificacions, es realitzarà per la direcció general competent en matèria de vivenda, respectant les anualitats aprovades per la Vicepresidència Segona i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda, de la manera següent:
a) Primer pagament o acompte: es podrà anticipar, prèvia petició en la sol·licitud d'ajudes, el 30% de la subvenció aprovada. Quan les ajudes que corresponguen a cada actuació siguen superiors al milió d'euros, s'estarà al que es disposa en el punt 7 d'esta mateixa base, segons la qual haurà de constituir-se garantia.
b) Pagaments parcials anuals o abonaments a compte: proporcionalment a les justificacions d'inversió presentades, mitjançant la presentació de la justificació del gasto realitzat i els documents de pagament d'este, es tramitaran pagaments parcials, almenys una vegada a l'any, sempre que l'import de la subvenció certificada per al seu cobrament supere l'acompte abonat. Estos pagaments seran el 70% de la justificació realitzada, no podent la totalitat dels pagaments parcials anuals o abonaments a compte realitzats superar el 80% de l'import total de la subvenció, en cada actuació.
Podrà realitzar-se abonaments a compte, fins i tot en els casos en els quals s'haja determinat la possibilitat de realitzar pagament anticipat.
c) Pagament final o de liquidació: El 20% de l'import de la subvenció restant es tramitarà una vegada es dispose de la qualificació definitiva de l'actuació. Per a això, haurà d'acreditar-se el compliment dels requisits.
a) Complir amb totes i cadascuna de les obligacions establides en els articles 14 i 46 de la Llei 38/2003.
b) Acceptar l'ajuda concedida. En este sentit, si en el termini de quinze (15) dies hàbils després de la data de recepció de la notificació de la concessió de l'ajuda, el destinatari últim de l'ajuda no renúncia expressament i per escrit a esta, s'entendrà que esta queda acceptada, tant en el seu aspecte econòmic com en les altres condicions arreplegades en la resolució, així com per les de la present convocatòria d'ajudes.
c) Utilitzar l'ajuda per al concret destí per al qual ha sigut concedida.
d) En el cas de no poder dur a terme l'actuació per a la qual se li va concedir l'ajuda, comunicar la renúncia a l'expedient, en el moment en què es produïsca la certesa de la no execució i, en tot cas, sempre en el termini màxim de tres mesos des de l'endemà d'aquell en què tinga lloc la notificació de la resolució de concessió, procedint a la devolució voluntària, que generarà els corresponents interessos de demora, conforme al que s'establix en la Llei 1/2015, en la Llei 38/2003 i en el Reial decret 887/2006 i altra normativa d'aplicació en matèria de subvencions, des de la data de pagament fins a la data en la qual es va produir la devolució efectiva per part de la persona beneficiària.
e) Facilitar qualsevol document, informació o inspecció que l'Administració concedent i altres intervinents segons establisca el Plec corresponent, consideren necessari per al control del compliment dels fins previstos.
f) Sotmetre's a qualsevol actuació de control financer que corresponga a la Intervenció de la Generalitat, en relació amb les ajudes i subvencions concedides.
g) Comprometre's per escrit a concedir, com a condició per a rebre els fons, els drets i l'accés necessaris perquè l'òrgan competent, la Fiscalia Europea respecte dels Estats membres participants en la cooperació reforçada en virtut del Reglament (UE) 2017/1939, l'oficina europea de lluita contra el frau (OLAF), el Tribunal de Comptes i, quan siga procedent, les autoritats nacionals competents, exercisquen plenament les seues competències respectives.
h) Mantindre un registre i conservar els documents justificatius, les dades estadístiques i altra documentació concernent al finançament, així com els registres i documents en format electrònic, durant un període de cinc anys a partir del pagament del saldo o, mancant este pagament, de l'operació. Així mateix, s'haurà d'actualitzar la documentació presentada que haguera patit alguna modificació o la vigència de la qual haguera finalitzat amb anterioritat a la liquidació de les subvencions.
i) Amb la finalitat de realitzar un adequat seguiment i coordinació del present programa d'ajudes, podran ser requerits periòdicament informes de seguiment i dades en format de fulla Excel o CSV per a l'oportú tractament dels registres del Ministeri d'Habitatge i Agenda Urbana, per la qual cosa els destinataris últims de les ajudes hauran de recaptar i custodiar la informació i documentació detallada en l'Annex II del Reial decret 853/2021.
j) Els destinataris últims de les ajudes estan subjectes a les obligacions d'informació, comunicació i publicitat arreplegades en: l'article 34 del Reglament (UE) 2021/241 i la normativa europea i nacional que el desenvolupe, corresponent al present programes d'ajudes, així com les que s'establisquen referent a això en la resolució de transferència de crèdit i acords de les comissions bilaterals que se subscriguen en cada cas i que es referenciaran en la convocatòria corresponent; l'article 10 de l'Acord de Finançament entre la Comissió i el Regne d'Espanya; i l'article 9 de l'Orde HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
46018 - València/Valencia
La Generalitat podrà comprovar, pels mitjans que estime més adequats, el compliment de les obligacions inherents a l'atorgament de les ajudes. L'incompliment d'estes obligacions, especialment la falta de presentació de la documentació assenyalada en la base dotzena en termini, o la comprovació de la falsedat de les dades aportades a l'expedient, donarà lloc a la revocació de la subvenció concedida i al reintegrament d'esta, que generarà els corresponents interessos de demora, conforme al que s'establix en la Llei 1/2015, en la Llei 38/2003 i en el Reial decret 887/2006 i altra normativa d'aplicació en matèria de subvencions.
D'acord amb el que es disposa en l'article 41 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, es perdrà el dret a la subvenció i/o es procedirà al reintegrament d'esta, quan la subvenció es destine a la realització d'una activitat o al compliment d'una finalitat prohibida en el títol VI de la citada Llei 14/2017, de 10 de novembre.
Serà aplicable el que es disposa en matèria de control financer, reintegrament i infraccions i sancions administratives en la Llei 1/2015 i en la Llei 38/2003.
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Empreses
- Ajudes i subvencions
- Habitatge i urbanisme
- Ajudes i subvencions
TEMA
- Habitatge
PERFILS
- Empresa
SECTOR
- Construcció i instal·lacions