Convocatòria d'ajudes per a l'elaboració dels plans d'acció per al clima i l'energia sostenible (PACES) dels municipis de la Comunitat Valenciana, exercici 2025, adherits al Pacte de les Alcaldies pel Clima i l'Energia

Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori

Codi SIA: 2982985
|
Codi GVA: 23320
Descarregar informació
Termini de sol·licitud obert

Des de 27-06-2025

Fins 17-07-2025

  • Què necessites saber
  • Què és
  • A qui va dirigit
  • Com es tramita
  • Formularis
  • Tramitació
  • Sol·licitud
  • Esmena
  • Al·legació / Aportació
  • Resolució
  • Ajuda
  • Preguntes freqüents
  • Temes relacionats
  • Enllaços d'interés

Què és

Què és i per a què servix

L'objecte d'esta convocatòria és subvencionar l'elaboració del Pla d'Acció per al Clima i l'Energia Sostenible (PACES) dels municipis de la Comunitat Valenciana, la finalitat de la qual siga la mitigació dels canvis climàtics i meteorològics mitjançant accions que contribuïsquen a la reducció de les emissions de CO₂ i d'altres gasos d'efecte d'hivernacle, a l'augment de la resiliència als impactes dels citats canvis i a l'alleujament de la pobresa energètica.

Terminis
Sol·licitudTermini obert
Des de 27-06-2025 fins a 17-07-2025
EsmenaTermini obert
Al·legació / AportacióTermini obert

A qui va dirigit

Administració
Persones interessades

Ajuntaments dels municipis de la Comunitat Valenciana.

Requisits

a) Estar adherits formalment al Pacte de les Alcaldies pel Clima i l'Energia, aprovat per la Comissió Europea el 15 d'octubre de 2015, abans de la sol·licitud de l'ajuda i tindre aprovat, per l'òrgan competent, el corresponent acord d'inici del procés d'elaboració de PACES.

b) Tindre aprovat i en vigor un Pla d'Igualtat referit al personal de l'administració local, de conformitat amb el que s'establix en la disposició addicional sèptima del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic.

c) Trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'Administració estatal i autonòmica i amb la Seguretat Social, així com en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions públiques. Este requisit podrà acreditar-se mitjançant declaració responsable o presentant les certificacions corresponents en el cas de no autoritzar l'administració actuant la seua consulta o s'expresse oposició.

d) Disposar de capacitat econòmica, financera i operativa suficient per a garantir l'execució de l'operació proposada, la qual cosa s'acreditarà mitjançant certificat de la persona titular de la secretaria de l'entitat local.

e) Estar al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes. Este requisit s'entendrà complit si l'entitat local figura en el certificat que publica mensualment en la seua pàgina web la Sindicatura de Comptes. En cas contrari, esta expedirà, a petició de l'entitat local interessada, certificació d'haver presentat el compte general a este organisme.

No podran obtindre la condició d'entitat beneficiària de les ajudes convocades per esta resolució, aquelles en els qui concórrega alguna de les circumstàncies arreplegades en l'article 13.2 i 13.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. Este requisit s'acreditarà mitjançant declaració responsable.

Com es tramita

Procés de tramitació

1. La sol·licitud, que haurà d'estar firmada per el/la representant legal de l'entitat local, es presentarà telemàticament en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, així com els altres tràmits associats al procediment de concessió. Per a això s'haurà d'utilitzar el procediment habilitat en la Seu Electrònica de la Generalitat, a la qual pot accedir-se des de la següent adreça d'internet: sede.gva.es/es/proc23320.

Si alguna entitat presenta la seua sol·licitud presencialment es requerirà a la persona interessada perquè la present a través de la Seu Electrònica de la Generalitat. A este efecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual haja sigut realitzada la presentació telemàtica en la Seu Electrònica de la Generalitat.

2. Per a accedir de manera telemàtica al procediment, la persona sol·licitant haurà de disposar de firma electrònica avançada, bé amb el certificat qualificat de representant d'entitat (si és persona jurídica) o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (si és persona física), tots dos emesos per l'Agència de Tecnologia i Certificació Electrònica de la Comunitat Valenciana (ACCV). Així mateix, es podrà utilitzar qualsevol altre sistema de firma electrònica admés per la seu electrònica de la Generalitat (sede.gva.es/es/sede_certificados).

3. Quan es vulga tramitar un procediment en representació d'altres persones físiques o jurídiques, es podrà atorgar esta representació a través del Registre de Representants de la ACCV (https://www.accv.es/servicios/registro-de-representantes/). L'accés a este registre per part dels representats pot realitzar-se utilitzant un certificat qualificat de ciutadà / ciutadana (si és persona física) o de representant d'entitat (si és persona jurídica).

4. Només es podrà realitzar una sol·licitud per convocatòria. En cas de presentar més d'una es tindrà en compte la presentada en últim lloc.

5. Mitjançant la presentació de la sol·licitud, la persona sol·licitant manifesta sota la seua responsabilitat que totes les dades arreplegades en ella i en la documentació que s'adjunta són verídics i que es troba en possessió de la documentació que així ho acredita, quedant a la disposició de la Generalitat per a la seua presentació, comprovació control i inspecció posterior que s'estimen oportuns.

6. Els requeriments a les persones interessades s'efectuaran també de manera telemàtica i les esmenes o les aportacions documentals posteriors a la presentació de la sol·licitud hauran de realitzar-se a través de la següent adreça d'internet: sede.gva.es/es/proc23320, fent referència al codi d'expedient que li haja sigut assignat.

7. Quan les persones interessades necessiten donar d'alta o modificar un compte bancari per a la percepció de les ajudes convocades, esta actuació es realitzarà de manera telemàtica a través de la seu electrònica de la Generalitat (sede.gva.es/proc22648), de conformitat amb el que es preveu en l'article 6 de l'Orde 2/2022 de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual es regulen les actuacions o tràmits d'alta, modificació i baixa de les dades personals identificatives i bancaris de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb la Generalitat.

Criteris de valoració

1. Les sol·licituds es puntuaran segons els criteris de valoració, fins a un màxim de 100 punts. No es consideraran com a subvencionables sol·licituds que hagen obtingut menys de 40 punts.

2. Amb la limitació de puntuació màxima indicada més amunt, els criteris de valoració seran els següents:

• Per població del municipi:

- menys de 20.000 habitants - 55 punts

 - de 20.000 fins a 50.000 habitants - 45 punts

- més de 50.000 habitants - 25 punts

• Tindre inclosa la clàusula de responsabilitat social en els plecs de contractació aprovats dins de l'últim any natural a la publicació de les bases de la convocatòria prevista en l'article 24 del Decret 118/2022, de 5 d'agost, del Consell, pel qual es regula la inclusió de clàusules de responsabilitat social en la contractació pública i en les convocatòries d'ajudes i subvencions - 5 punts

• Compromís de reducció de la petjada de carboni:

- > 40% i ≤ 50% de reducció - 30 punts

- > 50% de reducció - 40 punts

Per a la valoració del compromís de reducció haurà d'indicar-se, en la documentació aportada, el càlcul numèric justificat del percentatge.

3. En cas d'igualtat en la puntuació obtinguda entre dos o més sol·licituds, tindrà preferència l'entitat local que, en el moment de sol·licitar l'ajuda, acredite tindre en la seua plantilla un nombre de persones amb discapacitat igual o superior al 2% amb anterioritat a la publicació de la norma per la qual es regulen les ajudes. Esta preferència serà aplicable en qualsevol de les següents situacions:

a) Entitats que, comptant amb menys de 50 persones treballadores i no tenint obligació legal de contractar persones amb discapacitat, acrediten tindre-les en la seua plantilla.

b) Entitats que, comptant amb 50 o més persones treballadores i tenint l'obligació legal prevista en l'article 3 del Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat, pel qual es regulen mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l'ocupació de les persones amb discapacitat, acrediten tindre en la seua plantilla un percentatge major d'elles que el previst en la legislació vigent.

4. De persistir l'empat, tindran preferència aquelles entitats locals que compten en el seu programa d'ocupació per a la contractació de persones desocupades menors de 30 anys i en el seu programa mixt d'ocupació-formació, dins del termini de presentació de sol·licituds, amb un major nombre de persones adolescents i jóvens que es troben, o s'hagen trobat, en situació de guarda o tutela per la Generalitat, provinents d'institucions de protecció de la infància i l'adolescència o del sistema d'atenció socioeducativa de persones menors d'edat en conflicte amb la llei.

5. L'acreditació dels criteris de desempat es realitzarà mitjançant declaració responsable de l'entitat sol·licitant, sense perjuí de les facultats de la Generalitat de comprovar la validesa d'esta declaració en qualsevol moment, quedant l'efectivitat de l'ajuda condicionada al compliment del que es preveu en la declaració responsable.

6. En últim terme, se seguirà l'orde de presentació de les sol·licituds. A este efecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual es trobe completa; per tant, en cas de requerir una millora de la sol·licitud o la seua esmena, es prendrà com a data de presentació aquella en la qual haja sigut realitzada.

Entitats col·laboradores de certificació

Sol·licitud

Termini
Des de 27-06-2025 fins a 17-07-2025

El termini de presentació de sol·licituds serà de quinze dies hàbils a comptar des de l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Publicat en el Diari Oficial de la Generalitat número 10138 de data 26 de juny de 2025

 

Documentació

1. A la sol·licitud s'annexaran els següents documents mitjançant els formularis inclosos en el procediment habilitat en la Seu Electrònica de la Generalitat:

a) Acreditació de la identitat de la persona sol·licitant i, si és el cas, del seu representant legal, quan no s'autoritze la seua consulta per l'Administració.

b) Acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, quan s'opose a la seua consulta per l'Administració.

c) Certificat de la persona que ostente la secretaria de l'entitat local sol·licitant acreditatiu de:

- Estar adherits al Pacte de les Alcaldies pel Clima i l'Energia.

- L'aprovació, per l'òrgan competent, de l'acord d'inici del procés d'elaboració del PACES.

- La representació de l'entitat local.

- De l'acord de l'òrgan de govern pel qual s'aprova la presentació de la sol·licitud de subvencions.

- De consignació pressupostària del cost de la inversió.

- De l'elaboració i aplicació del Pla d'Igualtat de l'Ajuntament, segons disposició addicional sèptima del Text Refós de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (TREBEP).

d) Una memòria sobre el PACES a realitzar, firmada de manera electrònica per la persona representant de l'entitat sol·licitant o en qui esta delegue, o bé la persona responsable de la seua redacció, que contindrà:

- Denominació i breu descripció de l'actuació objecte de sol·licitud.

- Tasques a realitzar

- Calendari previst de l'execució.

- Pressupost detallat del cost de l'actuació.

e) Si és el cas, declaració responsable de compliment dels criteris de desempat definits en el resolc onzé.

2. El contingut de la memòria que es presente, a què fa referència el punt anterior, no podrà ser objecte d'esmena.

Forma de presentació
Telemàtica

Atés que els sol·licitants són persones jurídiques, en virtut de l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, estan obligades a relacionar-se amb elles a través de mitjans electrònics, per la qual cosa la presentació de...

Saber més

Esmena

Termini
Termini obert

Si la sol·licitud de pagament presentada no reunira els requisits exigits o no s'acompanyara dels documents preceptius, l'òrgan instructor requerirà a l'interessat perquè, en el termini de deu dies, esmene la falta o acompanye els documents preceptius.

Descripció

Presentació de la documentació esmenada com a resposta a un requeriment previ.

Forma de presentació
Telemàtica

1. Per a presentar esta sol·licitud mitjançant la tramitació telemàtica, la persona sol·licitant haurà de disposar de firma electrònica avançada: bé amb el certificat reconegut d'entitat (persones jurídiques), o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), compatible amb la...

Saber més

Al·legació / Aportació

Termini
Termini obert
Descripció

Presentació d'escrits d'al·legacions. Aportació de documentació addicional.

Forma de presentació
Telemàtica

Atés que els sol·licitants són persones jurídiques, en virtut de l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, estan obligades a relacionar-se amb elles a través de mitjans electrònics, per la qual cosa la presentació...

Saber més

Resolució

Termini màxim

El termini màxim de resolució i notificació serà de sis mesos des de la publicació de la convocatòria.

Quantia i cobrament

1. L'import global màxim serà de 92.010,00 €, i es finançaran amb càrrec al crèdit de la línia de subvenció S1323, capítol IV, programa pressupostari 442C00 aplicació G01080203.442C00.4, dels pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2025.

2. L'import individual de cada subvenció podrà cobrir, amb caràcter general, el 80% de les despeses subvencionables assumides per l'entitat beneficiària, sense perjuí del que es disposa en el punt 4 últim, i no podrà ser superior a 8.000 €.

3. La concessió de les ajudes estarà condicionada, en tot cas, fins a esgotar-se el crèdit vinculat.

4. En el cas dels municipis en risc de despoblació que formen part de la “Agenda Avant” de la Generalitat Valenciana, l'import màxim de la subvenció podrà cobrir fins al 100% de les despeses subvencionables assumides per l'entitat beneficiària i no podrà ser superior a l'indicat en el punt 2.

Efecte silenci / Esgota via administrativa
Desestimatori
/ Sí
Recurs que procedeix contra la resolució
Potestatiu de reposició / Contenciós-administratiu
Obligacions

Sense perjuí de les obligacions previstes amb caràcter general en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, les entitats beneficiàries queden subjectes a les següents obligacions de caràcter general:

a) Complir la finalitat i realitzar l'actuació seleccionada en els termes i condicions establits en la resolució de concessió.

b) Justificar, dins del termini i en la forma corresponent, davant l'òrgan concedent el compliment dels requisits i condicions, així com l'efectiva aplicació dels fons a la finalitat per a la qual van ser aprovats.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació a efectuar per l'òrgan concedent, així com qualssevol altra de comprovació i control financer que puguen realitzar els òrgans de control competents, aportant quanta informació els siga requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

d) Comunicar a l'òrgan concedent l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financen les activitats subvencionades. Esta comunicació haurà d'efectuar-se tan prompte com es conega i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.

e) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, durant un termini de tres anys.

f) En qualsevol acció de promoció i divulgació relacionada amb l'objecte d'estes ajudes es farà constar expressament el cofinançament de la Generalitat Valenciana.

Observacions

Els ajuntaments proposats com a beneficiaris de les subvencions hauran de presentar el document d'acceptació de la subvenció, durant els deu dies següents a la publicació de la resolució de concessió en el DOGV.

Totes les notificacions s'efectuaran per mitjans electrònics d'acord amb el que es preveu en l'article 40 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. La notificació de la resolució de concessió es farà mitjançant publicació en el DOGV, tenint tots els seus efectes.

Sancions

El règim sancionador en la matèria que regula aquesta ordre és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Preguntes freqüents

Dubtes sobre la tramitació
On consultar dubtes sobre el tràmit:

Temes relacionats

MATÈRIES

  • Administracions
    • Ajudes i subvencions
      • Administracions locals
        • Medi ambient

PERFILS

  • Administració i altres entitats