Presentació de denúncies per pràctiques comercials deslleials en la cadena agroalimentària - Sede electronica
Presentació de denúncies per pràctiques comercials deslleials en la cadena agroalimentària
Conselleria d'Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca
Des de 01-07-2025 00:00:00h
Què és
Permetre als interessats la presentació de denúncies per pràctiques deslleials en la cadena agroalimentària.
Quant a la possibilitat d'actuar com a denunciant de pràctiques comercials deslleials en les relacions comercials entre empreses en la cadena de subministrament agrícola i alimentari, s'atendrà el que diu l'article 5, punts 1 i 2 de la citada Directiva (UE) 2019/633:
1. Els proveïdors podran cursar una denúncia bé a l'autoritat d'execució del seu propi Estat membre, bé a l'autoritat d'execució de l'Estat membre en el qual estiga establit el comprador del qual se sospite que ha realitzat una pràctica comercial prohibida. L'autoritat d'execució davant la qual s'haja cursat la denúncia serà competent per a fer complir les prohibicions establides en l'article 3.
2. Les organitzacions de productors, altres organitzacions de proveïdors i les associacions de tals organitzacions tindran dret a presentar una denúncia a instàncies d'un o més dels seus membres o, si és el cas, a instàncies d'o més dels membres de les seues organitzacions membres. quan estos membres es consideren afectats per una pràctica comercial prohibida. Altres organitzacions que ostenten un interés legítim en la representació dels proveïdors tindran dret a cursar una denúncia a instància i en interés d'un proveïdor, sempre que estes organitzacions siguen persones jurídiques independents sense ànim de lucre.
- Llei 12/2013, de 2 d'agost, de mesures per a millorar el funcionament de la cadena alimentària.
- DIRECTIVA (UE) 2019/633 DEL PARLAMENT EUROPEU I DEL CONSELL de 17 d'abril de 2019 relativa a les pràctiques comercials deslleials en les relacions entre empreses en la cadena de subministrament agrícola i alimentari.
- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
- Llei 12/1994, de 28 de desembre, de Mesures Administratives i de modificació del Text Articulat de la Llei de Bases de Taxes de la Generalitat Valenciana, aprovat pel Decret Legislatiu de 22 de desembre de 1984, del Govern Valencià
- Llei 5/2025, de 30 de maig, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat.
A qui va dirigit
Persones físiques o jurídiques que puguen actuar com a denunciants de pràctiques comercials deslleials en la cadena agroalimentària.
Els denunciants han de ser persona físiques o jurídiques que puguen actuar com a denunciants d'acord amb l'article 5, punts 1 i 2 de la Directiva 2019/633 del Parlament Europeu i del Consell de 17 d'abril de 2019 relativa a les pràctiques comercials deslleials en les relacions entre empreses en la cadena de subministrament agrícola i alimentari (veure apartat d'Observacions).
Les denúncies han d'incloure les dades previstes en l'article 62 de la Llei 39/2015, és a dir, la identitat de la persona o persones que les presenten i el relat dels fets que es posen en coneixement de l'Administració. Quan estos fets pogueren constituir una infracció administrativa, arreplegaran la data de la seua comissió i, quan siga possible, la identificació dels presumptes responsables.
Com es tramita
L'autoritat d'execució que reba la denúncia informarà el denunciant, en el termini d'un mes des de la presentació d'esta, sobre les accions a realitzar per a donar curs a la reclamació.
Quan l'autoritat d'execució considere que no hi ha raons suficients per a instruir un expedient administratiu sancionador amb motiu de la denúncia presentada, informarà el denunciant, en el termini de nou mesos des de la presentació de la reclamació, sobre els motius de l'arxiu.
L'Administració Pública competent adoptarà totes les mesures necessàries per a protegir la identitat dels denunciants en tot moment, així com per a l'adequada protecció de qualsevol altra informació la divulgació de la qual el denunciant considere que seria perjudicial per als seus interessos.
Es valorarà l'Autoritat d'Execució competent per a la tramitació de la denúncia, en funció de l'article 26 de la llei 12/2013. També es valoraran els fets denunciats i les proves aportades per a decidir la conveniència o no de:
- iniciar procediment sancionador
- realitzar actuacions preliminars a l'obertura d'expedient sancionador
- traslladar les actuacions a l'Autoritat d'Execució competent
- arxivar les actuacions.
Entitats col·laboradores de certificació
Sol·licitud
El termini de presentació estarà obert tot l'any.
L'entitat denunciant ha d'aportar les dades previstes en l'article 62 de la Llei 39/2015, és a dir, la identitat de la persona o persones que les presenten i el relat dels fets que es posen en coneixement de l'Administració.
Quan estos fets pogueren constituir una infracció administrativa, arreplegaran la data de la seua comissió i, quan siga possible, la identificació dels presumptes responsables.
Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat amb mitjans electrònics, en els termes de l’article 14 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú, i de l'article 4 del Decret 54/2025, de 15 d'abril, del Consell, de simplificació administrativa i transformació...
VALENCIANO
a) En les oficines d'assistència en matèria de registres (https://www.gva.es/va/inicio/atencion_ciudadano/buscadores/registros).
b) En les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s'establisca.
c) En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger.
d) En qualsevol altre que establisquen les disposicions vigents.
I, preferentment, en:
On dirigir-se
Al·legació / Aportació
Obert tot l'any
Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l’article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, i de l'article 4 del Decret 54/2025, de 15 d'abril, del Consell, de simplificació administrativa i...
a) En les oficines d'assistència en matèria de registres (https://www.gva.es/va/inicio/atencion_ciudadano/buscadores/registros).
b) En les oficines de Correus, en la forma que reglamentàriament s'establisca.
c) En les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger.
d) En qualsevol altre que establisquen les disposicions vigents.
I, preferentment, en:
On dirigir-se
Resolució
L'autoritat d'execució que reba la denúncia informarà el denunciant, en el termini d'un mes des de la presentació d'esta, sobre les accions a realitzar per a donar curs a la reclamació.
Quan l'autoritat d'execució considere que no hi ha raons suficients per a instruir un expedient administratiu sancionador amb motiu de la denúncia presentada, informarà el denunciant, en el termini de nou mesos des de la presentació de la reclamació, sobre els motius de l'arxiu.
En el procediment de tramitació de denúncies no s'imposen sancions administratives.
Els denunciants tenen dret, excepte manifestació expressa en contra, a:
a) Rebre justificant de recepció de la denúncia al denunciant en un termini de set dies a partir de la recepció.
b) Conéixer l'estat de la tramitació de la seua denúncia.
c) Conéixer l'estat de la realització de les accions informades per l'autoritat d'execució arreplegades en l'article 29.3.
d) Ser notificats dels tràmits realitzats i de les resolucions acordades respecte de la denúncia.
Quan l'òrgan competent d'una Comunitat Autònoma no haja actuat dins dels terminis citats en l'apartat de Termini Màxim de Resolució, el denunciant podrà acudir a l'òrgan corresponent de l'Administració General de l'Estat.
Si transcorregut un mes del requeriment de l'Administració General de l'Estat, l'òrgan competent de la Comunitat Autònoma seguira sense donar resposta satisfactòria, a petició del denunciant, l'Administració General de l'Estat assumirà la competència en el seu lloc.
L'acord d'arxivament de les actuacions per part de l'Autoritat d'Execució no esgota la via administrativa i podrà interposar-se recurs d'alçada.
La tipificació de les infraccions en matèria de cadena alimentària es troba en l'article 23 de la Llei 12/2013.
Les sancions aplicables a eixes infraccions es troben en l'article 24 de la Llei 12/2013 i són les següents:
- Infraccions lleus, entre 250 euros i 3.000 euros.
- Infraccions greus, entre 3.001 euros i 100.000 euros.
- Infraccions molt greus, entre 100.001 i 1.000.000 euros.
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Ciutadania
- Empreses
- Agricultura, ramaderia i pesca
TEMA
- Agricultura, ramaderia i pesca
- Indústria agroalimentària
- Sanitat i salut
- Seguretat alimentària
PERFILS
- Empresa
- Ciutadania
SECTOR
- Agricultura, alimentació, ramaderia, pesca i activitats forestals
- Indústria agroalimentària
TIPUS
- Sancions, reclamacions i multes