Subvencions per al desenrotllament de programes i servicis de promoció d'autonomia de persones amb discapacitat per a l'exercici 2025

Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda

Codi SIA: 3154254
|
Codi GVA: 101643
Descarregar informació
Termini de sol·licitud tancat

Des de 14-03-2025

Fins 14-04-2025

  • Què necessites saber
  • Què és
  • A qui va dirigit
  • Com es tramita
  • Procediments relacionats
  • Formularis
  • Tramitació
  • Sol·licitud
  • Al·legació / Aportació
  • Resolució
  • Ajuda
  • Preguntes freqüents
  • Temes relacionats
  • Enllaços d'interés

Què és

Què és i per a què servix

Les subvencions tenen per objecte el desenrotllament de programes i servicis per a persones amb discapacitat encuadrables en alguna de les tipologies que figuren en l'article 22 de l'Orde 3/2019 de 23 de juliol de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives que modifica el punt 2 de l'Annex II de l'Orde 1/2016 i l'Orde 1/2022, de 13 de juliol, per la qual es modifica el que es disposa en l'apartat 2, lletra f) de l'annex II.

a) Programes de convivència, promoció d'oci i temps lliure: destinats a afavorir la integració comunitària de les persones amb diversitat funcional proporcionant la relació amb altres persones a través de recursos normalitzats. S'exceptuen els programes amb pernoctacions superiors a tres nits.

b) Programes de cooperació social: destinats a potenciar la vida en la comunitat propiciant la participació en tasques comunes i fomentant la iniciativa social (grups d'autoajuda, d'acolliment, tornada a casa i foment del voluntariat social de les persones amb diversitat funcional).

c) Programes i servicis d'intervenció per a la prevenció i inserció social: destinats a la prevenció i inserció social fent costat tant a les persones amb diversitat funcional com al seu entorn familiar (programes d'atenció i suport sociosanitari, de suport a la prevenció de recaigudes, de transició entre recursos, de teràpia amb animals, de suport i atenció domiciliària, d'intervenció psicosocial i psicoeducativa, de promoció, manteniment i recuperació de l'autonomia funcional, d'estimulació cognitiva i mental, i d'habilitació i teràpia ocupacional).

d) Programes i servicis de respir familiar: servicis oferits amb la finalitat de facilitar espais de descans basats en la necessitat de suport i atenció als cuidadors habituals de la família. No es consideren servicis de respir familiar els programes d'estades vacacionals per a persones amb diversitat funcional.

e) Programes d'ocupació amb suport, entesos com el conjunt d'accions d'orientació i acompanyament en el lloc de treball amb la finalitat de facilitar l'adaptació laboral dels treballadors amb diversitat funcional en les empreses del mercat ordinari de treball.

f) Programes de foment de la vida independent: que oferixen ajuda, orientació i suport a les persones amb diversitat funcional i que reforcen les competències necessàries que els permeten prendre decisions i tindre un nivell d'autonomia.

g) Programes de col·laboració i dinamització d'entitats tutelars i servicis per a la promoció de l'autonomia personal de persones amb capacitat limitada judicialment: destinats a la defensa dels interessos i drets d'estes persones, mitjançant la seua representació legal, per a l'administració diligent del seu patrimoni i per a manteniment i millora del seu benestar, qualitat de vida i autonomia, així com la seua inclusió plena en la societat.

h) Programes d'activitats formatives: destinats a desenrotllar estratègies i habilitats d'inserció en el món laboral i social que permeten a la persona un adequat procés de transició a la vida laboral, especialment en l'àmbit de l'alfabetització digital i l'ús de les noves tecnologies, així com la formació prelaboral.

i) Campanyes de sensibilització i difusió que presenta el sector social de les persones amb diversitat funcional: programes que sensibilitzen i acosten la realitat de les persones amb diversitat funcional a la societat.

j) Activitats d'investigació: estudis d'investigació social que afavorisquen la inclusió social i el foment de l'autonomia personal de les persones amb diversitat funcional.

Terminis
Sol·licitudTemini tancat
Des de 14-03-2025 fins a 14-04-2025
Al·legació / AportacióTermini obert
Des de 14-03-2025 00:00:00h

A qui va dirigit

Empreses
Persones interessades

Podran sol·licitar les subvencions les organitzacions o entitats privades sense ànim de lucre, que desenrotllen programes i servicis socials especialitzats per a persones amb discapacitat.

 

Requisits

1. Les entitats sin fi de lucre que promoguen el desenrotllament de programes i servicis hauran de disposar d'una seu central o delegació permanent en la Comunitat Valenciana, estar inscrits en el Registre d'entitats titulars d'activitats d'acció social, en el sector corresponent a persones amb discapacitat, i comptar entre els seus fins socials, arreplegats expressament en els seus estatuts, la realització d'activitats a favor de les persones amb qualsevol tipus discapacitat i/o la promoció dels drets de les persones amb discapacitat.

2. Cada entitat podrà sol·licitar subvenció per a un màxim de tres programes o servicis.

Com es tramita

Procés de tramitació

Passos

- Presentació de la sol·licitud i documentació requerida.

- Si la sol·licitud d'iniciació no reunix els requisits es requerirà a l'interessat perquè, en un termini de deu dies, esmene les faltes o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fera, se li tindrà per desistit de la seua petició.

- Les sol·licituds es valoraran per una comissió tècnica instructora que es constituirà en cada Direcció Territorial de la Conselleria. S'exceptua la instrucció del procediment de concessió de subvencions per al desenrotllament de programes i servicis de promoció d'autonomia de persones amb discapacitat d'àmbit autonòmic, que correspondrà a la Direcció General de les Persones amb Discapacitat, on es constituirà igualment una comissió tècnica instructora.

- Correspon a la Comissió d'Avaluació constituïda en el si de la Direcció General competent en matèria de persones amb discapacitat, a la vista de l'informe de valoració de les Direccions Territorials i del corresponent als programes autonòmics, elevar a l'òrgan competent per a la concessió la relació prioritzada de beneficiaris, amb el límit del crèdit existent.

-  La persona titular de la Direcció General competent en matèria de Persones amb Discapacitat, per delegació del titular de la vicepresidenta primera i consellera de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda, resoldrà sobre la petició de subvenció.

En el cas que la quantia de l'ajuda atorgada a un programa siga inferior al 30% de la quantia sol·licitada, es podrà instar les corresponents entitats perquè, en el termini no superior a 10 dies hàbils, presenten una adaptació de la memòria explicativa dels seus programes i ajusten els compromisos i condicions a la subvenció. Totes les entitats instades hauran de presentar la seua memòria adaptada, encara que no es modifiquen les activitats inicialment previstes en l'execució del mateix i es tracte solament d'un ajust pressupostari.

En qualsevol cas, la memòria adaptada haurà de respectar l'objecte, condicions i finalitat de la subvenció, així com els requisits i criteris de valoració establits en l'Orde 1/2016 i en la present convocatòria.

Criteris de valoració

1. La valoració de les sol·licituds de subvenció s'efectuarà atenent els següents criteris, que hauran de vindre reflectits en la Memòria del programa, servici:

a) Interés i repercussió social del programa o servici. Es valorarà fins a un màxim de 30 punts, de la manera següent:

a.1) Naturalesa del programa, que es valorarà amb fins a 15 punts, conformement als següents criteris:

- programes i servicis que cobrixen necessitats socials bàsiques d'intervenció, inclosos els programes secunde i atenció sociosanitària, de suport a la prevenció de recaigudes, de transició entre recursos, de teràpia amb animals, de suport i atenció domiciliària, d'intervenció psicosocial i psicoeducativa, de promoció manteniment i recuperació de l'autonomia funcional, d'estimulació cognitiva i mental, i d'habilitació i teràpia ocupacional, ocupació amb suport, col·laboració i dinamització d'entitats tutelars i promoció de persones amb mesures de suport per a l'exercici de la seua capacitat jurídica: fins a 15 punts.

- programes de foment de la vida independent, programes de cooperació social (grups d'autoajuda, d'acolliment, de tornada a casa i foment del voluntariat social de les persones amb discapacitat), i de convivència, promoció d'oci i temps lliure: fins a 10 punts

- programes d'activitats formatives i plans d'actuació per a activitats d'investigació social: fins a 5 punts.

- campanyes de sensibilització: fins a 3 punts

a.2) Necessitats que cobrix, que es valoraran amb fins a 15 punts, conformement als següents criteris:

- descripció de les necessitats socials bàsiques del col·lectiu/sector al qual va dirigit el programa: fins a 5 punts.

- descripció de les necessitats de les persones beneficiàries del programa: fins a 5 punts.

- descripció dels recursos comunitaris existents en el seu entorn més pròxim: fins a 5 punts.

b) La qualitat del programa o servici a desenrotllar. Es valorarà fins a un màxim de 30 punts, de la manera següent:

b.1) Objectius: descripció detallada dels objectius generals, específics i operatius, i actualització dels objectius respecte a convocatòries anteriors que possibiliten una intervenció sobre noves necessitats: fins a 5 punts.

b.2) Metodologia a implantar fins a 7 punts:

  • Marc teòric. Conjunt de tècniques o mètodes d'intervenció: fins a 1 punt
  • Participació dels usuaris en el procés de disseny, execució i avaluació de les actuacions: fins a 2 punts,
  • Coordinació amb els servicis socials municipals. fins a 2 punts
  • Acords de col·laboració amb altres entitats públiques o privades. Treball en xarxa: fins a 2 punts.

b.3) Activitats que contempla el programa, fins a 6 punts.

b.4) Cronograma, amb un calendari d'actuacions i horari d'atenció a les persones usuàries. fins a 2 punts

b.5) Capacitat tècnica i de gestió del programa o servici: fins a 7 punts, de la manera següent:

  • Disponibilitat de locals i recursos materials: 3 punts.
  • Personal necessari i formació d'este: fins a 4 punts.

b.6) Indicadors d'avaluació qualitatius i quantitatius i dels instruments de seguiment del programa: fins a 3 punts.

c) Caràcter innovador: fins a un màxim de 8 punts, de la manera següent:

c.1) Descripció de necessitats emergents: 2 punts.

c.2) Abordatge de les necessitats emergent no cobertes pel sistema de servicis socials: 3 punts.

c.3) Programes que prevegen implantar una millora significativa en el servici dels qui habiten en comarques d'interior: 3 punts.

d) Viabilitat econòmica: fins a un màxim de 10 punts, d'acord amb els següents criteris:

d.1) Adequació del pressupost: fins a 2 punts.

d.2) Aportació de recursos econòmics per part de l'entitat i cofinançament d'altres ens públics o privats: fins a 8 punts:

  • Inversió de l'entitat superior al 60%: 8 punts.
  • Inversió de l'entitat entre 46% i 60%: 6 punts.
  • Inversió de l'entitat entre 31% i 45%: 4 punts.
  • Inversió de l'entitat entre 16% i 30%: 2 punts.
  • Inversió de l'entitat entre 5% i 15%: 1 punt.
  • Inversió de l'entitat inferior al 5%: 0 punts.

e) Especialització i experiència acreditada de l'entitat sol·licitant en l'atenció al col·lectiu al qual es dirigix. Es valorarà fins a un màxim de 10 punts tenint en compte:

e.1) Antiguitat de l'entitat en el Registre general de titulars d'activitats, servicis i centres de servicis socials: fins a un màxim de 5 punts.

e.2) Continuïtat del programa o servici. Implantació del programa: 1 punt per any des de què el programa rep finançament de la Direcció General competent en matèria de discapacitat, fins a un màxim de 5 punts

f) Incorpora una perspectiva de gènere en les diverses actuacions a desenrotllar: fins a un màxim de 5 punts:

f.1) En el cas de tindre un Pla d'Igualtat visat per l'Administració competent: 5 punts.

En tot cas, els plans d'igualtat han d'estar visats per l'òrgan competent per a això abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds o presentada sol·licitud per a la renovació del mateix en finalitzar el citat termini.

f.2) En el cas de no tindre un Pla d'Igualtat visat per l'Administració competent:

realitzar actuacions en el si de l'entitat relacionades amb la igualtat entre homes i dones: 2 punts.

g) Altres criteris funcionals o d'interés social (clàusules socials): fins a un màxim de 7 punts, de la manera següent:

g.1) La creació i manteniment d'ocupació per a persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 33%, fins a un màxim de 5 punts, d'acord amb els següents criteris:

- En cas d'entitats amb plantilla inferior a 50 treballadors: si disposen de 2 treballadors amb discapacitat, 5 punts; si disposen d'1 treballador amb discapacitat, 3 punts.

- En cas d'entitats amb plantilla de 50 o més treballadors: si disposen de 3 treballadors amb discapacitat, 5 punts, si disposen de 2 treballadors amb discapacitat, 3 punts.

g.2) La disponibilitat, dins de l'equip de voluntariat social, de persones amb discapacitat: 2 punts si l'entitat disposa d'1 o més voluntaris amb discapacitat reconeguda.

Entitats col·laboradores de certificació

Sol·licitud

Termini
Des de 14-03-2025 fins a 14-04-2025

El termini de presentació de les sol·licituds serà d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació de la present resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

 

(DOGV núm. 10066, de 13.03.2025)

 

Documentació

A la sol·licitud, degudament emplenada i subscrita pel representant de l'entitat, s'acompanyarà:

a) Memòria del programa o servici per a l'exercici sol·licitat. El contingut mínim de la memòria, que tindrà una extensió màxima de 10 folis a doble cara, haurà d'incloure:

- Denominació del programa o servici

- Tipologia conformement al que es preveu en l'Annex II de l'Orde 1/2016, modificat per l'Orde 3/2019 i l'Orde 1/2022, de 13 de juliol.

- Anàlisi de situació i justificació de la seua necessitat, que inclourà:

• descripció de les necessitats socials bàsiques del col·lectiu

descripció de les necessitats de les persones usuàries del programa

• descripció dels recursos comunitaris existents en el seu entorn més pròxim (recursos socials, sanitaris, d'oci, culturals, esportius…) que poden ser utilitzats per a atendre les necessitats descrites.

- Àmbit geogràfic de la iniciativa

- Número i perfil d'usuaris previstos

- Objectius generals específics del projecte i operatius del projecte, així com, si és el cas, actualització dels objectius respecte a convocatòries anteriors que possibiliten una intervenció sobre noves necessitats

- Metodologia, que haurà d'incloure:

• Marc teòric, definint el conjunt de tècniques o mètodes d'intervenció.

• Participació de les persones usuàries en el procés de disseny, execució i avaluació de les actuacions.

• Coordinació amb els servicis socials municipals.

• Col·laboració amb entitats públiques o privades i amb recursos comunitaris en l'entorn més pròxim. Treball en xarxa.

- Descripció de les accions a desenrotllar

- Cronograma amb un calendari concret d'actuacions i horari d'atenció a les persones usuàries

- Capacitat tècnica i de gestió del programa o servici (disponibilitat de locals, recursos materials i professionals, especificant persona responsable del mateix i currículum professional, i cooperació amb altres institucions).

- Resultats previstos, indicadors d'avaluació i control del projecte que permeta l'adequada avaluació i seguiment del programa o servici i la valoració del grau de satisfacció dels usuaris: definició dels indicadors i dels instruments de seguiment del programa.

- Aspectes innovadors, si és procedent.

• Descripció i abordatge de les necessitats emergents no cobertes pel sistema de servicis socials, relacionades amb l'actualització dels objectius que possibiliten una intervenció sobre estes noves necessitats.

• Programes que suposen una millora significativa en el servici dels qui habiten en comarques d'interior.

- Pressupost anual, del programa o servici detallant previsió d'ingressos i gastos. En el cas dels gastos, hauran d'ajustar-se al que s'establix en l'art. 21 de l'Orde 1/2016, modificada per l'Orde 3/2019 i l'Orde 1/2022.

En cas que una entitat sol·licite el finançament de diversos programes haurà de presentar la documentació anterior per a cada un d'ells.

b) Si és el cas, visat de l'òrgan competent en matèria de plans d'igualtat de gènere o sol·licitud de renovació del visat en cas que este haja caducat.

c) Autorització expressa, que consta com a apartat D de l'annex I del tràmit telemàtic, perquè l'òrgan convocant consulte si el sol·licitant es troba al corrent de les seues obligacions tributàries, estatals i autonòmiques. Si no autoritza, haurà d'aportar els documents acreditatius corresponents.

d) No oposició, que consta com a apartat D de l'annex I del tràmit telemàtic, per al qual òrgan convocant consulte la informació relativa al compliment de les seues obligacions enfront de la Seguretat Social. Si s'oposa haurà d'aportar els documents acreditatius corresponents.

 

Forma de presentació
Telemàtica

Les sol·licituds de subvenció es presentaran, juntament amb la documentació requerida, exclusivament per via telemàtica, en la seu electrònica de la Generalitat, https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=g101643 En estar prevista la tramitació d'este procediment per mitjans telemàtics,...

Saber més

Al·legació / Aportació

Termini
Des de 14-03-2025 00:00:00h

L'aportació de documentació podrà ser en qualsevol moment del procediment, abans del tràmit d'audiència.

Descripció

Aportació de documentació.

Observacions

L'aportació de documentació podrà ser en qualsevol moment del procediment.

Forma de presentació
Telemàtica

La documentació es presentarà exclusivament per via telemàtica mitjançant la firma electrònica pròpia de l'entitat sol·licitant o la de la persona que la represente i estarà accessible en la seu electrònica de la Generalitat, https://www.gva.es/va/inicio/procedimientos?id_proc=g101643 La...

Saber més

Resolució

Termini màxim

1. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució serà de quatre mesos a comptar des de la publicació de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana Valenciana o, en cas de ser necessari, des de la publicació de l'import definitiu destinat a la concessió de la línia de subvenció.

2. Transcorregut el termini abans esmentat sense que s'haguera produït la publicació de la resolució, les persones interessades podran entendre desestimades les seues sol·licituds per silenci administratiu. Tot això, sense perjuí que subsistisca l'obligació legal de l'Administració de resoldre expressament sobre la petició formulada.

 

 

Quantia i cobrament

1. La quantia econòmica de la subvenció es determinarà sumant les quanties finançades de cada programa.

2. No podran obtindre subvenció els programes que no obtinguen la puntuació mínima de 60 punts.

3. La puntuació obtinguda pel programa s'aplicarà com a percentatge a l'import sol·licitat sent el resultat d'esta operació la quantia màxima subvencionable. Depenent de l'àmbit territorial del programa o servici, s'aplicaran els següents límits de concessió:

- àmbit local: 10.000 €

- àmbit comarcal: 40.000 €

- àmbit provincial: 100.000,00 €

- àmbit autonòmic: 120.000,00 €

Igualment, la quantia màxima que es podrà concedir a una entitat per la totalitat de programes subvencionats serà de 220.000 €.

En cas que se supere esta quantia màxima, es reduirà l'import de la subvenció de cadascun dels programes de manera proporcional.

4. Per al càlcul de la quantitat concedida a cada programa (C1) s'aplicarà la següent fórmula:

 

Qi x Pi

C1=Tx

n Qi x Pi

Σ

i=1

 

on T és el total d'euros a repartir, Qi la quantia màxima subvencionable de cada programa i Pi la puntuació obtinguda pel programa.

5. L'import de les subvencions en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos de l'entitat, per a la mateixa finalitat, supere el cost de l'activitat subvencionada.

6. El pagament de la subvenció per a programes i servicis per a persones amb discapacitat es realitzarà d'acord amb el règim previst en la Llei de Pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2025, per al pagament dels servicis socials especialitzats, o, en absència d'este, sobre la base del règim general previst en la llei 1/2015 de, 6 de febrer de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.

 

Efecte silenci / Esgota via administrativa
Desestimatori
/ Sí
Recurs que procedeix contra la resolució
Potestatiu de reposició / Contenciós-administratiu
Obligacions

1. Els beneficiaris de la subvenció tenen l'obligació general de realitzar l'activitat que fonamente la concessió de la subvenció en la forma i condicions establides en la resolució.

2. A més de les obligacions que amb caràcter general s'establixen l'article 14 de la Llei 38/2003, de 23 de novembre, General de Subvencions, i en l'article 19 de l'Orde 1/2016, de 20 de gener, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusiva, s'establixen les següents obligacions específiques dels beneficiaris:

a) Atindre's als criteris de coordinació i planificació que establisca la Direcció General competent en matèria de persones amb discapacitat, a fi de racionalitzar i optimitzar l'ús dels recursos disponibles en matèria de servicis socials.

b) Comunicar a la Direcció General i a la Direcció Territorial corresponent, la sol·licitud i la concessió de tota ajuda per part d'altres organismes públics o privats. Podrà ser causa de minoració i reintegrament de les quantitats indegudament percebudes, l'incompliment d'esta obligació.

c) Formalitzar els documents de seguiment tècnic i financer elaborats per la Direcció General competent en matèria de persones amb discapacitat, i assumir les actuacions de control financer que corresponen a la Intervenció General de la Generalitat en relació amb la subvenció.

d) No alterar la finalitat de les subvencions i complir amb les obligacions que establix la legislació vigent per als perceptors de fons públics.

e) Facilitar la inspecció i el control de la Conselleria competent en matèria de persones amb discapacitat.

f) Deixar constància expressa de la condició d'actuació subvencionada per la Generalitat, de conformitat amb l'article 5 de l'Orde 1/2016, de 20 de gener, donant l'adequada publicitat del caràcter públic del finançament de l'activitat, d'acord amb la Llei 1/2022, de 13 d'abril, de Transparència i Bon Govern de la Comunitat Valenciana.

g) Tindre subscrita una pòlissa d'assegurança d'accidents i malaltia i de responsabilitat civil a favor del personal que participa en els itineraris, que cobrisca, si és el cas, els sinistres del voluntariat i els que es produïsquen a terceres persones en l'exercici de les activitats encomanades, conforme a l'exigit en l'article 6.2.c de la Llei 4/2001, de 19 de juny, de la Generalitat, del Voluntariat.

h) Complir amb la normativa laboral respecte a les persones amb discapacitat d'acord amb el que s'establix en el Text Refós de la Llei General de drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social, aprovat per Reial decret legislatiu 1/2013 i en La Llei 11/2003 de 10 d'abril, sobre l'Estatut de les Persones amb Discapacitat (article 7).

i) Deixar constància en declaració responsable que tots els participants en el programa o servici tenen reconeguda de discapacitat mitjançant certificat.

 

 

Òrgans resolució
Direcció General de les Persones amb Discapacitat. De conformitat amb l'article 10.1 de l'Orde 1/2016 de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives i amb la Resolució de 15 de maig de 2024, de la vicepresidenta segona del Consell i consellera de Servicis Socials, Igualtat...
Saber més
Sancions

S'aplicarà el règim sancionador per la comissió d'infraccions administratives contemplades en la normativa bàsica estatal que s'establix en el Títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, a aquells subjectes beneficiaris de subvencions, que siguen responsables d'estes, sent sancionats conforme al que es disposa en el Capítol IV del Títol X de la  Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, i amb caràcter procedimental en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

Preguntes freqüents

Dubtes sobre la tramitació
On consultar dubtes sobre el tràmit:

Temes relacionats

MATÈRIES

  • Empreses
    • Ajudes i subvencions
    • Centres socials
      • Ajudes i subvencions

TEMA

  • Serveis socials

SECTOR

  • Salut

TIPUS

  • Ajudes, beques i subvencions