Ajudes per a l'elaboració de projectes i llibres d'edifici,en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (Ajudes Next Generation EU). Convocatòria 2023.

Codi SIA: 2986248
Codi GUC: 23507
Organisme: Vicepresidència Segona i Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge
Termini de sol·licitud: TANCAT
(06-06-2023
28-12-2023)
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

  • Esmena

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Concedir ajudes, en règim de concurrència competitiva, per al finançament a la implantació i generalització del Llibre d'Edifici existent per a la rehabilitació i a l'elaboració de Projectes Tècnics de rehabilitació integral d'edificis. De conformitat amb el que es disposa en el Reial decret 853/2021, de 5 d'octubre, pel qual es regulen els programes d'ajuda en matèria de rehabilitació residencial i habitatge social del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Observacions

Observacions

El procediment de concessió d'aquestes subvencions serà el de concurrència competitiva sent l'únic criteri el rigorós ordre de presentació de les sol·licituds, fins a l'esgotament dels fons. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució serà de tres mesos comptats des de la data de presentació de la sol·licitud. En cas de no haver-se rebut resolució en aquest termini, s'entendrà desestimada la sol·licitud. La resolució que s'adopte podrà ser recorreguda en la forma establida en les respectives convocatòries.

Requisits

Requisits

- Estar finalitzats abans de l'any 2000. - Que almenys el 50 % de la seua superfície construïda sobre rasant, exclosa la planta baixa o plantes inferiors si té o tenen altres usos compatibles, tinga ús residencial d'habitatge.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Podran ser beneficiaris o destinataris últims de les ajudes, i per tant sol·licitants de les ajudes: a) Els propietaris o usufructuaris d'habitatges en edificis existents de tipologia residencial d'habitatge col·lectiu, bé siguen persones físiques o bé tinguen personalitat jurídica de naturalesa privada o pública. b) Les administracions públiques i els organismes i altres entitats de dret públic, així com les empreses públiques i societats mercantils participades, íntegra o majoritàriament, per les administracions públiques propietàries dels immobles. a) Les comunitats de propietaris o les agrupacions de comunitats de propietaris constituïdes conforme al que es disposa per l'article 5 de la Llei 49/1960, de 21 de juliol, de propietat horitzontal. b) Les persones propietàries que, de forma agrupada, posseïsquen edificis que reunisquen els requisits establits per l'article 396 del Codi Civil i no hagueren atorgat el títol constitutiu de propietat horitzontal. c) Les societats cooperatives d'habitatges compostos de forma agrupada per persones propietàries d'habitatges o edificis que reunisquen els requisits establits en l'article 396 del Codi Civil, així com per les persones propietàries que conformen comunitats de propietaris o agrupacions de comunitats de propietaris constituïts conforme al que es disposa en l'article 5 de la Llei 49/1960, de 21 de juliol, de propietat horitzontal, i per cooperatives en règim de cessió d'ús dels seus habitatges. EXCLUSIONS: Només serà subvencionable els projectes a edificis plurifamiliars.

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

El termini per a la presentació de la sol·licitud d'ajudes s'iniciarà el 6 de juny de 2023 i finalitzarà el 28 de desembre de 2023, tots dos inclusivament.

Presentació

Presentació

Telemàtica
La sol·licitud es formalitzarà telemàticament. Els particulars, propietaris únics d'edificis, sol·licitants de les ajudes, que no disposen de mitjans tècnics per a formalitzar la sol·licitud, podran acudir, durant el termini de presentació de sol·licituds, a les dependències de les Direccions Territorials de la Conselleria situades en l'avinguda Aguilera, número 1 (03007 Alacant); Avinguda de la Mar, número 16 (12003 Castelló de la Plana), i al carrer Gregorio Gea, número 27 (46009 València) o en les Oficines de la xarxa XALOC regulades mitjançant el Decret 199/2021, de 10 de desembre, del Consell, de creació de la Xarxa d'oficines locals d'habitatge, rehabilitació i regeneració urbana (Xarxa XALOC), on seran assistits per personal tècnic per a la seua presentació.

Procés de tramitació

Procés de tramitació

El procediment es tramita telemàticament. Els particulars, propietaris únics d'edificis, sol·licitants de les ajudes, que no disposen de mitjans tècnics per a formalitzar la sol·licitud, podran acudir, durant el termini de presentació de sol·licituds, a les dependències de les Direccions Territorials de la Conselleria situades en l'avinguda Aguilera, número 1 (03007 Alacant); Avinguda de la Mar, número 16 (12003 Castelló de la Plana), i al carrer Gregorio Gea, número 27 (46009 València), o en les Oficines de la xarxa XALOC regulades mitjançant el Decret 199/2021, de 10 de desembre, del Consell, de creació de la Xarxa d'oficines locals d'habitatge, rehabilitació i regeneració urbana (Xarxa XALOC), on seran assistits per personal tècnic per a la seua presentació.

Òrgans de tramitació

Òrgans de tramitació

La tramitació dels expedients correspondrà als serveis centrals i/o territorials de la direcció general amb competència en matèria de rehabilitació.

Obligacions

Obligacions

1. Els Destinataris Últims de les ajudes queden obligats a: a) Facilitar qualsevol document, informació o inspecció que la direcció general competent en matèria de rehabilitació considere necessari per al control del compliment dels fins previstos. b) Facilitar qualsevol document o informació que l'Administració considere necessari per a garantir l'ajust de la sol·licitud a les Bases de la Convocatòria o a la normativa aplicable. c) Comunicar l'obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públics o privats, nacionals o internacionals. d) Actualitzar la documentació presentada que haguera patit alguna modificació o la vigència de la qual haguera finalitzat amb anterioritat a la liquidació de les subvencions. e) Complir amb totes i cadascuna de les obligacions establides en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. f) Assumir l'aportació econòmica per la diferència entre l'import de l'ajuda i el cost total de la inversió per a la qual se sol·licita la subvenció, de manera que es garantisca l'execució de l'obra i les variacions pressupostàries que pogueren originar-se durant la seua execució. g) Facilitar les dades relatives al perceptor final dels fons quan no siguen ells mateixos. h) Trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de Seguretat Social, fet que s'haurà de justificar en el moment de la sol·licitud del pagament de l'ajuda. i) Acreditar no trobar-se incursos en les prohibicions per a obtindre la condició de persona beneficiària previstes en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de desembre, General de Subvencions. 2. Els Destinataris Últims de les ajudes estan subjectes al compliment de les següents obligacions vinculades amb la Unió Europea. a) La concessió de les ajudes queda condicionada al compromís, per part dels destinataris últims de les ajudes, a concedir els drets i accessos necessaris per a garantir que la Comissió, l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau, el Tribunal de Comptes Europeu, la Fiscalia Europea i les autoritats nacionals exercisquen les seues competències en relació amb la concessió. b) La concessió de les ajudes estarà condicionada al compromís per escrit, per part de la persona beneficiària, de concedir els drets d'accés necessaris per a garantir que la Comissió, l'oficina europea de lluita contra el frau (*OLAF), el Tribunal de Comptes Europeu, la Fiscalia Europea i les autoritats nacionals competents exercisquen les seues competències. c) Quan els destinataris últims de les ajudes siguen persones o entitats que realitzen alguna activitat econòmica serà aplicable el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les Ajudes de Minimis, havent de declarar per escrit que no li consta risc d'incompatibilitat amb el règim d'ajudes d'Estat, així com informar de totes les altres ajudes de minimis rebudes durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs que estiguen subjectes a l'esmentat reglament o a altres reglaments de minimis. 3. Els destinataris últims de les ajudes estan subjectes a la prohibició de causar un perjudici significatiu a objectius mediambientals, justificant-se el seu compliment tant en el projecte/memòria de les obres a realitzar com mitjançant el compromís per part del destinatari últim de les ajudes. 4. En el cas que els Destinataris Últims de les ajudes tinguen condició de Poder Adjudicador, hauran d'informar sobre les dades de contractistes i subcontractistes (nom, cognoms i data de naixement dels titulars reals de les entitats mercantils). 5. Els destinataris últims que desenvolupen activitats econòmiques acreditaran la inscripció en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, que ha de reflectir l'activitat econòmica efectivament desenvolupada a la data de sol·licitud de l'ajuda. 6. Les entitats privades i persones jurídiques (no en el cas de persones físiques, comunitats de propietaris o similars) estan obligades a publicar determinada informació, d'acord amb la normativa de transparència, segons els criteris següents: a) Les entitats beneficiaries de subvenció, en aplicació de l'article 3 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, de l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, i de l'article 3 del Decret 105/2017, de 28 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupa la Llei 2/2015, de 2 d'abril (DOGV 8118, 01.09.2017), hauran de complir, les següents obligacions en matèria de publicitat activa, sense perjudici de les obligacions establides en l'article 14 de la LGS i una altra legislació aplicable: - En el cas d'entitats que perceben durant el període d'un any ajudes o subvencions públiques en una quantia superior a 100.000 euros o quan, almenys, el 40% del total dels seus ingressos anuals tinguen caràcter d'ajuda o subvenció pública, sempre que suposen com a mínim la quantitat de 5.000 euros, haurà de complir les obligacions de publicitat activa recollides en el capítol II del títol I de la Llei 19/2013, de 9 de desembre. - Sense perjudici de l'anterior, en el cas de percebre, durant el període d'un any, ajudes o subvencions, de l'administració autonòmica o de qualsevol altra entitat enumerada en l'article 2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, per import superior a 10.000 euros, haurà de donar l'adequada publicitat, indicant almenys l'entitat pública concedeixen-et, l'import rebut i el programa, activitat, inversió o actuació subvencionada. b) La difusió de la informació que estableix aquesta clàusula s'ha de realitzar a través de la pàgina web de l'entitat, o bé a través de la plataforma TEP - Transparència Entitats Privades, de GENERALITAT Oberta, a la qual es pot accedir en https://generalitatoberta.generalitat.es/va/tep En cas de la seua existència, per al cobrament de les ajudes s'haurà de procedir a la retirada d'escuts, plaques i altres objectes que continguen simbologia de la revolta militar, de la guerra civil espanyola i de la dictadura franquista, llevat que concórreguen raons artístiques, arquitectòniques o artístic-religioses protegides per la llei, de conformitat amb les disposicions de la Llei 20/2022, de 19 d'octubre, de Memòria Democràtica. 7. Els destinataris últims de les ajudes tenen dret d'accés a la informació continguda en el Registre de Titularitats Reals creat per l'Ordre JUS/319/2018, de 21 de març, per la qual s'aproven els nous models per a la presentació en el Registre Mercantil dels comptes anuals dels subjectes obligats a la seua publicació. 8. La sol·licitud de l'ajuda suposa l'autorització per al registre de les dades de la persona beneficiària en la Base de dades nacional de subvencions, així com la cessió d'informació entre aquest sistema i el Sistema de Fons Europeus, segons les previsions contingudes en la normativa europea i nacional aplicable.

Observacions

Observacions

Els que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 02/10/15).

Quantia i cobrament

Quantia i cobrament

Forma de pagament La persona destinatària última, per si mateixa o en el seu cas pel seu representant o pel gestor o agent de la rehabilitació, haurà de sol·licitar l'abonament de la subvenció telemàticament mitjançant l'imprés normalitzat «sol·licitud de qualificació definitiva i abonament de les ajudes», en el termini màxim de tres mesos des de la finalització del termini màxim concedit per a l'execució de les actuacions, adjuntant la documentació que a continuació es relaciona: a) En el cas que les actuacions requerisquen projecte i s'hagen produït canvis respecte al projecte presentat en el moment de la sol·licitud, s'aportarà el projecte de l'obra realment executada. b) Certificat final d'obra. c) Certificat de la instal·lació tèrmica, en el seu cas. d) Certificat d'eficiència energètica obtingut una vegada realitzades les actuacions, i registrat en el registre de l'òrgan competent de la comunitat autònoma. e) Declaració responsable de la persona beneficiària en la qual es faça constar el compliment de la normativa d'obligat compliment que li siga aplicable. f) Memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, realitzada i subscrita per un tècnic autor del projecte o de direcció de l'execució de l'actuació, indicant així mateix la data de conclusió de les actuacions. g) Documentació fotogràfica de les obres executades, preferentment en color. h) Declaració responsable que incloga detall d'altres ingressos o subvencions que hagen finançat o sol·licitat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la seua procedència. i) Relació certificada i còpia de les comandes i/o contractes relatius a les actuacions realitzades. j) Relació certificada i còpia de les factures i dels seus corresponents justificants bancaris de pagament, corresponents a la inversió realitzada i que responguen al pressupost i contractes presentats. k) Llicències o autoritzacions municipals que siguen precises per a la realització de les obres de rehabilitació conforme amb l'article 78 de la Llei 7/2021, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat 2022. l) Certificats d'inici i finalització de les obres de rehabilitació. En el cas que el cost de l'actuació siga inferior al cost inicial previst inclòs en la d'ajudes, es recalcularà l'import de la subvenció, podent aquesta ser minorada si resultara un import d'ajuda inferior a l'inicialment previst. L'import de l'ajuda no s'incrementarà encara que el cost de l'actuació supere l'inicialment previst. Bestreta Podrà sol·licitar-se una bestreta d'un percentatge de l'ajuda que li corresponga, conforme amb el que s'estableix en les bases reguladores, per mig telemàtic amb l'imprés normalitzat "Sol·licitud de bestreta" i aportant la documentació i garanties que en aqueixa sol·licitud s'indiquen. Cessió del dret de cobrament En cas que així s'haja acordat com a part del pagament dels treballs a l'agent de la rehabilitació, el destinatari últim de les ajudes podrà cedir el dret de cobrament de les ajudes a l'agent de la rehabilitació.

Òrgans resolució

Òrgans resolució

La persona titular de la direcció general competent en matèria de rehabilitació resoldrà sobre la concessió de l'ajuda sol·licitada.

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix

El tràmit té per objecte la presentació telemàtica de documentació a un expedient de sol·licitud de subvencions del programa d'ajudes a l'elaboració del llibre de l'edifici existent per a la rehabilitació i la redacció de projectes de rehabilitació, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, a conseqüència d'una comunicació d'objeccions o un requeriment per part de l'Administració, o, en el seu cas, a iniciativa de la part interessada.

Termini

Termini

L'aportació de documentació per a completar o esmenar un expedient d'ajudes, podrà realitzar-se fins que concloga el termini d'esmena d'objeccions a les sol·licituds d'ajudes, segons la data de comunicació de l'objecció o requeriment per part de l'Administració.

Documentació

Documentació

La requerida o que es considere convenient aportar, adjuntant-la en format pdf (excepte el projecte que es podrà aportar també com a fitxer comprimit tipus zip, rar, rar5 o 7z) i utilitzant, en el seu cas, els "impresos associats" que corresponguen, degudament emplenats i signats, a seleccionar entre els que es troben a la seua disposició en l'apartat subsegüent d'aquest Detall de Procediment.

Presentació

Presentació

Presencial
L'atenció presencial es prestarà en la corresponent Direcció Territorial d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica d'Alacant, Castelló i València, i en les Oficines de la xarxa XALOC regulades mitjançant el Decret 199/2021, de 10 de desembre, del Consell. La presentació de la documentació comporta l'acceptació de la recepció de notificacions telemàtiques a través de la bústia personal en el portal de la Generalitat destinat a la "Administració en línia".